Der dialogisch-konfessionelle Religionsunterricht (dk:RU) in Österreich: Herausforderungen und Anforderungen an die Lehrerinnen- und Lehrerprofessionalität in dialogischen Settings

While society today experiences religious pluralization and secularization, religious education remains predominantly organized in a mono-confessional manner, which raises concerns. Austria presents an alternative approach to religious education known as dk:RU (confessional cooperation in religious...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Panzer, Astrid (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2024
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2024, Volume: 32, Issue: 1, Pages: 147-153
Further subjects:B zukunftsfähiger Religionsunterricht
B dk:RU
B konfessionell-kooperativ
B Ausbildung Religionslehrkräfte
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000naa a22000002 4500
001 1889319244
003 DE-627
005 20240518055506.0
007 cr uuu---uuuuu
008 240518s2024 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.25364/10.32:2024.1.10  |2 doi 
035 |a (DE-627)1889319244 
035 |a (DE-599)KXP1889319244 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |a Panzer, Astrid  |e VerfasserIn  |4 aut 
245 1 4 |a Der dialogisch-konfessionelle Religionsunterricht (dk:RU) in Österreich: Herausforderungen und Anforderungen an die Lehrerinnen- und Lehrerprofessionalität in dialogischen Settings 
264 1 |c 2024 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a While society today experiences religious pluralization and secularization, religious education remains predominantly organized in a mono-confessional manner, which raises concerns. Austria presents an alternative approach to religious education known as dk:RU (confessional cooperation in religious education), which views religious diversity as an educational opportunity. However, insufficient attention has been given to the significant challenges faced by teachers and the required professional competencies in this context. Hence, this master thesis concentrates on teacher professionalism, the associated challenges, and the necessary qualifications for teaching mixed-denominational learning groups. 
520 |a Der monokonfessionelle Religionsunterricht steht seit geraumer Zeit unter Druck, da er die Phänomene der Pluralität und Säkularität weitgehend ignoriert. Eine alternative Form des Religionsunterrichts, der dialogisch-konfessionelle Religionsunterricht, erkennt die Vielfalt als Chance an. Allerdings stehen Religionslehrerinnen und Religionslehrer vor Herausforderungen, da ihnen oft die erforderlichen Kompetenzen für dialogische Unterrichtssituationen fehlen. Diese Masterarbeit untersucht die Professionalität der Lehrkräfte und die damit verbundenen Herausforderungen und Anforderungen in gemischt-konfessionellen Lerngruppen. 
601 |a Religionsunterricht 
601 |a Setting 
601 |a Anforderung 
650 4 |a konfessionell-kooperativ 
650 4 |a Ausbildung Religionslehrkräfte 
650 4 |a dk:RU 
650 4 |a zukunftsfähiger Religionsunterricht 
773 0 8 |i Enthalten in  |a Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |t Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |d Graz : Schnider, 1991  |g 32(2024), 1, Seite 147-153  |h Online-Ressource  |w (DE-627)771277040  |w (DE-600)2738808-6  |w (DE-576)39512753X  |x 1018-1539  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:32  |g year:2024  |g number:1  |g pages:147-153 
856 4 0 |u https://doi.org/10.25364/10.32:2024.1.10  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/431  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
912 |a NOMM 
935 |a mteo 
951 |a AR 
ELC |a 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 4525807105 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1889319244 
LOK |0 005 20240518055506 
LOK |0 008 240518||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 035   |a (DE-Tue135)IxTheo#2024-05-17#44343F2C9322CACA88C50CBDC733A9A75358A1E7 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a zota 
OAS |a 1 
ORI |a TA-MARC-ixtheoa001.raw