Fachspezifische und fachübergreifende Argumentation am Beispiel von Schöpfung und Evolution

The study is in the German-speaking area the first and only one, which empirically evaluates the argumentation skills of students (n=48) at the high school level. It furthermore draws consequences for the research in youth theology. As the technical didactical background served creation as a narrati...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Weiß, Thomas (Author)
Format: Electronic Book
Language:German
Subito Delivery Service: Order now.
Check availability: HBZ Gateway
WorldCat: WorldCat
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: s.l. V&R unipress 2016
In:Year: 2016
Standardized Subjects / Keyword chains:B Creation theology / Theory of evolution / Secondary school level / Grammar school / Pupil / Argumantation / Theology for young perople / Protestant religious pedagogy
B Oberstufenschüler / Argumantation / Creation / Evolution
Further subjects:B Religion (General)
B Thesis
Online Access: Volltext (Verlag)
Parallel Edition:Non-electronic

MARC

LEADER 00000cam a22000002 4500
001 865796033
003 DE-627
005 20220608223459.0
007 cr uuu---uuuuu
008 170801s2016 xx |||||om 00| ||ger c
020 |a 9783847105060  |9 978-3-8471-0506-0 
035 |a (DE-627)865796033 
035 |a (DE-576)491460023 
035 |a (DE-599)GBV865796033 
035 |a (OCoLC)960770315 
035 |a (OCoLC)951131366 
035 |a (OCoLC)960770315 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a ger 
082 0 |a 230 
084 |a 1  |a 0  |2 ssgn 
084 |a 1  |2 ssgn 
084 |a BQ 7375  |q SEPA  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/15612: 
084 |a BU 4300  |q SEPA  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/16897: 
084 |a BU 4150  |q SEPA  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/16895: 
084 |a BU 1720  |q SEPA  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/16840: 
084 |a BU 5100  |q SEPA  |2 rvk  |0 (DE-625)rvk/16911: 
084 |a 11.77  |2 bkl 
084 |a 17.62  |2 bkl 
100 1 |a Weiß, Thomas  |e VerfasserIn  |4 aut 
109 |a Weiß, Thomas  |a Weiss, Thomas 
245 1 0 |a Fachspezifische und fachübergreifende Argumentation am Beispiel von Schöpfung und Evolution 
264 1 |a s.l.  |b V&R unipress  |c 2016 
300 |a 1 Online-Ressource (1 electronic resource (561 Seiten p.)) 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a The study is in the German-speaking area the first and only one, which empirically evaluates the argumentation skills of students (n=48) at the high school level. It furthermore draws consequences for the research in youth theology. As the technical didactical background served creation as a narration about a good beginning, and evolution as a description of the origin and development of different species. This made it possible to explore the communication form „arguing“ in this fundamental research of the pedagogy of religion not only subject-specific but across different subjects. The results show that the researched students argue and thereby use different patterns subject-specific but also across different subjects. However, it remains unclear, whether they use these patterns consciously.<p>Die Studie ist im deutschsprachigen Raum die erste und bisher einzige, welche am Beispiel Schöpfung und Evolution das Argumentationspotential gymnasialer Oberstufenschülerinnen und Oberstufenschüler (n=48) empirisch erhoben, ausgewertet und fachdidaktische Konsequenzen für die Forschung zur Jugendtheologie abgeleitet hat. Vor den beiden fachwissenschaftlichen Hintergründen - Schöpfung ist eine Erzählung über einen guten Anfang; Evolution ist die Beschreibung zur Entstehung und Entwicklung der verschiedener Arten – wurde im Rahmen dieser religionspädagogischen Grundlagenforschung die Kommunikationsform Argumentieren nicht nur fachspezifisch sondern auch fachübergreifend ausgelegt. Die Ergebnisse zeigen, dass die untersuchten Schülerinnen und Schüler argumentieren und dabei unterschiedliche Muster fachspezifisch aber auch fachübergreifend einsetzen. Fraglich bleibt, ob sie die Muster bewusst verwenden 
546 |a de 
601 |a Beispiel 
650 0 |a Religion (General) 
650 0 |a Religion (General) 
655 7 |a Hochschulschrift  |0 (DE-588)4113937-9  |0 (DE-627)105825778  |0 (DE-576)209480580  |2 gnd-content 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)4077150-7  |0 (DE-627)106080989  |0 (DE-576)209204176  |2 gnd  |a Schöpfungslehre 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4071051-8  |0 (DE-627)106098683  |0 (DE-576)20918275X  |2 gnd  |a Evolutionstheorie 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4259045-0  |0 (DE-627)104521686  |0 (DE-576)210577452  |2 gnd  |a Oberstufe 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4022648-7  |0 (DE-627)10445928X  |0 (DE-576)208945024  |2 gnd  |a Gymnasium 
689 0 4 |d s  |0 (DE-588)4053369-4  |0 (DE-627)106167367  |0 (DE-576)20910354X  |2 gnd  |a Schüler 
689 0 5 |d s  |0 (DE-588)4002899-9  |0 (DE-627)106391631  |0 (DE-576)208849173  |2 gnd  |a Argumentation 
689 0 5 |d s  |0 (DE-588)1028529287  |0 (DE-627)730870146  |0 (DE-576)376006447  |2 gnd  |a Jugendtheologie 
689 0 5 |d s  |0 (DE-588)4153261-2  |0 (DE-627)104819316  |0 (DE-576)209801999  |2 gnd  |a Evangelische Religionspädagogik 
689 0 |5 DE-101 
689 1 0 |d s  |0 (DE-588)4172295-4  |0 (DE-627)105388319  |0 (DE-576)209942509  |2 gnd  |a Oberstufenschüler 
689 1 1 |d s  |0 (DE-588)4002899-9  |0 (DE-627)106391631  |0 (DE-576)208849173  |2 gnd  |a Argumentation 
689 1 2 |d s  |0 (DE-588)4053163-6  |0 (DE-627)106168487  |0 (DE-576)209102330  |2 gnd  |a Schöpfung 
689 1 3 |d s  |0 (DE-588)4071050-6  |0 (DE-627)106098691  |0 (DE-576)209182741  |2 gnd  |a Evolution 
689 1 |5 (DE-627) 
776 0 8 |i Erscheint auch als  |n Druck-Ausgabe  |a Weiß, Thomas, 1965 -   |t Fachspezifische und fachübergreifende Argumentationen am Beispiel von Schöpfung und Evolution  |d Göttingen : V&R unipress, 2016  |h 560 Seiten  |w (DE-627)835926869  |w (DE-576)469725885  |z 384710506X  |z 9783847105060  |k Non-Electronic 
856 4 0 |u http://www.doabooks.org/doab?func=fulltext&uiLanguage=en&rid=19250  |m X:DOAB  |x Verlag  |3 Volltext 
912 1 |a ZDB-94-OAB 
935 |i Blocktest 
936 r v |a BQ 7375  |b Dogmatik und Ethik  |k Theologie und Religionswissenschaften  |k Evangelische Praktische Theologie  |k Katechetik, Religionspädagogik, Gemeindepädagogik  |k Religionspädagogik  |k Dogmatik und Ethik  |0 (DE-627)1272623726  |0 (DE-625)rvk/15612:  |0 (DE-576)202623726 
936 r v |a BU 4300  |b Problemorientierte Unterweisung  |k Theologie und Religionswissenschaften  |k Religionspädagogik und Katechetik  |k Aufgaben und Inhalte der religiösen und christlichen Bildung und Erziehung  |k Problemorientierte Unterweisung  |0 (DE-627)1270653490  |0 (DE-625)rvk/16897:  |0 (DE-576)200653490 
936 r v |a BU 4150  |b Gehalte und Themen biblischer Unterweisung  |k Theologie und Religionswissenschaften  |k Religionspädagogik und Katechetik  |k Aufgaben und Inhalte der religiösen und christlichen Bildung und Erziehung  |k Gehalte und Themen biblischer Unterweisung  |0 (DE-627)1270654411  |0 (DE-625)rvk/16895:  |0 (DE-576)200654411 
936 r v |a BU 1720  |b Religionspädagogisch-katechetische Tatsachenforschung  |k Theologie und Religionswissenschaften  |k Religionspädagogik und Katechetik  |k Tatsachenforschung  |k Religionspädagogisch-katechetische Tatsachenforschung  |0 (DE-627)1270701541  |0 (DE-625)rvk/16840:  |0 (DE-576)200701541 
936 r v |a BU 5100  |b Glaubensgespräch und Glaubensbegründung  |k Theologie und Religionswissenschaften  |k Religionspädagogik und Katechetik  |k Aufgaben und Inhalte der religiösen und christlichen Bildung und Erziehung  |k Glaubensgespräch und Glaubensbegründung  |0 (DE-627)1270709496  |0 (DE-625)rvk/16911:  |0 (DE-576)200709496 
936 b k |a 11.77  |j Religionspädagogik  |q SEPA  |0 (DE-627)106403931 
936 b k |a 17.62  |j Rhetorik  |j Stilistik  |x Sprachwissenschaft  |q SEPA  |0 (DE-627)106404296 
951 |a BO 
ELC |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheo_oa001.raw 
REF |a Gymnasiale Oberstufe 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Argumantation,Reasoning,Creation theology,Theology of creation,Creation,Creation,World,Evolution,Evolution,Grammar school,Gymnasium,Lycée,Oberstufenschüler,Sixth form student,High school student,Protestant religious pedagogy,Evangelical religious pedagogy,Protestant religious education,Evangelical religious education,Pupil,Pupil,Student,Schoolchild,Secondary school level,Theology for young perople,Theory of evolution,Evolution 
STB 0 0 |a Argumentation,Raisonnement,Classes supérieures du lycée,Lycée (Allemagne),Lycée,Création,Création (religion),Doctrine de la création,Lycée,Établissement d'enseignement secondaire,Collège,Établissement d'enseignement secondaire,Collège,Lycéen,Élève des classes supérieures du lycée,Élève des classes supérieures du lycée,Pédagogie protestante de la religion,Théologie de la jeunesse,Théorie de l'évolution,Élève <masc., motif>,Élève <masc.>,Écolier,Écolier,Écolier (motif),Écolier,Évolution,Évolution 
STC 0 0 |a Alumno del nivel superior de la escuela secundaria,Alumno,Alumno,Estudiante,Estudiante,Estudiante (Motivo),Estudiante,Argumentación,Creación,Creación,Doctrina de la creación,Escuela secundaria,Evolución,Nivel superior de la escuela secundaria,Pedagogía evangélica de la religión,Teología juvenil,Teoría de la evolución 
STD 0 0 |a Argomentazione,Creazione,Creazione,Dottrina della Creazione,Evoluzione,Istruzione secondaria,Gymnasium (sistema tedesco),Gymnasium,Pedagogia evangelica della religione,Studente <scuola, motivo>,Studente <scuola>,Allievo,Alunno,Allievo,Alunno,Allievo (motivo),Alunno (motivo),Allievo,Alunno,Studente del triennio della scuola superiore,Studente della Oberstufe,Studente della Oberstufe,Teologia per i giovani,Teologia per i ragazzi,Teologia per i ragazzi,Teoria dell'evoluzione,Evoluzionismo,Evoluzionismo,Triennio della scuola secondaria di secondo grado,Oberstufe (Germania),Triennio della scuola superiore,Oberstufe,Triennio della scuola superiore 
STE 0 0 |a 创造,创造,创世,创世,创造神学,学生,宗教教育,文理中学,演化论,进化论,论据,进化,演变 
STF 0 0 |a 創造,創造,創世,創世,創造神學,學生,宗教教育,文理中學,演化論,進化論,論據,進化,演變 
STG 0 0 |a Aluno dos últimos anos do ensino médio,Aluno,Aluno,Estudante,Estudante,Estudante (Motivo),Estudante,Argumentação,Criação,Criação,Doutrina da criação,Escola secundária,Evolução,Pedagogia evangélica da religião,Teologia juvenil,Teoria da evolução,Últimos anos do ensino médio 
STH 0 0 |a Аргументация,Верхняя ступень,Лицей,Молодёжное богословие,Протестантская педагогика религии,Сотворение мира (мотив),Сотворение мира,Старшеклассник,Теория эволюции,Учение о сотворении мира,Школьник (мотив),Школьник,Эволюция 
STI 0 0 |a Γυμνάσιο,Δημιουργία (μοτίβο),Δημιουργία,Δόγμα της δημιουργίας,Εξέλιξη,Επιχειρηματολογία,Θεολογία για νέους,Θεωρία της εξέλιξης,Λύκειο,Μαθητής (μοτίβο),Μαθητής,Μαθητής λυκείου,Προτεσταντική θρησκευτική παιδαγωγική 
SUB |a REL 
SYG 0 0 |a Schöpfungstheologie , Abstammungslehre,Deszendenztheorie,Entwicklungstheorie,Evolution , Rigisches Gymnasium,Gymnasium in Buchsweiler,Bautzner Gymnasium,Gymnasium Budissinum,Städt. Gymnasium,Heidelberger Gymnasium,Großherzogliches Gymnasium,Großherzogl. Gymnasium,Gr. Gymnasium,Großherzogliches Gymnasium,Großherzogliches Gymnasium,Schule,Lyceum,Lyzeum,Albertinum,Gymnasium Regium Curianum,Kgl. Gymnasium,Gymnasium Regium Curiensium,Albertinum Fridericianum,Königliches Gymnasium,Gymnasium Illustre,Illustrum Gymnasium,Lyceum,Lyzeum,Hochgräfliche Landschule Arnstadt,Stadt- und Landschule Arnstadt,Königliches Gymnasium,K. Gymnasium,Königl. Gymnasium,Gymnasium Fribergense,Königliches Gymnasium,Königl. Gymnasium,Gymnasium und Progymnasium,Gymnasium Zwiccaviense,Fürstliches Gymnasium,Gymnasium der Stadt Görlitz,Gymnasium Gorlicensis,Städtisches Evangelisches Gymnasium zu Görlitz,Gymnasium Ascaniensis , Schuljahr 5-13,Gymnasien,Höhere Mittelschule,Maturitätsschule,Lycée,Grammar school,Mittelschule,Oberschule Wissenschaftlicher Zweig , Schuljugend , Argumentieren , Gymnasium,Kollegstufenschüler,Kollegiat , Argumentieren , Weltschöpfung,Erschaffung , Abstammung