Theater und zionistischer Mythos
This study discusses the emergence of 'Israeli realism' in the theatre in terms of the confrontation with Judaic traditions of art criticism and the thematization of history. In line with the 'dramatic' perception of reality prevalent in Israeli theatre, history is viewed as an i...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Book |
Language: | German |
Subito Delivery Service: | Order now. |
Check availability: | HBZ Gateway |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
s.l.
De Gruyter
2002
|
In: | Year: 2002 |
Series/Journal: | Theatron
38 Theatron 38 |
Further subjects: | B
Electronic books
|
Online Access: |
Cover (Verlag) Volltext (Resolving-System) |
Parallel Edition: | Print version: Morgenstern, Matthias: Theater und zionistischer Mythos : Eine Studie zum zeitgenössischen hebräischen Drama unter besonderer Berücksichtigung des Werkes von Joshua Sobol. - Berlin/Boston : De Gruyter,c2002. - 9783484660380 |
Summary: | This study discusses the emergence of 'Israeli realism' in the theatre in terms of the confrontation with Judaic traditions of art criticism and the thematization of history. In line with the 'dramatic' perception of reality prevalent in Israeli theatre, history is viewed as an impulse that furthers an engagement with the phenomenon of drama and the theatre. With reference to three major themes (war of independence, role of women, Holocaust) and the work of Joshua Sobol (*1939), the author shows how the treatment of history on the stage contributes to a 'deconstruction' of the Zionist myth. Vorwort -- 1. Die Bedingungen des hebräischen Theaters -- 1.1. Theaterferne -- 1.2. Theaternähe -- 2. Kristallisationspunkte des zionistischen Mythos -- 2.1. Der israelische Unabhängigkeitskrieg auf der Bühne -- 2.1.1. He went in the fields (Moshe Shamir) -- 2.1.2. In the Wastes of the Negev (Yigal Mossinzon) -- 2.1.3. They'll arrive tomorrow (Nathan Shacham) -- 2.2. Heldinnen aus Fleisch und Blut -- 2.2.1. The Lady of the Castle (Lea Goldberg) -- 2.2.2. Hanna Szenes (Aharon Meged) -- 2.2.3. Judith among the Lepers (Moshe Shamir) 2.3. »Theater auf dem Friedhof« - Das israelische Holocaust-Theater -- 2.3.1. Children of the Shadows (Ben-Zion Tomer) -- 2.3.2. The Heir (Moshe Shamir) -- 2.3.3. Kasztner (Motti Lerner) -- 3. Joshua Sobol und die Dekonstruktion des zionistischen Mythos -- 3.1. Die »Dekonstruktion« des zionistischen Mythos oder »Myth-Wrecking« in Israel -- 3.2. Eine jüdische Seele. Die letzte Nacht des Otto Weininger -- Exkurs 1: Otto Weiningers Geschlecht und Charakter -- Exkurs 2: Die historische Begegnung Weiningers mit Freud -- Exkurs 3: Der »Fall Weininger« als »Drama« der Zeitgeschichte 3.3. Die Ghetto-Trilogie -- 3.3.1. Ghetto -- Exkurs 4: Die Schöpfungsmetaphorik im Holocaustdrama -- 3.3.2. Adam -- 3.3.3. Underground -- 3.4. Die Palästinenserin -- Die Parabel vom Schaf und vom Wolf -- Die Purimszene -- 3.5. Das Jerusalem Syndrom -- Exkurs 5: Der Haifaer Theaterskandal -- 3.6. Solo -- Exkurs 6: Das »Drama« Spinozas -- Exkurs 7: Die »dramatische« Funktion philosophischer Rede -- Anhang -- Anhang I: Otto Weininger und sein »Weg ins Freie« -- Anhang II: Die »Tragik« des Jüdischen Krieges -- Anhang III: Spinoza zwischen Philosophie, »Prophetie« und Theater Anhang IV: Ein unveröffentlichter Text von Joshua Sobol -- Abkürzungsverzeichnis -- Quellen- und Literaturverzeichnis -- Namensregister -- Ortsregister -- Sachregister |
---|---|
Item Description: | Description based upon print version of record |
ISBN: | 3110921162 |
Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/9783110921168 |