Women as the Other Within and Towards Christianity: A Variation of Marianne Moyaert’s ›History of Religionization‹
Based on Marianne Moyaert’s study on the construction of Christian identity, this article examines how, in relation to the category of ›gender‹, the female counterpart was constructed as the other to male Christianity, analogous to the religious counterpart as presented by Moyaert. However, women co...
| Main Author: | |
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| Format: | Electronic Article |
| Language: | English |
| Check availability: | HBZ Gateway |
| Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
| Published: |
2025
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| In: |
Campus der Theologien
Year: 2025, Issue: 2, Pages: 1-10 |
| Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
| Summary: | Based on Marianne Moyaert’s study on the construction of Christian identity, this article examines how, in relation to the category of ›gender‹, the female counterpart was constructed as the other to male Christianity, analogous to the religious counterpart as presented by Moyaert. However, women could not simply be excluded from the Christian community for reproductive reasons. Instead, Christian actors pursued a double strategy: In addition to the othering of women, an illusory point of reference for female existence within Christianity was created through the construction of an ideal of female purity. Methodologically and structurally oriented towards Moyaert’s work, the article uses Jerome, John Meyer and Pius XI. as historical highlights to verify the thesis. Der vorliegende Beitrag untersucht von Marianne Moyaerts Studie zur Konstruktion christlicher Identität ausgehend, wie in Bezug auf die Kategorie ›Geschlecht‹ das weibliche Gegenüber analog zum religiösen Gegenüber als das Andere zum männlichen Christentum konstruiert wurde. Frauen konnten dabei jedoch aus reproduktiven Gründen nicht einfach aus der christlichen Gemeinschaft ausgeschlossen werden. Stattdessen verfolgten christliche Akteure eine doppelte Strategie: Neben dem Othering von Frauen wurde über die Konstruktion eines Ideals weiblicher Reinheit ein illusorischer Bezugspunkt weiblicher Existenz innerhalb des Christentums geschaffen. Methodisch und strukturell an Moyaerts Werk orientiert, dienen dem Beitrag Hieronymus, Johannes Meyer und Pius XI. als historische Schlaglichter zur Überprüfung der These. |
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| ISSN: | 3052-4989 |
| Contains: | Enthalten in: Campus der Theologien
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| Persistent identifiers: | DOI: 10.71956/cdth002-art08 |