Der Religionsunterricht als entscheidender Faktor der Demokratiebildung

The article critically examines the competence orientation of democracy education based on the Council of Europe's 2018 competence model, questioning the expectability, admissibility, and likelihood of developing attitudes and values as competencies. It emphasizes the unavailability of democrat...

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Main Author: Boehme, Katja 1961- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Published: 2025
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2025, Volume: 33, Issue: 2, Pages: 42-62
Further subjects:B Fächerkooperation
B Sharing Worldviews
B Religious instruction
B Demokratische Kompetenz
B Interreligiöses Begegnungslernen
B Demokratiebildung
Online Access: Volltext (kostenfrei)
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Description
Summary:The article critically examines the competence orientation of democracy education based on the Council of Europe's 2018 competence model, questioning the expectability, admissibility, and likelihood of developing attitudes and values as competencies. It emphasizes the unavailability of democratic competencies and, with further arguments, demonstrates why religious education, both independently and through interreligious encounter learning in cooperation with its parallel subjects, makes a special contribution to democracy education.
Der Beitrag hinterfragt die Kompetenzorientierung der Demokratiebildung anhand des Kompetenzmodells des Europarats von 2018 kritisch und problematisiert die Erwartbarkeit, Zulässigkeit und Wahrscheinlichkeit der Anbahnung von Haltungen und Werten als Kompetenzen. Er betont die Unverfügbarkeit demokratischer Kompetenzen und zeigt mit weiteren Argumenten auf, warum daher der Religionsunterricht für sich genommen und im Interreligiösen Begegnungslernen in Kooperation mit seinen Parallelfächern einen besonderen Beitrag zur Demokratiebildung leistet.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.33:2025.2.4