Demokratie (aus)halten? Zwischen Anpassung und Widerstand: Spannungsfelder bei der Bildung des Demokratischen

Because democracy is under pressure in multiple respects—such as societal fragmentation, political polarization, and institutional loss of trust—the demand on democratic societies to act goes far beyond mere knowledge transmission. Such a practice of fostering the democratic necessarily operates wit...

Полное описание

Сохранить в:  
Библиографические подробности
Главные авторы: Breser, Britta (Автор) ; Kierot, Lara (Автор)
Формат: Электронный ресурс Статья
Язык:Немецкий
Проверить наличие: HBZ Gateway
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Опубликовано: 2025
В: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Год: 2025, Том: 33, Выпуск: 2, Страницы: 12-25
Другие ключевые слова:B Ambivalenzen
B Политическое образование
B Лейтмотив
B Конфликт (мотив)
B Demokratiebildung
Online-ссылка: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000naa a22000002c 4500
001 1941331769
003 DE-627
005 20251115055505.0
007 cr uuu---uuuuu
008 251115s2025 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.25364/10.33:2025.2.2  |2 doi 
035 |a (DE-627)1941331769 
035 |a (DE-599)KXP1941331769 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |a Breser, Britta  |e VerfasserIn  |4 aut 
245 1 0 |a Demokratie (aus)halten? Zwischen Anpassung und Widerstand: Spannungsfelder bei der Bildung des Demokratischen 
264 1 |c 2025 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a Because democracy is under pressure in multiple respects—such as societal fragmentation, political polarization, and institutional loss of trust—the demand on democratic societies to act goes far beyond mere knowledge transmission. Such a practice of fostering the democratic necessarily operates within tensions arising from numerous, sometimes controversial, conflicts. This contribution provides an overview of selected key areas of tension that become visible and tangible in the context of cultivating the democratic across different societal domains. The focus is on the ambivalences of democracy-related educational processes—in both institutionalized and informal settings. Central to the article are insights from political science and research on civic education regarding tasks and challenges for the further development of the “democratic.” Democracy is understood not as a static goal but as an open, conflict-laden, and continuously learning way of life that must be repeatedly tested and negotiated in diverse contexts. 
520 |a Weil Demokratie in vielfacher Hinsicht unter Druck steht – etwa durch gesellschaftliche Fragmentierung, politische Polarisierung und institutionellen Vertrauensverlust – wächst der Anspruch an demokratische Gesellschaften, weit über eine reine Wissensvermittlung hinaus aktiv zu werden. Eine solche Praxis der Bildung des Demokratischen bewegt sich notwendigerweise in Spannungsfeldern zahlreicher – teils kontroverser – Konflikte. Der vorliegende Beitrag gibt einen Überblick über einige ausgewählte zentrale Spannungsfelder, die im Kontext der Bildung des Demokratischen in unterschiedlichen gesellschaftlichen Bereichen sichtbar und erfahrbar werden. Dabei richtet sich der Blick auf Ambivalenzen demokratiebezogener Bildungsprozesse – in institutionalisierten genauso wie in informellen Räumen. Im Zentrum des Beitrags stehen Impulse aus der Politikwissenschaft und dem Bereich der politischen Bildungsforschung zu Aufgaben und Herausforderungen, um das „Demokratische“ künftig weiterzuentwickeln. Dabei wird Demokratie nicht als statisches Ziel, sondern als offene, konflikthafte und lernbedürftige Lebensform begriffen, die in unterschiedlichen Kontexten immer wieder neu erprobt und ausgehandelt werden muss. 
601 |a Demokratie 
601 |a Widerstand 
601 |a Bildung 
650 4 |a Konflikt 
650 4 |a Leitmotiv 
650 4 |a Ambivalenzen 
650 4 |a Demokratiebildung 
650 4 |a Politische Bildung 
700 1 |a Kierot, Lara  |e VerfasserIn  |4 aut 
773 0 8 |i Enthalten in  |a Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |t Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |d Graz : Schnider, 1991  |g 33(2025), 2, Seite 12-25  |h Online-Ressource  |w (DE-627)771277040  |w (DE-600)2738808-6  |w (DE-576)39512753X  |x 1018-1539  |7 nnas 
773 1 8 |g volume:33  |g year:2025  |g number:2  |g pages:12-25 
856 4 0 |u https://doi.org/10.25364/10.33:2025.2.2  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/556  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
912 |a NOMM 
935 |a mteo 
951 |a AR 
ELC |a 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 4807624288 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1941331769 
LOK |0 005 20251115055505 
LOK |0 008 251115||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 035   |a (DE-Tue135)IxTheo#2025-11-14#70D3787C1AFBC2986F3CEA386B7A517A3A92C8FF 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a zota 
OAS |a 1 
ORI |a TA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Conflict,Conflict,Clash,Leitmotif,Political education,Civics 
STB 0 0 |a Conflit,Conflit,Leitmotiv,Éducation à la citoyenneté,Éducation politique 
STC 0 0 |a Conflicto,Conflicto,Educación política,Leitmotif 
STD 0 0 |a Conflitto,Conflitto,Leitmotiv,Pedagogia politica 
STE 0 0 |a 冲突,冲突,纠纷,争执,纠纷,争执,政治教育 
STF 0 0 |a 主导动机,政治教育,衝突,衝突,糾紛,爭執,糾紛,爭執 
STG 0 0 |a Conflito,Conflito,Educação política,Leitmotif 
STH 0 0 |a Конфликт (мотив),Конфликт,Лейтмотив,Политическое образование 
STI 0 0 |a Πολιτική εκπαίδευση,Ρεφρέν,Καθοδηγητικό μοτίβο,Λάιτ μοτίβ,Λάιτ μοτίφ,Λάιτ-μοτίφ,Σύγκρουση (μοτίβο),Σύγκρουση 
SYE 0 0 |a Konfliktdarstellung,Conflict,Konflikte , Politische Erziehung,Politische Pädagogik