Förderung kritischen Denkens durch den Einsatz von ChatGPT im Religionsunterricht: Sinn oder Unsinn?
At a time when artificial intelligence (AI) is revolutionising our everyday lives, the question of the use of tools such as ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) in religious education is becoming particularly explosive. Due to the dynamic relationship between real-time input and output, Larg...
| Auteur principal: | |
|---|---|
| Type de support: | Électronique Article |
| Langue: | Allemand |
| Vérifier la disponibilité: | HBZ Gateway |
| Journals Online & Print: | |
| Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
| Publié: |
2024
|
| Dans: |
Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Année: 2024, Volume: 32, Numéro: 2, Pages: 166-181 |
| Sujets non-standardisés: | B
ChatGPT
B Esprit critique B Enseignement de la religion B Intelligence artificielle |
| Accès en ligne: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
MARC
| LEADER | 00000caa a22000002c 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 001 | 1908930691 | ||
| 003 | DE-627 | ||
| 005 | 20250731075226.0 | ||
| 007 | cr uuu---uuuuu | ||
| 008 | 241119s2024 xx |||||o 00| ||ger c | ||
| 024 | 7 | |a 10.25364/10.32:2024.2.10 |2 doi | |
| 035 | |a (DE-627)1908930691 | ||
| 035 | |a (DE-599)KXP1908930691 | ||
| 040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
| 041 | |a ger | ||
| 084 | |a 1 |2 ssgn | ||
| 100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)1256314501 |0 (DE-627)180039778X |4 aut |a Chrostowski, Mariusz |d 1988- | |
| 109 | |a Chrostowski, Mariusz 1988- | ||
| 245 | 1 | 0 | |a Förderung kritischen Denkens durch den Einsatz von ChatGPT im Religionsunterricht: Sinn oder Unsinn? |
| 264 | 1 | |c 2024 | |
| 336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
| 337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
| 338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
| 520 | |a At a time when artificial intelligence (AI) is revolutionising our everyday lives, the question of the use of tools such as ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) in religious education is becoming particularly explosive. Due to the dynamic relationship between real-time input and output, Large Language Models (LLMs) not only have the potential to increase the attractiveness and efficiency of religious teaching and learning settings but - if used ethically and responsibly - can also help creatively and sustainably integrate the concept of critical thinking into these settings. Against this background, this article aims to provide a theoretical analysis of the limits and possibilities of using ChatGPT to promote critical thinking in religious education. This will be done in three successive steps: In the first step - on a meta-level - the religious-didactic understanding of ChatGPT as a tool, object and challenge of religious education is outlined. In a second step, this is followed by conceptual considerations on the religious pedagogical framing of critical thinking in the face of the upheavals of digitalisation. In a final step, four theses highlight the challenges and potentials of using ChatGPT to promote critical thinking in religious education. | ||
| 520 | |a In einer Zeit, in der Künstliche Intelligenz (KI) unseren Alltag revolutioniert, gewinnt die Frage nach dem Einsatz von Werkzeugen wie ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) im Religionsunterricht eine besondere Brisanz. Durch das dynamische Verhältnis von Echtzeit-Input und -Output haben große Sprachmodelle (Large Language Models, LLMs) nicht nur das Potenzial, die Attraktivität und Effizienz religiöser Lehr- und Lernsettings zu erhöhen, sondern können – wenn sie ethisch und verantwortungsvoll eingesetzt werden – auch dazu beitragen, in diesen kreativ und nachhaltig das Konzept des kritischen Denkens zu integrieren. Vor diesem Hintergrund zielt der vorliegende Beitrag auf eine theoretische Analyse der Grenzen und Möglichkeiten der Anwendung von ChatGPT zur Förderung kritischen Denkens im Religionsunterricht. Dies wird in drei aufeinander aufbauenden Schritten geschehen: In einem ersten Schritt wird – auf der Metaebene – das religionsdidaktische Verständnis von ChatGPT als Tool, Gegenstand und Herausforderung religiöser Bildung skizziert. Daran schließen sich – in einem zweiten Schritt – konzeptionelle Überlegungen zur religionspädagogischen Rahmung kritischen Denkens angesichts der Umbrüche der Digitalisierung an. Schließlich werden in einem letzten Schritt vier Thesen formuliert, welche die Herausforderungen und Potenziale des Einsatzes von ChatGPT zur Förderung kritischen Denkens im Religionsunterricht aufzeigen. | ||
| 601 | |a Einsatz | ||
| 601 | |a ChatGPT | ||
| 601 | |a Religionsunterricht | ||
| 650 | 4 | |a Religionsunterricht | |
| 650 | 4 | |a Künstliche Intelligenz | |
| 650 | 4 | |a ChatGPT | |
| 650 | 4 | |a Kritisches Denken | |
| 773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |a Österreichisches Religionspädagogisches Forum |t Österreichisches Religionspädagogisches Forum |d Graz : Schnider, 1991 |g 32(2024), 2, Seite 166-181 |h Online-Ressource |w (DE-627)771277040 |w (DE-600)2738808-6 |w (DE-576)39512753X |x 1018-1539 |7 nnas |
| 773 | 1 | 8 | |g volume:32 |g year:2024 |g number:2 |g pages:166-181 |
| 856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.25364/10.32:2024.2.10 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext |
| 856 | 4 | 0 | |u https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/455 |x Verlag |z kostenfrei |3 Volltext |
| 935 | |a mteo | ||
| 951 | |a AR | ||
| ELC | |a 1 | ||
| LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
| LOK | |0 001 4616200246 | ||
| LOK | |0 003 DE-627 | ||
| LOK | |0 004 1908930691 | ||
| LOK | |0 005 20241119055506 | ||
| LOK | |0 008 241119||||||||||||||||ger||||||| | ||
| LOK | |0 035 |a (DE-Tue135)IxTheo#2024-11-18#75C8F3778773F4F916750AA37203B78CFE593E2D | ||
| LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
| LOK | |0 092 |o n | ||
| LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
| LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
| LOK | |0 935 |a ixzs |a zota | ||
| OAS | |a 1 | ||
| ORI | |a TA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
| STA | 0 | 0 | |a Artificial intelligence,Artificial intelligence,ChatGPT,Critical thinking,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion |
| STB | 0 | 0 | |a ChatGPT,Enseignement de la religion,Esprit critique,Pensée critique,Pensée critique,Intelligence artificielle,Intelligence artificielle |
| STC | 0 | 0 | |a ChatGPT,Enseñanza religiosa,Inteligencia artificial,Inteligencia artificial,Pensamiento crítico |
| STD | 0 | 0 | |a Applicazioni pratiche di machine learning/ChatGpt come data analyst o data scientist,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Intelligenza artificiale,Intelligenza artificiale,Pensiero critico |
| STE | 0 | 0 | |a 人工智能,人工智能,机器智能,机器智能,宗教课程,宗教课,宗教教学,批判性思维,批判性思考 |
| STF | 0 | 0 | |a ChatGPT,人工智能,人工智能,機器智能,機器智能,宗教課程,宗教課,宗教教學,批判性思維,批判性思考 |
| STG | 0 | 0 | |a ChatGPT,Ensino religioso,Inteligência artificial,Inteligência artificial,Pensamento crítico |
| STH | 0 | 0 | |a ChatGPT,Искусственный интеллект (мотив),Искусственный интеллект,Критическое мышление,Преподавание религии |
| STI | 0 | 0 | |a ChatGPT,Θρησκευτικά (μάθημα),Κριτική σκέψη,Τεχνητή νοημοσύνη (μοτίβο),Τεχνητή νοημοσύνη |
| SYE | 0 | 0 | |a Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Artificial intelligence,Computerunterstützte Intelligenz,Maschinelle Intelligenz,KI , Chat GPT |