Ist religiöse Wahrheit pluralismusfähig?: Überlegungen zum Wahrheitsverständnis im religionspluralen Kontext

The following considerations will proceed in three steps: First, the formation of religious identity in a secular and multi-religious context will be examined. The prevailing plural understanding of truth, however, stands in contrast to the principle of bivalence that underlies classical philosophic...

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Main Author: Bernhardt, Reinhold 1957- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Österreichische Provinz d. Gesellschaft Jesu 2024
In: Zeitschrift für Theologie und Philosophie
Year: 2024, Volume: 146, Issue: 1, Pages: 103-127
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religion / Faith / Truth / Pluralism / Individuality
IxTheo Classification:AB Philosophy of religion; criticism of religion; atheism
AD Sociology of religion; religious policy
ZB Sociology
Further subjects:B existenzielle Wahrheit
B propositionale Wahrheit
B propositional truth
B existential truth
B Religion
B Identity
B Truth
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:The following considerations will proceed in three steps: First, the formation of religious identity in a secular and multi-religious context will be examined. The prevailing plural understanding of truth, however, stands in contrast to the principle of bivalence that underlies classical philosophical and theological conceptions of truth. According to this principle, there can only be untruth besides the one truth. This one truth is independent of life-world conditions and generally valid. The second step will sketch out the basic types of philosophical conceptions of truth in general, in order to ask in the third step whether and to what extent these are sufficient for the understanding of truth in the context of religion. I argue for going beyond a cognitive-propositional understanding of truth in this context and to also include personal and existential dimensions.
Die folgenden Überlegungen gehen in drei Schritten vor: Zuerst wird nach der Formation religiöse Identität in einem säkularen und multireligiösen Kontext gefragt. Das dabei vorherrschende plurale Verständnis von Wahrheit steht aber im Gegensatz zum Prinzip der Bivalenz, das den klassischen philosophischen und theologischen Wahrheitskonzeptionen zugrunde liegt. Diesem Prinzip zufolge kann es neben der einen Wahrheit nur Unwahrheit geben. Diese eine Wahrheit ist von lebensweltlichen Bedingtheiten unabhängig und allgemeingültig. Im zweiten Teil der Darstellung werden die Grundtypen der philosophischen Wahrheitsauffassungen im Allgemeinen skizziert, um dann im dritten Teil zu fragen, ob und inwieweit diese für das Verständnis von Wahrheit im Kontext der Religion ausreichend sind. Ich plädiere dafür, in diesem Kontext über ein kognitiv-propositionales Wahrheitsverständnis hinauszugehen und auch personale und existenzielle Dimensionen mit einzubeziehen.
ISSN:2709-8435
Contains:Enthalten in: Zeitschrift für Theologie und Philosophie
Persistent identifiers:DOI: 10.35070/ztp.v146i1.4172