Religionspädagogische Kompetenzen von Elementarpädagog*innen

This article focuses on educational processes in early childhood education institutions and shows how religious education contributes to the holistic development of children. To offer high-quality religious education processes based on current scientific findings, and thus promoting the overall deve...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Krenn, Verena Elisabeth (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2024
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2024, Volume: 32, Issue: 1, Pages: 123-140
Further subjects:B Elementarpädagog*innen
B Religious education
B Religionspädagogik in elementarpädagogischen Bildungseinrichtungen
B Kompetenzen
B Elementarpädagogik
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000naa a22000002 4500
001 1889319236
003 DE-627
005 20240518055506.0
007 cr uuu---uuuuu
008 240518s2024 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.25364/10.32:2024.1.8  |2 doi 
035 |a (DE-627)1889319236 
035 |a (DE-599)KXP1889319236 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |a Krenn, Verena Elisabeth  |e VerfasserIn  |4 aut 
245 1 0 |a Religionspädagogische Kompetenzen von Elementarpädagog*innen 
264 1 |c 2024 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a This article focuses on educational processes in early childhood education institutions and shows how religious education contributes to the holistic development of children. To offer high-quality religious education processes based on current scientific findings, and thus promoting the overall development of the child, elementary educators need appropriate competences in this area of education. Based on key documents for early childhood education institutions in Austria and the resulting educational mission, the article represents an attempt to define basic and partial competences in religious education, and to assign these to a competence model. 
520 |a Der Beitrag fokussiert sich auf Bildungsprozesse in elementarpädagogischen Bildungseinrichtungen und zeigt auf, in welcher Form religiöse Bildung zu einer ganzheitlichen Entwicklung des Kindes beiträgt. Um qualitativ hochwertige und auf aktuellen Ergebnissen der Wissenschaft basierte religiöse Bildungsprozesse anbieten zu können und somit die Gesamtentwicklung des Kindes zu fördern, benötigen Elementarpädagog*innen entsprechende Kompetenzen. Ausgehend von Grundlagendokumenten für elementare Bildungseinrichtungen in Österreich und dem daraus resultierenden Bildungsauftrag, stellt der Artikel einen Versuch dar, religionspädagogische Grund- und Teilkompetenzen zu formulieren und diese einem Kompetenzmodell zuzuordnen. 
601 |a Religionspädagogik 
601 |a Kompetenz 
650 4 |a Elementarpädagogik 
650 4 |a Religionspädagogik in elementarpädagogischen Bildungseinrichtungen 
650 4 |a Religiöse Bildung 
650 4 |a Elementarpädagog*innen 
650 4 |a Kompetenzen 
773 0 8 |i Enthalten in  |a Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |t Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |d Graz : Schnider, 1991  |g 32(2024), 1, Seite 123-140  |h Online-Ressource  |w (DE-627)771277040  |w (DE-600)2738808-6  |w (DE-576)39512753X  |x 1018-1539  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:32  |g year:2024  |g number:1  |g pages:123-140 
856 4 0 |u https://doi.org/10.25364/10.32:2024.1.8  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/447  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
912 |a NOMM 
935 |a mteo 
951 |a AR 
ELC |a 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 4525807091 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1889319236 
LOK |0 005 20240518055506 
LOK |0 008 240518||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 035   |a (DE-Tue135)IxTheo#2024-05-17#FEDEA16E77F0ECC863BEBAA0C196A394F1A798B3 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a zota 
OAS |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Religious education,Religious learning,Religious culture 
STB 0 0 |a Éducation religieuse,Culture religieuse,Culture religieuse 
STC 0 0 |a Formación religiosa 
STD 0 0 |a Istruzione religiosa,Cultura religiosa,Cultura religiosa 
STE 0 0 |a 宗教教育 
STF 0 0 |a 宗教教育 
STG 0 0 |a Formação religiosa 
STH 0 0 |a Религиозное образование 
STI 0 0 |a Θρησκευτική εκπαίδευση