Nicht ohne „Bergungsunternehmen“: Die Rolle der Dogmatik für die Religionspädagogik: Klärungsversuch im Interesse einer religionspädagogischen Theologie

The determination of the relationship between the two disciplines assumes that different research methods and content-related responsibilities of dogmatics and religious education represent a theologically meaningful division of labor. On this basis, a plea for cooperation on an equal footing is iss...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Published in:Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Main Author: Pemsel-Maier, Sabine 1962- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 2, Pages: 33-48
Further subjects:B Cooperation
B Dogmatics
B Forschungsmethoden
B Gegenstandsbereiche
B Religious pedagogy
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:The determination of the relationship between the two disciplines assumes that different research methods and content-related responsibilities of dogmatics and religious education represent a theologically meaningful division of labor. On this basis, a plea for cooperation on an equal footing is issued. The clarification specifies and concretizes the contribution of dogmatics to,  and its relevance for religious education, with the aim of establishing a so called theology of religious education. In this way, Martin Rothgangel's thesis of systematics as a "sub-discipline of theology" is taken up, further developed and modified.
Die Verhältnisbestimmung der beiden Disziplinen geht davon aus, dass die unterschiedlichen Forschungsmethoden und inhaltlichen Zuständigkeiten von Dogmatik und Religionspädagogik eine innertheologisch sinnvolle Arbeitsteilung darstellt. Auf dieser Grundlage ergeht ein Plädoyer für eine Zusammenarbeit auf Augenhöhe. Der Klärungsversuch präzisiert und konkretisiert den Beitrag und die Relevanz der Dogmatik für die Religionspädagogik mit dem Ziel einer religionspädagogischen Theologie. Auf diese Weise wird die These von Martin Rothgangel von der Systematik als „Teildisziplin der Theologie“ aufgenommen, weitergedacht und modifiziert.
ISSN:1018-1539
Contains:Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Persistent identifiers:DOI: 10.25364/10.31:2023.2.3