"(...) naturam (...) divinam seu verum Deum (...) passum esse et mortuum": Does Luther Have a Notion of the "Genus Tapeinoticum"?
The paper discusses the question to what extent one can speak of a genus tapeinoticum in Luther, or of a communication of the properties of nature to nature that is both direct and symmetrical. The thesis is that in the 1540s Luther significantly modifies his earlier rejection of the idea of a passi...
Subtitles: | "Special Issue: New Directions in Lutheran Christologies" |
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Main Author: | |
Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2023
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In: |
Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2023, Volume: 65, Issue: 3, Pages: 241-279 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Luther, Martin 1483-1546
/ Christology
/ Hypostatic union
/ Supposition
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IxTheo Classification: | KAG Church history 1500-1648; Reformation; humanism; Renaissance NBF Christology |
Further subjects: | B
Gegensätze
B Suppositionstheorie B Supposition Theory B Contradictions B Concretum / Abstractum B Luther B Absolutum / Relativum |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
Summary: | The paper discusses the question to what extent one can speak of a genus tapeinoticum in Luther, or of a communication of the properties of nature to nature that is both direct and symmetrical. The thesis is that in the 1540s Luther significantly modifies his earlier rejection of the idea of a passibility of divine nature as such by means of the distinctions between "concretum" and "abstractum" as well as between "relativum" and "absolutum". The boundary between passibility and impassibility does not run between the Son on the one hand and the Father and the Spirit on the other, but between the deus relativus and what might be called the "absolute-relative" God. Der Beitrag erörtert die Frage, inwiefern bei Luther von einem Genus Tapeinoticum bzw. einer sowohl direkten als auch symmetrischen Kommunikation der Eigenschaften von Natur zu Natur gesprochen werden kann. Die These lautet, dass Luther seine frühere Ablehnung des Gedankens einer Leidensfähigkeit der göttlichen Natur als solcher in den 1540er Jahren mit Hilfe der Unterscheidungen zwischen "concretum" und "abstractum" sowie zwischen ‚"relativum" und "absolutum" deutlich modifiziert. Die Grenze zwischen Passibilität und Impassibilität verläuft nicht zwischen dem Sohn einerseits und dem Vater und dem Geist andererseits, sondern sie verläuft zwischen dem deus relativus und dem, was man den "absolut-relativen" Gott nennen könnte. |
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ISSN: | 1612-9520 |
Contains: | Enthalten in: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/nzsth-2023-0051 |