Zur prägenden Rolle von Religionslehrpersonen in der Erinnerung ehemaliger Schüler*innen: Teilergebnisse des Oral History-Projekts 'Religiöse Vielfalt an Wiener Schulen der Zwischenkriegszeit'

The article looks at a dimension of the teacher-student interaction that has repeatedly been discussed in the wake of John Hattie. Based on a total of 24 detailed oral history interviews, it focuses on the longue durée of memories of (religion) teachers. The article analyses how contemporary witness...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Lehmann, Karsten Bernhard Konstantin (Author) ; Katzian, Alexandra (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 1, Pages: 232-250
Further subjects:B Lehrpersonen
B Austria
B School
B Zwischenkriegszeit
B Oral History
B Vienna
B Erinnerungen
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000naa a22000002 4500
001 1845565509
003 DE-627
005 20230517055509.0
007 cr uuu---uuuuu
008 230517s2023 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.25364/10.31:2023.1.13  |2 doi 
035 |a (DE-627)1845565509 
035 |a (DE-599)KXP1845565509 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |a Lehmann, Karsten Bernhard Konstantin  |e VerfasserIn  |4 aut 
245 1 0 |a Zur prägenden Rolle von Religionslehrpersonen in der Erinnerung ehemaliger Schüler*innen: Teilergebnisse des Oral History-Projekts 'Religiöse Vielfalt an Wiener Schulen der Zwischenkriegszeit' 
264 1 |c 2023 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a The article looks at a dimension of the teacher-student interaction that has repeatedly been discussed in the wake of John Hattie. Based on a total of 24 detailed oral history interviews, it focuses on the longue durée of memories of (religion) teachers. The article analyses how contemporary witnesses, who attended Vienneseschools in the interwar period, remember their teachers in the present. The analyses show on the one hand that teachers who were generally remembered positively can still be present as personalities decades after their pupils attended school. Teachers characterized as negative, on the other hand, are very rarely remembered in the long run. The same applies to the concrete content of lessons. Even in their memories of a clearly defined subject such as religious education, the eyewitnesses in the interviews hardly ever refer to concrete subject content. 
520 |a Der Beitrag nimmt eine bislang kaum berücksichtigte Dimension der – im Anschluss an John Hattie – immer wieder diskutierten Lehrer*innen-Schüler*innen-Interaktion in den Blick. Auf der Basis von insgesamt 24 ausführlichen Oral-History-Interviews fokussiert er auf die longue durée der Erinnerungen an (Religions-)Lehrpersonen. Er analysiert, wie sich Zeitzeug*innen, die in der Zwischenkriegszeit Wiener Schulen besucht haben, in der Gegenwart an ihre damaligen Lehrer*innen erinnern. Die Analysen zeigen zum einen, dass Lehrpersonen, die grundsätzlich positiv erinnert werden, auch Jahrzehnte nach dem Schulbesuch durchaus als Persönlichkeiten präsent sein können. Als negativ charakterisierte Lehrer*innen werden in the long run dagegen nur sehr selten erinnert. Vergleichbares gilt für die konkreten Unterrichtsinhalte. Auch in den Erinnerungen an ein klar umrissenes Fach wie den Religionsunterricht verweisen die Zeitzeug*innen in den Interviews kaum auf konkrete fachliche Inhalte. 
601 |a Erinnerung 
601 |a Vielfalt 
650 4 |a Oral History 
650 4 |a Erinnerungen 
650 4 |a Zwischenkriegszeit 
650 4 |a Wien 
650 4 |a Österreich 
650 4 |a Schule 
650 4 |a Lehrpersonen 
700 1 |a Katzian, Alexandra  |e VerfasserIn  |4 aut 
773 0 8 |i Enthalten in  |a Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |t Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |d Graz : Schnider, 1991  |g 31(2023), 1, Seite 232-250  |h Online-Ressource  |w (DE-627)771277040  |w (DE-600)2738808-6  |w (DE-576)39512753X  |x 1018-1539  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:31  |g year:2023  |g number:1  |g pages:232-250 
856 4 0 |u https://doi.org/10.25364/10.31:2023.1.13  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/352  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
935 |a mteo 
951 |a AR 
ELC |a 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 4322935559 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1845565509 
LOK |0 005 20230517055509 
LOK |0 008 230517||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 035   |a (DE-Tue135)IxTheo#2023-05-16#48C209F1E045DB7B4651CB43B6E748E2FF40DFA6 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a zota 
OAS |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Austria,School,School,Vienna 
STB 0 0 |a École,École 
STC 0 0 |a Escuela,Escuela 
STD 0 0 |a Scuola,Scuola 
STE 0 0 |a 学校 
STF 0 0 |a 學校 
STG 0 0 |a Escola,Escola 
STH 0 0 |a Школа (мотив),Школа 
STI 0 0 |a Σχολείο (μοτίβο),Σχολείο 
SYE 0 0 |a Wienn,Viedeň,Vinna,Wiedeń,Vena,Wienna,Vin,Biennē,Viennē,Wīn,Bécs,Vídeň,Vjenë,Dunaj,Wenia,Bundesland Wien,Land Wien,Stadt Wien,Bundeshauptstadt Wien,Bundesunmittelbare Stadt Wien,Kaiserlich-Königliche Reichshaupt- und Residenzstadt Wien,K.K. Reichshaupt- und Residenzstadt Wien,Reichshaupt- und Residenzstadt Wien,Reichsgau Wien,Vienna,Vienne,Beč,Viena,Vindobona,Vienna Pannoniae,Vindobona,Vienna,Vienne,Gemeinde Wien,Vienna Fluviorum , Österreich,Zentralausschuss für die UniversitätslehrerInnen beim bmwf,Österreich,Zentralausschuss für die UniversitätslehrerInnen der Ämter der Universitäten beim bmwf,Österreich,Zentralausschuss für die UniversitätslehrerInnen,Zentralausschuss für die Universitätslehrerinnen und Universitätslehrer,Österreich,Zentralausschuss für die UniversitätslehrerInnen,Zentralausschuss für die UniversitätslehrerInnen der Ämter der Universitäten beim bm:wfw , Österreich,Österreich,Österreich,Österreich,Österreich,Österreich,Deutschösterreich,Land Österreich,Die im Reichsrat Vertretenen Königreiche und Länder,Zisleithanien,Cisleithanien,Habsburgermonarchie,Habsburgerreich,Ostmark,Austrya,Austrja,Republik Österreich,Bundesstaat Österreich,Staat Deutschösterreich,Kaisertum Österreich,Kaiserthum Österreich,Österreichische Monarchie,Austria,Autriche,Ostmark , Schulwesen,Schulform,Schulart,Schulsystem,Schulen