"... wie die Kinder in der Dritten Welt": Postkoloniale und rassismuskritische Fragen an die Realisierung einer Didaktik des Perspektivenwechsels im Schulbuch

The didactics of changing perspectives has recently gained a high relevance for the didactics of religion, especially in the context of religious plurality. With reference to postcolonial theories, it is important to identify racist representations in teaching materials and to examine the use of did...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Drath, Hannah Elisa (Author) ; Woppowa, Jan (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Schnider 2023
In: Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 1, Pages: 127-149
Further subjects:B Justice
B Perspektivübernahme
B Perspektivenwechsel
B Rassismuskritik
B School book analysis
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000naa a22000002 4500
001 1845565452
003 DE-627
005 20230517055509.0
007 cr uuu---uuuuu
008 230517s2023 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.25364/10.31:2023.1.8  |2 doi 
035 |a (DE-627)1845565452 
035 |a (DE-599)KXP1845565452 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |a Drath, Hannah Elisa  |e VerfasserIn  |4 aut 
245 1 0 |a "... wie die Kinder in der Dritten Welt": Postkoloniale und rassismuskritische Fragen an die Realisierung einer Didaktik des Perspektivenwechsels im Schulbuch 
264 1 |c 2023 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a The didactics of changing perspectives has recently gained a high relevance for the didactics of religion, especially in the context of religious plurality. With reference to postcolonial theories, it is important to identify racist representations in teaching materials and to examine the use of didactic ideas with regard to (post)colonial power effects and the production of knowledge that stabilizes domination. With this intention, this article examines how didactic principles in the global justice discourse are realized in textbooks. With regard to a discourse-analytical and racism-critical approach we exemplarily analyze the didactics of the change of perspective. In doing so, it can be shown that didactic strategies or their concrete implementation, which does not always conform to theory, either produce or solidify colonial relations of domination. 
520 |a Die Didaktik des Perspektivenwechsels hat in der jüngeren Zeit eine hohe religionsdidaktische Relevanz erhalten, insbesondere im Kontext religiöser Pluralität. Im Rekurs auf postkoloniale Theorien gilt es neben dem Identifizieren rassistischer Repräsentationen in Unterrichtsmaterial auch den Einsatz didaktischer Leitideen hinsichtlich (post)kolonialer Machteffekte und herrschaftsstabilisierender Wissensproduktion zu überprüfen. In dieser Absicht untersucht dieser Beitrag mithilfe eines diskursanalytischen und rassismuskritischen Zugangs und exemplarisch an der Didaktik des Perspektivenwechsels, wie didaktische Prinzipien im globalen Gerechtigkeitsdiskurs in Schulbüchern realisiert werden. Dabei kann gezeigt werden, dass didaktische Strategien bzw. deren nicht immer theoriekonforme konkrete Umsetzung koloniale Herrschaftsverhältnisse entweder produzieren oder verfestigen. 
601 |a Realisierung 
601 |a Schulbuch 
650 4 |a Perspektivübernahme 
650 4 |a Perspektivenwechsel 
650 4 |a Gerechtigkeit 
650 4 |a Schulbuchanalyse 
650 4 |a Rassismuskritik 
700 1 |a Woppowa, Jan  |e VerfasserIn  |4 aut 
773 0 8 |i Enthalten in  |a Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |t Österreichisches Religionspädagogisches Forum  |d Graz : Schnider, 1991  |g 31(2023), 1, Seite 127-149  |h Online-Ressource  |w (DE-627)771277040  |w (DE-600)2738808-6  |w (DE-576)39512753X  |x 1018-1539  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:31  |g year:2023  |g number:1  |g pages:127-149 
856 4 0 |u https://doi.org/10.25364/10.31:2023.1.8  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/365  |x Verlag  |z kostenfrei  |3 Volltext 
935 |a mteo 
951 |a AR 
ELC |a 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 4322935508 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1845565452 
LOK |0 005 20230517055509 
LOK |0 008 230517||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 035   |a (DE-Tue135)IxTheo#2023-05-16#1E22CFC3A02343B7392DE36A6157CCE50C1C3004 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a zota 
OAS |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Justice,Justice,Justice,Justice in art,School book analysis 
STB 0 0 |a Analyse de manuels scolaires,Justice,Justice,Justice 
STC 0 0 |a Análisis escolar,Justicia,Justicia,Justicia,Justicia 
STD 0 0 |a Analisi dei libri scolastici,Giustizia,Giustizia 
STE 0 0 |a 正义,正义,公义,公平正义,公义,公平正义 
STF 0 0 |a 正義,正義,公義,公平正義,公義,公平正義 
STG 0 0 |a Análise escolar,Justiça,Justiça 
STH 0 0 |a Анализ школьных учебников,Справедливость (мотив),Справедливость 
STI 0 0 |a Ανάλυση σχολικών βιβλίων,Δικαιοσύνη (μοτίβο),Δικαιοσύνη 
SYE 0 0 |a Schulbuch,Schulbuch