"... wie die Kinder in der Dritten Welt": Postkoloniale und rassismuskritische Fragen an die Realisierung einer Didaktik des Perspektivenwechsels im Schulbuch
The didactics of changing perspectives has recently gained a high relevance for the didactics of religion, especially in the context of religious plurality. With reference to postcolonial theories, it is important to identify racist representations in teaching materials and to examine the use of did...
Authors: | ; |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Schnider
2023
|
In: |
Österreichisches Religionspädagogisches Forum
Year: 2023, Volume: 31, Issue: 1, Pages: 127-149 |
Further subjects: | B
Justice
B Perspektivübernahme B Perspektivenwechsel B Rassismuskritik B School book analysis |
Online Access: |
Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) |
Summary: | The didactics of changing perspectives has recently gained a high relevance for the didactics of religion, especially in the context of religious plurality. With reference to postcolonial theories, it is important to identify racist representations in teaching materials and to examine the use of didactic ideas with regard to (post)colonial power effects and the production of knowledge that stabilizes domination. With this intention, this article examines how didactic principles in the global justice discourse are realized in textbooks. With regard to a discourse-analytical and racism-critical approach we exemplarily analyze the didactics of the change of perspective. In doing so, it can be shown that didactic strategies or their concrete implementation, which does not always conform to theory, either produce or solidify colonial relations of domination. Die Didaktik des Perspektivenwechsels hat in der jüngeren Zeit eine hohe religionsdidaktische Relevanz erhalten, insbesondere im Kontext religiöser Pluralität. Im Rekurs auf postkoloniale Theorien gilt es neben dem Identifizieren rassistischer Repräsentationen in Unterrichtsmaterial auch den Einsatz didaktischer Leitideen hinsichtlich (post)kolonialer Machteffekte und herrschaftsstabilisierender Wissensproduktion zu überprüfen. In dieser Absicht untersucht dieser Beitrag mithilfe eines diskursanalytischen und rassismuskritischen Zugangs und exemplarisch an der Didaktik des Perspektivenwechsels, wie didaktische Prinzipien im globalen Gerechtigkeitsdiskurs in Schulbüchern realisiert werden. Dabei kann gezeigt werden, dass didaktische Strategien bzw. deren nicht immer theoriekonforme konkrete Umsetzung koloniale Herrschaftsverhältnisse entweder produzieren oder verfestigen. |
---|---|
ISSN: | 1018-1539 |
Contains: | Enthalten in: Österreichisches Religionspädagogisches Forum, Österreichisches Religionspädagogisches Forum
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.25364/10.31:2023.1.8 |