Ist die Vergänglichkeit absurd? Zur Wirkungsgeschichte der Wiedergabe von hvl als vanitas

Ist die Vergänglichkeit absurd? Zur Wirkungsgeschichte der Wiedergabe von הבל als vanitas

The “vanitas motif” –a defining feature of European art, cultural, literary, and philosophical history –finds its origin in the Old Testament, especially in the Book of Qoheleth. Jerome understood, similar to the underlying Hebrew הבל, also the renderingof vanitasas a metaphorical-dynamic conceptual...

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Bibliographic Details
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Main Author: Vonach, Andreas 1969- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [publisher not identified] 2023
In: Vulgata in dialogue
Year: 2023, Pages: 175-183
Standardized Subjects / Keyword chains:B Vanitas / Baroque / hebel / Translation / Ecclesiastes
IxTheo Classification:HB Old Testament
KAB Church history 30-500; early Christianity
Online Access: Volltext (kostenfrei)
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520 |a The “vanitas motif” –a defining feature of European art, cultural, literary, and philosophical history –finds its origin in the Old Testament, especially in the Book of Qoheleth. Jerome understood, similar to the underlying Hebrew הבל, also the renderingof vanitasas a metaphorical-dynamic conceptuality. Via the Greek Septuagint tradition, a con-crete-static understanding of this motif was established, which resulted into a one-sided and exceedingly negative-pessimistic world view regarding the reception history of the associated current of thought –this pattern continues to the present day. This, however, does not do justice to neither the Hebrew nor the Latin foundation 
520 |a Das "Vanitas-Motiv", ein prägendes Merkmal der europäischen Kunst-, Kultur-, Literatur- und Philosophiegeschichte, hat seinen Ursprung im Alten Testament, vor allem im Koheletbuch. Wie das zugrundeliegende hebräische hæbæl verstand Hieronymus auch seine Wiedergabe mit vanitas als metaphorisch-dynamische Begrifflichkeit. Über die griechische Septuagintatradition ist es zu einem konkret-statischen Verständnis dieses Motivs gekommen, das zu einer einseitigen und äußerst negativ-pessimistischen Weltsicht in der Rezeptionsgeschichte der damit verbundenen Geistesströmung geführt hat - über weite Strecken bis zum heutigen Tag. Damit wird man weder der hebräischen noch der lateinischen Grundlegung gerecht. 
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