Ambiguity - in school material

Ambiguität und Ambiguitätstoleranz haben in unterschiedlichen Disziplinen Konjunktur. Auch in der Religionspädagogik wird Ambiguitätstoleranz gefordert. Im Beitrag wird anhand von drei exemplarisch ausgewählten Schulbüchern die Präsentation von Ambiguität und von Umgangsweisen mit Ambiguität erkunde...

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Bibliographic Details
Main Author: Schwarz, Susanne (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: 2022
In: Theo-Web
Year: 2022, Volume: 21, Issue: 1, Pages: 45-60
Standardized Subjects / Keyword chains:B Ambiguity / School book / Religious instruction
IxTheo Classification:RF Christian education; catechetics
Further subjects:B textbook analysis
B Religionsbuch
B Ambiguity tolerance–intolerance
B Religious Education
B Religious education
B tolerance of ambiguity
B religion textbook
B School book analysis
B Ambiguity
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Description
Summary:Ambiguität und Ambiguitätstoleranz haben in unterschiedlichen Disziplinen Konjunktur. Auch in der Religionspädagogik wird Ambiguitätstoleranz gefordert. Im Beitrag wird anhand von drei exemplarisch ausgewählten Schulbüchern die Präsentation von Ambiguität und von Umgangsweisen mit Ambiguität erkundet. Im Ergebnis zeigt sich eine Tendenz zu synthetisierenden und akzeptierenden Umgangsweisen, wobei auch vereindeutigende Strategien identifiziert werden können. Die Ergebnisse der Erkundung lassen außerdem nach Unterschieden zwischen der Darstellung von Ambiguität in der Referenzreligion und jener in interreligiösen Zusammenhängen fragen. Der Beitrag schließt mit Ideen für weitere Forschungsarbeiten.
Ambiguity and tolerance of ambiguity are booming in different disciplines. Ambiguity tolerance is also demanded in religious education. In this article, the presentation of ambiguity and ways of dealing with ambiguity are explored on the basis of three exemplarily selected textbooks. The results show a tendency towards synthesizing and accepting ways of dealing with ambiguity, although unifying strategies can also be identified. The results of the exploration also allow us to ask about differences between the representation of ambiguity in the reference religion and that in interreligious contexts. The paper concludes with ideas for further research.
ISSN:1863-0502
Contains:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0234