Identität bei Paulus: Beobachtungen am Galaterbrief

In the discussion of ‘identity’ in Paul's writings, the question whether the apostle holds to a view of salvation history is a controversial matter. The most important aspects of ‘identity’ play a part, however, in Galatians: namely the individual, the social, the mental and the habitual. In 1....

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Main Author: Bachmann, Michael 1946- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Cambridge Univ. Press 2012
In: New Testament studies
Year: 2012, Volume: 58, Issue: 4, Pages: 571-597
Further subjects:B works of the law / law
B structure of Galatians / genre
B salvation history / Israel
B Identity
B Paul
Online Access: Volltext (lizenzpflichtig)
Volltext (lizenzpflichtig)
Parallel Edition:Electronic

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520 |a In the discussion of ‘identity’ in Paul's writings, the question whether the apostle holds to a view of salvation history is a controversial matter. The most important aspects of ‘identity’ play a part, however, in Galatians: namely the individual, the social, the mental and the habitual. In 1.6–2.14 the letter discusses a transformation in the life of the author; in 2.15–21 this is the case for Jewish (Christian) persons and in 3.1–6.17 for non-Jewish (Christian) ones. To be sure, the law is thereby relativized (see the enthymeme in 2.14b). The circumcision commandment should not to be forced upon non-Jewish (Christian) persons (see 5.2–6), because salvation is not mediated by ργα νόμου. After joining Christ (cf. 2.20; 3.18, 25; 4.7: οὐκτι), according to Paul, one has to take heed of the danger of a relapse, thus falling behind this event (cf. 2.18; 4.9b; 5.1: restitutive πάλιν). Furthermore, the apostle expects, astonishingly enough, a habitus of the addressees conforming to the law (see 5.14, 23b; 6.2). And the ‘Israel of God’ (compare especially Ps 127[128].6; 4QMMT C31–32; PapMur 42.7) even receives a peace greeting in 6.16. This view probably stands contrary to many exegetical expectations (due to the [purely] non-Jewish identities of Christians through many centuries)., German abstract: Was ‘Identität’ bei Paulus angeht, so ist umstritten, ob der Apostel an so etwas wie einer heilsgeschichtlichen Vorstellung festhält. Die wichtigsten Aspekte von ‘Identität’ spielen indes im Galaterbrief fraglos eine Rolle, nämlich der individuelle, der überindividuelle, der mentale und der habituelle: Das Schreiben handelt in 1.6–2.14 von einer Wende im Leben des Verfassers, in 2.15–21 von einer solchen bei Juden(christen) und in 3.1–6.17 bei Heiden(christen). Dabei wird das Gesetz fraglos relativiert (s. das Enthymem 2.14b). Die Beschneidungsvorschrift soll Heiden(christen) nicht aufgenötigt werden (s. nur 5.2–6). Nicht durch ργα νόμου wird ja die Rettung vermittelt. Angesichts des vollzogenen Anschlusses an Christus (vgl. 2.20; 3.18, 25; 4.7: οὐκτι) wird vor einem Rückschritt dahinter gewarnt (vgl. 2.18; 4.9b; 5.1: restitutives πάλιν) und, verblüffenderweise, letztlich ein gesetzeskonformer Habitus der Adressaten erwartet (s. nur 5.14, 23b; 6.2). Dem ‘Israel Gottes’ (vgl. bes. Ps 127[128].6; 4QMMT C31–32; PapMur 42.7) gilt schließlich in 6.16 sogar ein Friedensgruß.—Dieses Ergebnis dürfte (wegen der [rein] heidenchristlichen Identitäten vieler Jahrhunderte) in einer gewissen Spannung zu manch exegetischer Erwartung stehen. 
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