Vessels of Wrath and God’s Pathos: Potter/Clay Imagery in Rom 9:20–23

Starting from the concept of divine patience in Rom 9:22, this article argues that Paul employs the potter/clay metaphor not (as often interpreted) to defend God’s right to arbitrary choice but rather as an appeal to what Abraham Heschel called divine pathos—the idea that God’s choices are impacted...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:  
Bibliographische Detailangaben
Veröffentlicht in:Harvard theological review
1. VerfasserIn: Staples, Jason A. 1982- (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Englisch
Verfügbarkeit prüfen: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Lade...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Veröffentlicht: Cambridge Univ. Press 2022
In: Harvard theological review
normierte Schlagwort(-folgen):B Bibel. Römerbrief 9,20-23 / Töpfer / Gott / Pathos
IxTheo Notationen:HC Neues Testament
NBC Gotteslehre
weitere Schlagwörter:B Sovereignty
B Clay
B Apostle Paul
B Theodicy
B Potter
B Predestination
Online Zugang: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Beschreibung
Zusammenfassung:Starting from the concept of divine patience in Rom 9:22, this article argues that Paul employs the potter/clay metaphor not (as often interpreted) to defend God’s right to arbitrary choice but rather as an appeal to what Abraham Heschel called divine pathos—the idea that God’s choices are impacted by human actions. The potter/clay imagery in Rom 9:20-23 thus serves to highlight the dynamic and improvisational way the God of Israel interacts with Israel and, by extension, all of creation.
ISSN:1475-4517
Enthält:Enthalten in: Harvard theological review
Persistent identifiers:DOI: 10.1017/S0017816022000116