Mindsets guter Lehre in Beziehung zu den Mindsets religiöser Pluralität

Based on the investigations of Mauritz, Hillebrand, Reis, Wittke and Kamcili-Yildiz (2020), who examined the mindsets of religious plurality as pre-conceptions of the classes on foreign religions in the Islamic religious teacher education, the interaction with mindsets about good interreligious teac...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Subtitles:"Thema: 'Formate religionsdidaktischer Forschung' und 'Religiöse Diversität in Curricula der islamisch-theologischen Studien'"
Authors: Reis, Oliver 1971- (Author) ; Hillebrand, Miriam ca. 20./21. Jh. (Author) ; Mauritz, Gerrit ca. 20./21. Jh. (Author) ; Wittke, Annika ca. 20./21. Jh. (Author) ; Kamçılı-Yıldız, Naciye 1972- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: [2020]
In: Theo-Web
Year: 2020, Volume: 19, Issue: 1, Pages: 249-266
Standardized Subjects / Keyword chains:B Germany / Teaching Islamic religion / Teacher training / Professor / Mentality / Religion / Diversity / Interfaith dialogue
IxTheo Classification:AH Religious education
AX Inter-religious relations
BJ Islam
KBB German language area
Further subjects:B Handlungsvorstellungen
B University didactics
B Interfaith dialogue
B Lehrtyp
B Mindset guter Lehre
B concepts of action
B Interreligious Dialogue
B mindset of good teaching
B type of teaching
B university didactics
Online Access: Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)

MARC

LEADER 00000caa a22000002 4500
001 1764080440
003 DE-627
005 20220719094938.0
007 cr uuu---uuuuu
008 210721s2020 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.23770/tw0132  |2 doi 
035 |a (DE-627)1764080440 
035 |a (DE-599)KXP1764080440 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |a 0  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)128772557  |0 (DE-627)379676176  |0 (DE-576)297325612  |4 aut  |a Reis, Oliver  |d 1971- 
109 |a Reis, Oliver 1971- 
245 1 0 |a Mindsets guter Lehre in Beziehung zu den Mindsets religiöser Pluralität 
246 1 |i Rubrikentitel  |a "Thema: 'Formate religionsdidaktischer Forschung' und 'Religiöse Diversität in Curricula der islamisch-theologischen Studien'" 
264 1 |c [2020] 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a Based on the investigations of Mauritz, Hillebrand, Reis, Wittke and Kamcili-Yildiz (2020), who examined the mindsets of religious plurality as pre-conceptions of the classes on foreign religions in the Islamic religious teacher education, the interaction with mindsets about good interreligious teaching will be explored on the level of mindsets. The question of elaboration is, whether there are congruent patterns that can be identified or if each pre-conception follows its own logic on the level of mindsets. Methodically, the collected and evaluated interview data from Mauritz a.o. are again dealt with from an analytical point of view regarding the content of possible mindsets of good teaching. The data which were gathered with the help of MAXQDA have the potential to be reconstructed as mindsets that correlate with the mindsets of religious plurality. Patterns can also be found on the level of the individual, in terms of how the profiles of mindsets are interrelated. 
520 |a Aufbauend auf der Untersuchung von Mauritz, Hillebrand, Reis, Wittke und Kamcili-Yildiz (2020), die die Mindsets religiöser Pluralität als Präkonzept der Lehrenden fremdreligiöser Lehrveranstaltungen in der islamischen Religionslehrerbildung untersucht haben, wird im Folgenden noch immer auf der Ebene der Mindsets das Zusammenspiel mit den Mindsets zu guter interreligiöser Lehre untersucht. Die Untersuchungsfrage ist, ob sich hier kongruente Muster identifizieren lassen oder ob schon auf der Ebene der Mindsets die beiden Präkonzepte eigenen Logiken folgen. Methodisch werden die bei Mauritz et al. erhobenen und ausgewerteten Interviewdaten noch einmal inhaltsanalytisch mit Blick auf mögliche Mindsets guter Lehre bearbeitet. Die dabei mithilfe von MAXQDA erhobenen Kategorien lassen sich durchaus als Mindsets rekonstruieren, die zu den Mindsets religiöser Pluralität in Beziehung stehen. Auf der Individuumsebene lassen sich ebenfalls Muster erkennen, wie sich die Mindsetprofile zueinander verhalten. 
650 4 |a Hochschuldidaktik 
650 4 |a Lehrtyp 
650 4 |a Interreligiöser Dialog 
650 4 |a Mindset guter Lehre 
650 4 |a Handlungsvorstellungen 
650 4 |a university didactics 
650 4 |a type of teaching 
650 4 |a Interreligious Dialogue 
650 4 |a mindset of good teaching 
650 4 |a concepts of action 
652 |a AH:AX:BJ:KBB 
689 0 0 |d g  |0 (DE-588)4011882-4  |0 (DE-627)104704861  |0 (DE-576)208896155  |2 gnd  |a Deutschland 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)7637858-5  |0 (DE-627)588350907  |0 (DE-576)294319727  |2 gnd  |a Islamische Religionspädagogik 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4035093-9  |0 (DE-627)106249398  |0 (DE-576)20901072X  |2 gnd  |a Lehrerbildung 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4025243-7  |0 (DE-627)106294369  |0 (DE-576)208959793  |2 gnd  |a Hochschullehrer 
689 0 4 |d s  |0 (DE-588)4114570-7  |0 (DE-627)104704403  |0 (DE-576)20948571X  |2 gnd  |a Mentalität 
689 0 5 |d s  |0 (DE-588)4049396-9  |0 (DE-627)106187155  |0 (DE-576)209081880  |2 gnd  |a Religion 
689 0 6 |d s  |0 (DE-588)4312811-7  |0 (DE-627)124348807  |0 (DE-576)211148946  |2 gnd  |a Vielfalt 
689 0 7 |d s  |0 (DE-588)4192352-2  |0 (DE-627)105235164  |0 (DE-576)210079924  |2 gnd  |a Interreligiöser Dialog 
689 0 |5 (DE-627) 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1237667712  |0 (DE-627)1764599292  |4 aut  |a Hillebrand, Miriam  |d ca. 20./21. Jh. 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1237666953  |0 (DE-627)1764597478  |4 aut  |a Mauritz, Gerrit  |d ca. 20./21. Jh. 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1237666783  |0 (DE-627)1764597095  |4 aut  |a Wittke, Annika  |d ca. 20./21. Jh. 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1049457617  |0 (DE-627)781993598  |0 (DE-576)403422078  |4 aut  |a Kamçılı-Yıldız, Naciye  |d 1972- 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Theo-Web  |d Regensburg [u.a.], 2002  |g 19(2020), 1, Seite 249-266  |h Online-Ressource  |w (DE-627)375966684  |w (DE-600)2129396-X  |w (DE-576)281238162  |x 1863-0502  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:19  |g year:2020  |g number:1  |g pages:249-266 
856 4 0 |u https://www.theo-web.de/ausgaben/2020/19-jahrgang-2020-heft-1/news/mindsets-guter-lehre-in-beziehung-zu-den-mindsets-religioeser-pluralitaet/?tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=825e46b05d9b1745cadf694762029356  |x Verlag  |z kostenfrei 
856 |u https://doi.org/10.23770/tw0132  |x doi  |3 Volltext 
936 u w |d 19  |j 2020  |e 1  |h 249-266 
951 |a AR 
ELC |a 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3956645928 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1764080440 
LOK |0 005 20220719094938 
LOK |0 008 210721||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo 
LOK |0 936ln  |0 1550364804  |a AH 
LOK |0 936ln  |0 1442043253  |a AX 
LOK |0 936ln  |0 1442044721  |a KBB 
LOK |0 936ln  |0 1442043539  |a BJ 
OAS |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Diversity,Variety,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,German Democratic Republic,Germany,Federal Republic of Germany,Germany,Soviet Occupation Zone,Germany,French Occupation Zone,Interfaith dialogue,Interreligious relations,Interreligious dialog,Interreligious encounter,Mentality,Professor,Faculty,Teacher,College teacher,University teacher,Religion,Religions,Religion,Religion in literature,Teacher training,Teaching Islamic religion,University didactics,College didactics 
STB 0 0 |a Allemagne,Allemagne,Dialogue interreligieux,Dialogue interreligieux,Didactique de l’enseignement supérieur,Diversité,Pluralité,Pluralité,Enseignant à l’université,Professeur dans le supérieur,Professeur dans le supérieur,Formation des enseignants,Mentalité,Pédagogie de la religion islamique,Religion,Religions,Religion 
STC 0 0 |a Alemania,Alemania,Didáctica universitaria,Diversidad,Diálogo interreligioso,Diálogo inter-religioso,Formación de profesores,Mentalidad,Pedagogía de la religión islámica,Profesor universitario,Religión,Religión,Religión 
STD 0 0 |a Dialogo interreligioso,Dialogo interreligioso,Didattica universitaria,Docente universitario,Formazione degli insegnanti,Germania,Germania,Mentalità,Pedagogia della religione islamica,Pluralità,Religione,Religione,Religione 
STE 0 0 |a 多样性,多样化,大学教授,高校讲师,大学讲师,宗教,宗教,宗教间关系,德国,德国,心态,心性,思想状况,教师培训,教学训练,高等教育教学法,大学教学法 
STF 0 0 |a 多樣性,多樣化,大學教授,高校講師,大學講師,宗教,宗教,宗教間關係,德國,德國,心態,心性,思想狀況,教師培訓,教學訓練,高等教育教學法,大學教學法 
STG 0 0 |a Alemanha,Alemanha,Didática universitária,Diversidade,Diálogo inter-religioso,Diálogo inter-religioso,Formação de professores,Mentalidade,Pedagogia da religião islâmica,Professor universitário,Religião,Religião 
STH 0 0 |a Германия (ГДР, мотив),Германия (мотив),Дидактика вуза,Исламская педагогика религии,Межрелигиозный диалог,Менталитет,Многообразие,Образование учителя,Преподаватель вуза (мужчина),Религия (мотив),Религия 
STI 0 0 |a Γερμανία (ΛΔΓ, μοτίβο),Γερμανία (μοτίβο),Διαθρησκειακός διάλογος,Θρησκεία (μοτίβο),Θρησκεία,Ισλαμική θρησκευτική εκπαίδευση,Καθηγητής πανεπιστημίου,Κατάρτιση εκπαιδευτικών,Νοοτροπία,Πανεπιστημιακή διδακτική,Ποικιλία,Ποικιλομορφία 
SUB |a REL 
SYE 0 0 |a Hochschule,Hochschulpädagogik,Hochschulunterricht , Interreligiöse Beziehung,Interreligiöse Begegnung,Interreligiöser Kontakt,Religionskontakt 
SYG 0 0 |a BRD,Bundesrepublik Deutschland,Germany,Amerikanische Zone Deutschlands,BRD,Britische Zone Deutschlands,Bundesrepublik Deutschland,Französische Zone Deutschlands,Vereinigtes Wirtschaftsgebiet Deutschlands,DDR,Deutsche Demokratische Republik , Vereinigtes Wirtschaftsgebiet,Bizone,Verwaltung des Vereinigten Wirtschaftsgebietes,Britische Zone,British occupation zone,Britische Besatzungszone,British Zone of Control,Britisches Kontrollgebiet,British Element,Britisches Element,Französische Zone,Zone Française d'Occupation,Französische Besatzungszone,ZFO,Länder,Westliche Bundesländer,Alte Bundesländer,Deutschland,Westdeutschland,Deutschland,Amerikanische Zone,American occupation zone,Amerikanische Besatzungszone,ABZ,United States Area of Control,Amerikanisches Kontrollgebiet,U.S. zone of occupation,United States Zone,U.S. Zone,US-Zone,Westzonen,Westliche Besatzungszonen,Trizone,Sowjetische Zone,Russische Zone,Sowjetische Besatzungszone,Russische Besatzungszone,Sowjetische Besatzungszone Deutschlands,Sowjetische Besatzungszone in Deutschland,Sowjetisch Besetzte Zone,Sowjetzone,Ostzone,SBZ,Alemanha,Alemania,Allemagne,Almanija,Almāniyā,Bondsrepubliek Duitsland,BRD,BRD,Bundesrepublik Deutschland,Deutschland,Deutschland,Federal Republic of Germany,Förbundsrepubliken Tyskland,Förbundsrepublikken Tyskland,FRG,Germany,Németországi Szövetségi Kőztársaság,Niemiecka Republika Federalna Niemiecka Republika Federalna,NRF,Repubblica Federale di Germania,Republic of Germany,República Federal da Alemanha,República Federal de Alemania,Republik Federasi Djerman,Republika Federalna Niemiec,République Fédérale d'Allemagne,RFN,Saksan Liittotasavalta,Westdeutschland,Deutsche Demokratische Republik,DDR,Deutschland,German Democratic Republic,GDR,République Démocratique Allemande,RDA,Germanskaja Demokratičeskaja Respublika,Demokratičeskaja Respublika,Democratic Republic,Demokratische Republik,Niemiecka Republika Demokratyczna,NRD,Ǧumhūrīyat Almāniyā ad-Dīmuqrāṭīya,República Democrática Alemana,Saksan Demokraattisen Tasavallan,Repubblica Democratica Tedesca,Mitteldeutschland,Ostdeutschland,East Germany,Ostzone,Deutsche Länder,Germany,Heiliges Römisches Reich,Rheinbund,Deutscher Bund,Norddeutscher Bund,Deutsches Reich,Deutschland,Deutschland,BRD,Federal Republic of Germany,Republic of Germany,Allemagne,Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya,Bundesrepublik Deutschland,BRD,Niemcy,République Fédérale d'Allemagne,Repubblica Federale di Germania,Germanija,Federativnaja Respublika Germanija,FRG,Deyizhi-Lianbang-Gongheguo,Östliche Bundesländer,Neue Bundesländer,Länder,Deutschland,Ostdeutschland,Deutschland,Deutschland , Islam , Lehrer,Lehrer,Lehrerausbildung,Lehrpersonenausbildung , Professor,Lehrkörper,Lehrpersonal,Universitätsprofessor,Hochschulprofessor , Denkweise , Religion,Mystik,Mythologie , Diversität,Vielfältigkeit,Diversity , Interreligiöse Beziehung,Interreligiöse Begegnung,Interreligiöser Kontakt,Religionskontakt 
TIM |a 100019901003_100020241231  |b 1990-10-03 - 2024