Mindsets guter Lehre in Beziehung zu den Mindsets religiöser Pluralität
Based on the investigations of Mauritz, Hillebrand, Reis, Wittke and Kamcili-Yildiz (2020), who examined the mindsets of religious plurality as pre-conceptions of the classes on foreign religions in the Islamic religious teacher education, the interaction with mindsets about good interreligious teac...
MARC
LEADER | 00000caa a22000002 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1764080440 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20240808121847.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 210721s2020 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.23770/tw0132 |2 doi | |
024 | 7 | |a 10.23770/tw0132 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)1764080440 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1764080440 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 1 |a 0 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)128772557 |0 (DE-627)379676176 |0 (DE-576)297325612 |4 aut |a Reis, Oliver |d 1971- | |
109 | |a Reis, Oliver 1971- | ||
245 | 1 | 0 | |a Mindsets guter Lehre in Beziehung zu den Mindsets religiöser Pluralität |
246 | 1 | |i Rubrikentitel |a "Thema: 'Formate religionsdidaktischer Forschung' und 'Religiöse Diversität in Curricula der islamisch-theologischen Studien'" | |
264 | 1 | |c [2020] | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a Based on the investigations of Mauritz, Hillebrand, Reis, Wittke and Kamcili-Yildiz (2020), who examined the mindsets of religious plurality as pre-conceptions of the classes on foreign religions in the Islamic religious teacher education, the interaction with mindsets about good interreligious teaching will be explored on the level of mindsets. The question of elaboration is, whether there are congruent patterns that can be identified or if each pre-conception follows its own logic on the level of mindsets. Methodically, the collected and evaluated interview data from Mauritz a.o. are again dealt with from an analytical point of view regarding the content of possible mindsets of good teaching. The data which were gathered with the help of MAXQDA have the potential to be reconstructed as mindsets that correlate with the mindsets of religious plurality. Patterns can also be found on the level of the individual, in terms of how the profiles of mindsets are interrelated. | ||
520 | |a Aufbauend auf der Untersuchung von Mauritz, Hillebrand, Reis, Wittke und Kamcili-Yildiz (2020), die die Mindsets religiöser Pluralität als Präkonzept der Lehrenden fremdreligiöser Lehrveranstaltungen in der islamischen Religionslehrerbildung untersucht haben, wird im Folgenden noch immer auf der Ebene der Mindsets das Zusammenspiel mit den Mindsets zu guter interreligiöser Lehre untersucht. Die Untersuchungsfrage ist, ob sich hier kongruente Muster identifizieren lassen oder ob schon auf der Ebene der Mindsets die beiden Präkonzepte eigenen Logiken folgen. Methodisch werden die bei Mauritz et al. erhobenen und ausgewerteten Interviewdaten noch einmal inhaltsanalytisch mit Blick auf mögliche Mindsets guter Lehre bearbeitet. Die dabei mithilfe von MAXQDA erhobenen Kategorien lassen sich durchaus als Mindsets rekonstruieren, die zu den Mindsets religiöser Pluralität in Beziehung stehen. Auf der Individuumsebene lassen sich ebenfalls Muster erkennen, wie sich die Mindsetprofile zueinander verhalten. | ||
650 | 4 | |a Hochschuldidaktik | |
650 | 4 | |a Lehrtyp | |
650 | 4 | |a Interreligiöser Dialog | |
650 | 4 | |a Mindset guter Lehre | |
650 | 4 | |a Handlungsvorstellungen | |
650 | 4 | |a university didactics | |
650 | 4 | |a type of teaching | |
650 | 4 | |a Interreligious Dialogue | |
650 | 4 | |a mindset of good teaching | |
650 | 4 | |a concepts of action | |
652 | |a AH:AX:BJ:KBB | ||
689 | 0 | 0 | |d g |0 (DE-588)4011882-4 |0 (DE-627)104704861 |0 (DE-576)208896155 |2 gnd |a Deutschland |
689 | 0 | 1 | |d s |0 (DE-588)7637858-5 |0 (DE-627)588350907 |0 (DE-576)294319727 |2 gnd |a Islamische Religionspädagogik |
689 | 0 | 2 | |d s |0 (DE-588)4035093-9 |0 (DE-627)106249398 |0 (DE-576)20901072X |2 gnd |a Lehrerbildung |
689 | 0 | 3 | |d s |0 (DE-588)4025243-7 |0 (DE-627)106294369 |0 (DE-576)208959793 |2 gnd |a Hochschullehrer |
689 | 0 | 4 | |d s |0 (DE-588)4114570-7 |0 (DE-627)104704403 |0 (DE-576)20948571X |2 gnd |a Mentalität |
689 | 0 | 5 | |d s |0 (DE-588)4049396-9 |0 (DE-627)106187155 |0 (DE-576)209081880 |2 gnd |a Religion |
689 | 0 | 6 | |d s |0 (DE-588)4312811-7 |0 (DE-627)124348807 |0 (DE-576)211148946 |2 gnd |a Vielfalt |
689 | 0 | 7 | |d s |0 (DE-588)4192352-2 |0 (DE-627)105235164 |0 (DE-576)210079924 |2 gnd |a Interreligiöser Dialog |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
700 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)1237667712 |0 (DE-627)1764599292 |4 aut |a Hillebrand, Miriam |d ca. 20./21. Jh. | |
700 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)1237666953 |0 (DE-627)1764597478 |4 aut |a Mauritz, Gerrit |d ca. 20./21. Jh. | |
700 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)1237666783 |0 (DE-627)1764597095 |4 aut |a Wittke, Annika |d ca. 20./21. Jh. | |
700 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)1049457617 |0 (DE-627)781993598 |0 (DE-576)403422078 |4 aut |a Kamçılı-Yıldız, Naciye |d 1972- | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Theo-Web |d Regensburg [u.a.] : [Verlag nicht ermittelbar], 2002 |g 19(2020), 1, Seite 249-266 |h Online-Ressource |w (DE-627)375966684 |w (DE-600)2129396-X |w (DE-576)281238162 |x 1863-0502 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:19 |g year:2020 |g number:1 |g pages:249-266 |
856 | 4 | 0 | |u https://www.theo-web.de/ausgaben/2020/19-jahrgang-2020-heft-1/news/mindsets-guter-lehre-in-beziehung-zu-den-mindsets-religioeser-pluralitaet/?tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=825e46b05d9b1745cadf694762029356 |x Verlag |z kostenfrei |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.23770/tw0132 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext |
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3956645928 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1764080440 | ||
LOK | |0 005 20240808121847 | ||
LOK | |0 008 210721||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 866 |x #146 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a ixzo |a ixzx | ||
LOK | |0 936ln |0 1550364804 |a AH | ||
LOK | |0 936ln |0 1442043253 |a AX | ||
LOK | |0 936ln |0 1442044721 |a KBB | ||
LOK | |0 936ln |0 1442043539 |a BJ | ||
OAS | |a 1 | ||
ORI | |a TA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
REL | |a 1 | ||
STA | 0 | 0 | |a Diversity,Variety,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,German Democratic Republic,Germany,Federal Republic of Germany,Germany,Germany,French Occupation Zone,Soviet Occupation Zone,Germany,Interfaith dialogue,Interreligious relations,Interreligious dialog,Interreligious encounter,Mentality,Professor,Faculty,Teacher,College teacher,University teacher,Religion,Religion in literature,Religions,Religion,Teacher training,Teaching Islamic religion,University didactics,College didactics |
STB | 0 | 0 | |a Allemagne,Allemagne,Dialogue interreligieux,Dialogue interreligieux,Didactique de l’enseignement supérieur,Diversité,Pluralité,Pluralité,Enseignant à l’université,Professeur dans le supérieur,Professeur dans le supérieur,Formation des enseignants,Mentalité,Pédagogie de la religion islamique,Religion,Religions,Religion |
STC | 0 | 0 | |a Alemania,Alemania,Didáctica universitaria,Diversidad,Diálogo interreligioso,Diálogo inter-religioso,Formación de profesores,Mentalidad,Pedagogía de la religión islámica,Profesor universitario,Religión,Religión,Religión |
STD | 0 | 0 | |a Dialogo interreligioso,Dialogo interreligioso,Didattica universitaria,Docente universitario,Formazione degli insegnanti,Germania,Germania,Mentalità,Pedagogia della religione islamica,Pluralità,Religione,Religione,Religione |
STE | 0 | 0 | |a 多样性,多样化,大学教授,高校讲师,大学讲师,宗教,宗教,宗教间关系,德国,德国,心态,心性,思想状况,教师培训,教学训练,高等教育教学法,大学教学法 |
STF | 0 | 0 | |a 多樣性,多樣化,大學教授,高校講師,大學講師,宗教,宗教,宗教間關係,德國,德國,心態,心性,思想狀況,教師培訓,教學訓練,高等教育教學法,大學教學法 |
STG | 0 | 0 | |a Alemanha,Alemanha,Didática universitária,Diversidade,Diálogo inter-religioso,Diálogo inter-religioso,Formação de professores,Mentalidade,Pedagogia da religião islâmica,Professor universitário,Religião,Religião |
STH | 0 | 0 | |a Германия (ГДР, мотив),Германия (мотив),Дидактика вуза,Исламская педагогика религии,Межрелигиозный диалог,Менталитет,Многообразие,Образование учителя,Преподаватель вуза (мужчина),Религия,Религия (мотив) |
STI | 0 | 0 | |a Γερμανία (ΛΔΓ, μοτίβο),Γερμανία (μοτίβο),Διαθρησκειακός διάλογος,Θρησκεία,Θρησκεία (μοτίβο),Ισλαμική θρησκευτική εκπαίδευση,Καθηγητής πανεπιστημίου,Κατάρτιση εκπαιδευτικών,Νοοτροπία,Πανεπιστημιακή διδακτική,Ποικιλία,Ποικιλομορφία |
SUB | |a REL | ||
SYE | 0 | 0 | |a Hochschule,Hochschulpädagogik,Hochschulunterricht , Interreligiöse Beziehung,Interreligiöse Begegnung,Interreligiöser Kontakt,Religionskontakt |
SYG | 0 | 0 | |a BRD,Bundesrepublik Deutschland,DDR,Deutsche Demokratische Republik,Germany,Amerikanische Zone Deutschlands,BRD,Britische Zone Deutschlands,Bundesrepublik Deutschland,Französische Zone Deutschlands,Vereinigtes Wirtschaftsgebiet Deutschlands , Vereinigtes Wirtschaftsgebiet,Bizone,Verwaltung des Vereinigten Wirtschaftsgebietes,Westzonen,Westliche Besatzungszonen,Trizone,Länder,Westliche Bundesländer,Alte Bundesländer,Deutschland,Westdeutschland,Deutschland,Sowjetische Zone,Russische Zone,Sowjetische Besatzungszone,Russische Besatzungszone,Sowjetische Besatzungszone Deutschlands,Sowjetische Besatzungszone in Deutschland,Sowjetisch Besetzte Zone,Sowjetzone,Ostzone,SBZ,Französische Zone,Zone Française d'Occupation,Französische Besatzungszone,ZFO,Amerikanische Zone,American occupation zone,Amerikanische Besatzungszone,ABZ,United States Area of Control,Amerikanisches Kontrollgebiet,U.S. zone of occupation,United States Zone,U.S. Zone,US-Zone,Britische Zone,British occupation zone,Britische Besatzungszone,British Zone of Control,Britisches Kontrollgebiet,British Element,Britisches Element,Östliche Bundesländer,Neue Bundesländer,Länder,Deutschland,Ostdeutschland,Deutschland,Deutschland,Alemanha,Alemania,Allemagne,Almanija,Almāniyā,Bondsrepubliek Duitsland,BRD,BRD,Bundesrepublik Deutschland,Deutschland,Deutschland,Federal Republic of Germany,Förbundsrepubliken Tyskland,Förbundsrepublikken Tyskland,FRG,Germany,Németországi Szövetségi Kőztársaság,Niemiecka Republika Federalna Niemiecka Republika Federalna,NRF,Repubblica Federale di Germania,Republic of Germany,República Federal da Alemanha,República Federal de Alemania,Republik Federasi Djerman,Republika Federalna Niemiec,République Fédérale d'Allemagne,RFN,Saksan Liittotasavalta,Westdeutschland,Deutsche Demokratische Republik,DDR,Deutschland,German Democratic Republic,GDR,République Démocratique Allemande,RDA,Germanskaja Demokratičeskaja Respublika,Demokratičeskaja Respublika,Democratic Republic,Demokratische Republik,Niemiecka Republika Demokratyczna,NRD,Ǧumhūrīyat Almāniyā ad-Dīmuqrāṭīya,República Democrática Alemana,Saksan Demokraattisen Tasavallan,Repubblica Democratica Tedesca,Mitteldeutschland,Ostdeutschland,East Germany,Ostzone,Deutsche Länder,Germany,Heiliges Römisches Reich,Rheinbund,Deutscher Bund,Norddeutscher Bund,Deutsches Reich,Deutschland,Deutschland,BRD,Federal Republic of Germany,Republic of Germany,Allemagne,Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya,Bundesrepublik Deutschland,BRD,Niemcy,République Fédérale d'Allemagne,Repubblica Federale di Germania,Germanija,Federativnaja Respublika Germanija,FRG,Deyizhi-Lianbang-Gongheguo , Islam , Lehrer,Lehrer,Lehrerausbildung,Lehrpersonenausbildung , Professor,Lehrkörper,Lehrpersonal,Universitätsprofessor,Hochschulprofessor , Denkweise , Religion,Mystik,Mythologie , Diversität,Vielfältigkeit,Diversity , Interreligiöse Beziehung,Interreligiöse Begegnung,Interreligiöser Kontakt,Religionskontakt |
TIM | |a 100019901003_100020241231 |b 1990-10-03 - 2024 |