Mindsets guter Lehre in Beziehung zu den Mindsets religiöser Pluralität

Based on the investigations of Mauritz, Hillebrand, Reis, Wittke and Kamcili-Yildiz (2020), who examined the mindsets of religious plurality as pre-conceptions of the classes on foreign religions in the Islamic religious teacher education, the interaction with mindsets about good interreligious teac...

Descrizione completa

Salvato in:  
Dettagli Bibliografici
Altri titoli:"Thema: 'Formate religionsdidaktischer Forschung' und 'Religiöse Diversität in Curricula der islamisch-theologischen Studien'"
Autori: Reis, Oliver 1971- (Autore) ; Hillebrand, Miriam ca. 20./21. Jh. (Autore) ; Mauritz, Gerrit ca. 20./21. Jh. (Autore) ; Wittke, Annika ca. 20./21. Jh. (Autore) ; Kamçılı-Yıldız, Naciye 1972- (Autore)
Tipo di documento: Elettronico Articolo
Lingua:Tedesco
Verificare la disponibilità: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Caricamento...
Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Pubblicazione: [2020]
In: Theo-Web
Anno: 2020, Volume: 19, Fascicolo: 1, Pagine: 249-266
(sequenze di) soggetti normati:B Germania / Pedagogia della religione islamica / Formazione degli insegnanti / Docente universitario / Mentalità / Religione / Pluralità / Dialogo interreligioso
Notazioni IxTheo:AH Pedagogia delle religioni
AX Relazioni interreligiose
BJ Islam
KBB Area germanofona
Altre parole chiave:B Handlungsvorstellungen
B Lehrtyp
B Mindset guter Lehre
B concepts of action
B Interreligious Dialogue
B mindset of good teaching
B Dialogo interreligioso
B type of teaching
B Didattica universitaria
B university didactics
Accesso online: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Descrizione
Riepilogo:Based on the investigations of Mauritz, Hillebrand, Reis, Wittke and Kamcili-Yildiz (2020), who examined the mindsets of religious plurality as pre-conceptions of the classes on foreign religions in the Islamic religious teacher education, the interaction with mindsets about good interreligious teaching will be explored on the level of mindsets. The question of elaboration is, whether there are congruent patterns that can be identified or if each pre-conception follows its own logic on the level of mindsets. Methodically, the collected and evaluated interview data from Mauritz a.o. are again dealt with from an analytical point of view regarding the content of possible mindsets of good teaching. The data which were gathered with the help of MAXQDA have the potential to be reconstructed as mindsets that correlate with the mindsets of religious plurality. Patterns can also be found on the level of the individual, in terms of how the profiles of mindsets are interrelated.
Aufbauend auf der Untersuchung von Mauritz, Hillebrand, Reis, Wittke und Kamcili-Yildiz (2020), die die Mindsets religiöser Pluralität als Präkonzept der Lehrenden fremdreligiöser Lehrveranstaltungen in der islamischen Religionslehrerbildung untersucht haben, wird im Folgenden noch immer auf der Ebene der Mindsets das Zusammenspiel mit den Mindsets zu guter interreligiöser Lehre untersucht. Die Untersuchungsfrage ist, ob sich hier kongruente Muster identifizieren lassen oder ob schon auf der Ebene der Mindsets die beiden Präkonzepte eigenen Logiken folgen. Methodisch werden die bei Mauritz et al. erhobenen und ausgewerteten Interviewdaten noch einmal inhaltsanalytisch mit Blick auf mögliche Mindsets guter Lehre bearbeitet. Die dabei mithilfe von MAXQDA erhobenen Kategorien lassen sich durchaus als Mindsets rekonstruieren, die zu den Mindsets religiöser Pluralität in Beziehung stehen. Auf der Individuumsebene lassen sich ebenfalls Muster erkennen, wie sich die Mindsetprofile zueinander verhalten.
ISSN:1863-0502
Comprende:Enthalten in: Theo-Web
Persistent identifiers:DOI: 10.23770/tw0132