Gott vor dem Sein: Ansätze einer "Proontologie" bei Johannes von Skythopolis, Maximus Confessor und Meister Eckhart

The present article focuses on the idea that divine nature is prior to being. This idea was first articulated in John of Scythopolis's commentary on Pseudo-Dionysius. It was adopted by Maximus Confessor and re-used in Meister Eckhart's first Quaestio Parisiensis. The main tenant of this id...

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Detalles Bibliográficos
Publicado en:TheoLogica
Autor principal: Muller, Fabien 1990- (Autor)
Tipo de documento: Electrónico Artículo
Lenguaje:Alemán
Verificar disponibilidad: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Publicado: Presses Universitaires de Louvain, Université Catholique de Louvain [2021]
En: TheoLogica
Año: 2021, Volumen: 5, Número: 1, Páginas: 204-218
Clasificaciones IxTheo:KAD Alta Edad Media
NBC Dios
VA Filosofía
Otras palabras clave:B Ser
B Mística
B Mysticism
B Padres de la Iglesia
B Metaphysics
B Metafísica
B Church Fathers
B Teología negativa
B Being
B Negative Theology
Acceso en línea: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Descripción
Sumario:The present article focuses on the idea that divine nature is prior to being. This idea was first articulated in John of Scythopolis's commentary on Pseudo-Dionysius. It was adopted by Maximus Confessor and re-used in Meister Eckhart's first Quaestio Parisiensis. The main tenant of this idea is that, if God is the origin of being, he must be more fundamental than being. Thus, being cannot be identical to divine nature. The conclusion that can be drawn from the discussion of this idea is that the importance that has been traditionally attached to the "Exodusmetaphysik" must be reconsidered, and that the pre-ontological conception of divine nature consistutes an autonomous tradition in Christian thought.
Im vorliegenden Artikel wird die Idee besprochen, dass die göttliche Natur dem Sein vorhergeht. Diese Idee wird zum ersten Mal von Johannes von Skythopolis in seinem Dionysius-Kommentar formuliert. Maximus Confessor übernimmt sie und Meister Eckhart legt sie ebenfalls seiner ersten Pariser Quaestio zugrunde. Der Kern dieser Idee besagt, dass, wenn Gott das Sein begründet hat, er auch ursprünglicher als das Sein sein muss. Demnach kann das Sein nicht mit der göttlichen Natur identisch sein. Daraus kann geschlossen werden, dass die Wichtigkeit, die der "Exodusmetaphysik" traditionellerweise beigemessen wird, neu betrachtet werden muss und dass die proontologische Vorstellung der göttlichen Natur als autonome Tradition in der christlichen Ideengeschichte angesehen werden kann.
ISSN:2593-0265
Obras secundarias:Enthalten in: TheoLogica
Persistent identifiers:DOI: 10.14428/thl.v5i1.57793