Gott vor dem Sein: Ansätze einer "Proontologie" bei Johannes von Skythopolis, Maximus Confessor und Meister Eckhart
The present article focuses on the idea that divine nature is prior to being. This idea was first articulated in John of Scythopolis's commentary on Pseudo-Dionysius. It was adopted by Maximus Confessor and re-used in Meister Eckhart's first Quaestio Parisiensis. The main tenant of this id...
Publicado en: | TheoLogica |
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Autor principal: | |
Tipo de documento: | Electrónico Artículo |
Lenguaje: | Alemán |
Verificar disponibilidad: | HBZ Gateway |
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Publicado: |
Presses Universitaires de Louvain, Université Catholique de Louvain
[2021]
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En: |
TheoLogica
Año: 2021, Volumen: 5, Número: 1, Páginas: 204-218 |
Clasificaciones IxTheo: | KAD Alta Edad Media NBC Dios VA Filosofía |
Otras palabras clave: | B
Ser
B Mística B Mysticism B Padres de la Iglesia B Metaphysics B Metafísica B Church Fathers B Teología negativa B Being B Negative Theology |
Acceso en línea: |
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Sumario: | The present article focuses on the idea that divine nature is prior to being. This idea was first articulated in John of Scythopolis's commentary on Pseudo-Dionysius. It was adopted by Maximus Confessor and re-used in Meister Eckhart's first Quaestio Parisiensis. The main tenant of this idea is that, if God is the origin of being, he must be more fundamental than being. Thus, being cannot be identical to divine nature. The conclusion that can be drawn from the discussion of this idea is that the importance that has been traditionally attached to the "Exodusmetaphysik" must be reconsidered, and that the pre-ontological conception of divine nature consistutes an autonomous tradition in Christian thought. Im vorliegenden Artikel wird die Idee besprochen, dass die göttliche Natur dem Sein vorhergeht. Diese Idee wird zum ersten Mal von Johannes von Skythopolis in seinem Dionysius-Kommentar formuliert. Maximus Confessor übernimmt sie und Meister Eckhart legt sie ebenfalls seiner ersten Pariser Quaestio zugrunde. Der Kern dieser Idee besagt, dass, wenn Gott das Sein begründet hat, er auch ursprünglicher als das Sein sein muss. Demnach kann das Sein nicht mit der göttlichen Natur identisch sein. Daraus kann geschlossen werden, dass die Wichtigkeit, die der "Exodusmetaphysik" traditionellerweise beigemessen wird, neu betrachtet werden muss und dass die proontologische Vorstellung der göttlichen Natur als autonome Tradition in der christlichen Ideengeschichte angesehen werden kann. |
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ISSN: | 2593-0265 |
Obras secundarias: | Enthalten in: TheoLogica
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Persistent identifiers: | DOI: 10.14428/thl.v5i1.57793 |