Herstory of Epistemic Injustice: Wo/men's Silencing in the Catholic Church

This article addresses some aspects relating to the intersections of gender, knowledge and authority in the Catholic Church. We will argue that Catholic women have been suffering for centuries gender-based injustices, ranging from inequitable access to theological educational and scholarly work to e...

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Bibliographic Details
Subtitles:Gender, Race, Religion: De/constructing Regimes of In/visibility
Main Author: Hübel, Sylvia 1977- (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Peeters [2020]
In: Journal of the European Society of Women in Theological Research
Year: 2020, Volume: 28, Pages: 127-152
IxTheo Classification:KDB Roman Catholic Church
NAB Fundamental theology
NBE Anthropology
RB Church office; congregation
Online Access: Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)

MARC

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520 |a This article addresses some aspects relating to the intersections of gender, knowledge and authority in the Catholic Church. We will argue that Catholic women have been suffering for centuries gender-based injustices, ranging from inequitable access to theological educational and scholarly work to exclusion from doctrinal development and authoritative knowledge sharing. This sort of harm has been coined by the British philosopher Miranda Fricker as epistemic injustice. She implies by this a distinctive type of injustice when someone is wronged specifically in her capacity of knower, informant, or participant in a community’s sharing of knowledge. Drawing on feminist epistemology and this conceptual framework, we will focus on the injustice of systematically dismissing the voices and knowledges of women. First, we shall provide a brief introduction to Fricker’s work, demonstrating why it lends itself so well to women’s situation in the Church. We will illustrate its potential to help us understand the inner working of the Catholic Church as an epistemic community, where official doctrine has been produced, shaped and authoritatively shared by male agents, mostly members of the clergy. The lenses of epistemic injustice could further contribute to the critical understanding of the role of knowledge practices in perpetuating gendered, oppressive practices. Through historical and contemporary examples, we will take under scrutiny some of the sources and mechanisms of hermeneutical and testimonial injustice embedded in the doctrine and practices of the Church. We will also explore their ideological function in legitimating and inculcating structures of domination and clerical hegemony. Last, we will depict some manifestations of epistemic resistance through the examples of outstanding feminists avant la lettre and contemporary dissenters who countered this sort of injustices. We will refer to the significant role played during the last fifty years by feminist theological scholarship and the currently emerging lay movements seeking to resist and disrupt "kyriarchy". 
520 |a Dieser Artikel spricht einige Aspekte in Bezug auf die Intersektionen von Gender, Wissen und Autorität in der katholischen Kirche an. Die Autorin argumentiert, dass katholische Frauen seit Jahrhunderten auf dem Geschlecht basierende Ungerechtigkeiten erleiden, vom ungleichen Zugang zu theologischer Bildung und wissenschaftlicher Arbeit bis zum Ausschluss von der Lehrentwicklung und dem Teilen des autoritativen Wissens. Diese Art der Benachteiligung wurde von der britischen Philosophin Miranda Fricker als epistemische Ungerechtigkeit bezeichnet. Sie bezieht darin einen besonderen Typ von Ungerechtigkeit ein, wenn jemand spezifisch wegen ihrer Fähigkeit als Wissende, Informantin oder Teilhaberin am Teilen des Wissens in einer Gemeinschaft Unrecht erleidet. Auf der Basis feministischer Epistemologie und dieses konzeptuellen Rahmens fokussiert der Beitrag auf die Ungerechtigkeit einer systematischen Ablehnung der Stimmen und des Wissens von Frauen. Zuerst wird eine kurze Einführung in Frickers Werk gegeben, die aufzeigt, warum es sich so gut eignet, die Situation von Frauen in der Kirche zu beschreiben. Wir werden sein Potential beleuchten, uns zu einem Verständnis des inneren Funktionierens der katholischen Kirche als epistemische Gemeinschaft zu verhelfen, wo die offizielle Lehre durch männliche Akteure, meist Mitglieder des Klerus, produziert, gestaltet und autoritativ geteilt wurde. Die Linse der epistemischen Ungerechtigkeit kann außerdem zu einem kritischen Verständnis der Rolle von Wissenspraktiken bei der Aufrechterhaltung gegenderter unterdrückender Praktiken beitragen. Mit Hilfe von historischen und gegenwärtigen Beispielen sollen einige Quellen und Mechanismen von Ungerechtigkeit in Hermeneutik und Zeugenschaft untersucht werden, die in der Lehre und den Praktiken der Kirche eingebettet sind. Wir werden auch deren ideologische Funktion bei der Legitimierung und Einschärfung von Strukturen der Dominanz und klerikalen Hegemonie ergründen. Zuletzt sollen einige Manifestationen epistemischen Widerstands durch Beispiele einiger herausragender Feminist*innen avant la lettre und gegenwärtiger Dissident*innen beschrieben werden, die sich dieser Form der Ungerechtigkeit entgegenstellten. Dabei wird auf die bedeutende Rolle, die die feministische theologische Wissenschaft in den letzten fünfzig Jahren und die gegenwärtig aufkommenden Laienbewegungen dabei spielten, dem "Kyriarchat" Widerstand zu leisten und es zu unterbrechen, Bezug genommen. 
520 |a Este artículo aborda algunos aspectos relacionados con las intersecciones de género, conocimiento y autoridad en la Iglesia Católica. Se argumentará que las mujeres católicas hayan estado sufrimiento injusticia en base a su género, alcanzando desde un acceso no equitativo a trabajo teológico-educacional y académico hasta la exclusión del desarrollo doctrinal y del reparto de conocimiento autoritativo. Este tipo de daño ha sido denominado por Miranda Fricker como 'injustica epistémica'. Con ello, se refiere a un tipo de injusticia en la que una persona es perjudicada en su capacidad de sujeto conocedor, informante o participante del reparto de conocimiento de una comunidad. Trazando una epistemología feminista y este marco conceptual, me centraré en la injusticia que supone desoír sistemáticamente las voces y los saberes de las mujeres. Primero, proporcionaré una breve introducción a la obra de Fricker, demostrando por qué se adecúa a la situación de las mujeres en la Iglesia. Ilustraré su potencial para ayudarnos a comprender el funcionamiento interno de la Iglesia Católica como comunidad epistémica, donde la doctrina oficial se ha producido, moldeado y compartido de forma autoritativa entre agentes masculinos, mayormente clérigos. Las lentes de la injusticia epistémica podrían además contribuir a un entendimiento crítico del rol de las prácticas de conocimiento a la hora de perpetuar prácticas opresivas y basadas en el género. A través de ejemplos históricos y contemporáneos, someteré a escrutinio algunas de las fuentes y mecanismos de injusticia hermenéutica y testimonial incrustrados en la doctrina y prácticas de la Iglesia. También exploraré su funcionamiento ideológico al legimitar e inculcar estructuras de dominación y hegemonía clerical. Por último, describiré algunas manifestaciones de resistencia epistémica a través de ejemplos de algunas destacadas feministas avant la lettre y disidentes contemporáneos que contraargumentaron este tipo de injusticias. Me referiré al significante papel jugado por la teología feminista y los emergentes movimientos laicos que buscan resistir y alterar el "kyriarcado" (Schlüssler-Fiorenza, 1993) durante los últimos cincuenta años. 
601 |a Episteme 
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773 0 8 |i Enthalten in  |a European Society of Women in Theological Research  |t Journal of the European Society of Women in Theological Research  |d Leuven : Peeters, 1993  |g 28(2020), Seite 127-152  |h Online-Ressource  |w (DE-627)503326550  |w (DE-600)2210133-0  |w (DE-576)345693477  |x 1783-2446  |7 nnns 
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