“To Carry the Sins of the World.” The Angelic Brethren and the Strange Case of Mystical Intercession in Radical Protestantism c. 1700
This study explores a revival of intercessory prayer within a network of radical Protestants centred in Amsterdam in the period 1680-1720 known as the “Angelic Brethren” or “Gichtelians.” Ascetic in nature, this group was led by an eccentric former lawyer from Regensburg, Johann Gichtel, and eventua...
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
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Published: |
Université Catholique
[2020]
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In: |
Revue d'histoire ecclésiastique
Year: 2020, Volume: 115, Issue: 3/4, Pages: 581-624 |
Online Access: |
Volltext (Verlag) Volltext (doi) |
Summary: | This study explores a revival of intercessory prayer within a network of radical Protestants centred in Amsterdam in the period 1680-1720 known as the “Angelic Brethren” or “Gichtelians.” Ascetic in nature, this group was led by an eccentric former lawyer from Regensburg, Johann Gichtel, and eventually comprised thousands of followers across northern Europe. I show how mystical suffering and intercessory prayer developed within this group as a central feature of their Protestant version of the contemplative life and Imitatio Christi. The Angelic Brethren imagined their chastity, self-denial, and withdrawn lives as a literal imitation of Christ’s own sacrifice for humanity. Their letters describe suffering vicariously for others, interceding and alleviating sins and pains. These intercessions, they argued, also refuted Protestant biases toward the contemplative life as “idle” since such prayers were “useful” work for Christianity. The existence of such a practice calls into question assumptions about early modern Protestant religion, the boundaries of confessional identities, and the thesis argued by Carlos Eire, of a disenchanted Protestant notion of the relationship between living and dead, intercession, and the “economy of salvation.” Cette étude explore le renouveau de la prière d’intercession au sein d’un réseau de protestants radicaux centré à Amsterdam durant la période 1680-1720, connu sous le nom de « Frères angéliques » ou « Gichtéliens ». De nature ascétique, ce groupe était dirigé par un ancien avocat excentrique de Ratisbonne, Johann Gichtel, et comprenait des milliers d’adeptes dans toute l’Europe du Nord. Je montre ici comment la souffrance mystique et la prière d’intercession se sont développées au sein de ce groupe comme un élément central de leur version protestante de la vie contemplative et de l’Imitatio Christi. Les Frères angéliques imaginaient leur chasteté, leur abnégation et leur vie retirée comme une imitation littérale du sacrifice du Christ pour l’humanité. Leurs lettres décrivent la souffrance par procuration pour les autres, l’intercession et le soulagement des péchés et des douleurs. Ces intercessions, disaientils, réfutent également les préjugés des protestants qui considèrent la vie contemplative comme « oisive » puisque ces prières sont « utiles » au christianisme. L’existence d’une telle pratique remet en question les hypothèses sur la religion protestante moderne, les limites des identités confessionnelles et la thèse de Carlos Eire, d’une conception protestante désenchantée de la relation entre les vivants et les morts, de l’intercession et de « l’économie du salut ». Diese Studie untersucht die Wiederbelebung des Fürbittengebets innerhalb eines Netzwerks radikaler Protestanten, das, bekannt als „Engelsbrüder“ oder „Gichtelianer“, sein Zentrum in Amsterdam im Zeitraum von 1680 bis 1720 hatte. Es handelte sich um eine asketische Bewegung, die von einem exzentrischen ehemaligen Juristen aus Regensburg, Johann Gichtel, geleitet wurde, und letztendlich tausende Anhänger in ganz Nordeuropa fand. Ich werde aufzeigen, wie mystisches Leiden und Fürbittengebet sich innerhalb dieser Gruppe zur Kerneigenschaft ihrer protestantischen Version des kontemplativen Lebens und der Imitatio Christi entwickelten. Die Engelsbrüder stellten sich ihre Keuschheit, Selbstverneinung und zurückgezogenes Leben als wahre Nachahmung des eigenen Opfers Christi für die Menschheit vor. Ihre Briefe beschreiben stellvertretendes Leiden für andere, Fürbittetun und Sünden und Schmerzen erleichtern. Diese Fürbitten, so argumentierten sie, entkräfteten protestantische Voreingenommenheit gegenüber kontemplativen Leben als „nichtig“, da solche Gebete „nützliche“ Arbeit für die Christenheit wären. Die Existenz einer solchen Praxis stellt Annahmen zur frühmodernen protestantischen Religion, zu den Grenzen konfessioneller Identitäten und zur von Carlos Eire vertretene These eines entzauberten protestantischen Verständnisses der Beziehung zwischen Leben und Tod, der Fürbitten und „Heilsökonomie“ infrage. |
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ISSN: | 2294-1088 |
Contains: | Enthalten in: Revue d'histoire ecclésiastique
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1484/J.RHE.5.122053 |