Die „Mutter alles Lebendigen“ auf den ältesten Bildzeugnissen der Levante und im Genesis-Prolog
In this article, chalcolithic bone art works of the Southern Levant, the so-called“composite female figurines”, are related to the Genesis prologue.The earth as a living, childbearing organism, the woman created from a bone and Eve’s honorary title “mother of all living” prove to be motives of a “hi...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Herder
2020
|
In: |
Biblische Notizen
Year: 2020, Volume: 187, Pages: 3-14 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Old Testament
/ Historical background
/ Eve
/ Mother (Motif)
/ History
/ History of ideas
/ Figurine
|
IxTheo Classification: | BC Ancient Orient; religion TB Antiquity |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | In this article, chalcolithic bone art works of the Southern Levant, the so-called“composite female figurines”, are related to the Genesis prologue.The earth as a living, childbearing organism, the woman created from a bone and Eve’s honorary title “mother of all living” prove to be motives of a “histoire de longue durée”. In diesem Artikel werden chalkolithischeKnochenkunstwerke der Südlevante, die soge-nannten „composite female figurines“, mit dem Genesisprolog in Beziehunggesetzt. Die Erde als lebendiger, gebärender Organismus, die aus einem Knochen geschaffene Frau und Evas Ehrentitel “Mutter alles Lebendigen” erweisen sich als Motive einer „histoire de longue durée“. |
---|---|
ISSN: | 2628-5762 |
Contains: | Enthalten in: Biblische Notizen
|