Openness to Faith as a Disposition for Teachers in Catholic Schools

In the Catholic Church, which includes in its mission the provision of school education, the significant rise of “no religion” in Western societies prompts serious new questions about how this mission can be lived out. An important response can be found in the Enhancing Catholic School Identity Proj...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Horner, Robyn ca. 20./21. Jh. (Author) ; Pollefeyt, Didier 1965- (Author) ; Jacobs-Vandegeer, Christiaan (Author) ; Bouwens, Jan 1978- (Author) ; Heaney, Maeve Louise 1967- (Author) ; Brown, Teresa (Author) ; Buchanan, Michael T. (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter [2020]
In: International journal of practical theology
Year: 2020, Volume: 24, Issue: 2, Pages: 231-251
Further subjects:B faith as disposition
B Catholic school identity
B Katholische Schulidentität
B Glaube als Disposition
B Teacher dispositions
B Catholic dialogue school
B Dispositionen der Lehrer
B Enhancing Catholic School Identity Project
B Katholische Dialogschule
Online Access: Presumably Free Access
Volltext (Verlag)
Volltext (doi)

MARC

LEADER 00000naa a22000002 4500
001 1743123787
003 DE-627
005 20201217135017.0
007 cr uuu---uuuuu
008 201217s2020 xx |||||o 00| ||eng c
024 7 |a 10.1515/ijpt-2019-0044  |2 doi 
035 |a (DE-627)1743123787 
035 |a (DE-599)KXP1743123787 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a eng 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1037771567  |0 (DE-627)756023521  |0 (DE-576)184583322  |4 aut  |a Horner, Robyn  |d ca. 20./21. Jh. 
109 |a Horner, Robyn ca. 20./21. Jh. 
245 1 0 |a Openness to Faith as a Disposition for Teachers in Catholic Schools 
264 1 |c [2020] 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a In the Catholic Church, which includes in its mission the provision of school education, the significant rise of “no religion” in Western societies prompts serious new questions about how this mission can be lived out. An important response can be found in the Enhancing Catholic School Identity Project, which provides empirical evidence of the lived faith dispositions of members of Catholic school communities and recommends the enhancement of Catholic school identity through the recontextualisation of faith in dialogue. We argue that the dispositions of teachers are a vital factor in the development of a Catholic Dialogue School. Using aggregated data in Australia, we illustrate the importance of a teacher disposition that is intentionally and explicitly open to Catholic faith. 
520 |a Durch die wachsende Zahl konfessionsloser Menschen in westlichen Gesellschaften sieht sich das römisch-katholische Privatschulwesen dazu herausgefordert, neue Wege zur Erfüllung seines religiösen Bildungsauftrags zu finden. In Australien leistet das „Enhancing Catholic School Identity Project“ einen wichtigen Beitrag hierzu. Die hier vorgestellte Studie untersucht, wie stark persönliche Glaubenshaltungen unter den Schulangehörigen verbreitet sind und stellt die Bedeutung einer dialogischen und kontextbezogenen Auseinandersetzung mit dem Glauben heraus. Der Offenheit der Lehrkräftekommt dabei eine Schlüsselrolle zu, wie die empirische Untersuchung zeigen konnte. 
601 |a Disposition 
650 4 |a Catholic dialogue school 
650 4 |a Catholic school identity 
650 4 |a Dispositionen der Lehrer 
650 4 |a Enhancing Catholic School Identity Project 
650 4 |a Glaube als Disposition 
650 4 |a Katholische Dialogschule 
650 4 |a Katholische Schulidentität 
650 4 |a Teacher dispositions 
650 4 |a faith as disposition 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1034239821  |0 (DE-627)745151221  |0 (DE-576)178265667  |4 aut  |a Pollefeyt, Didier  |d 1965- 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1049590740  |0 (DE-627)782360203  |0 (DE-576)403536073  |4 aut  |a Jacobs-Vandegeer, Christiaan 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1054656207  |0 (DE-627)791692957  |0 (DE-576)410402079  |4 aut  |a Bouwens, Jan  |d 1978- 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1135308543  |0 (DE-627)890264821  |0 (DE-576)420589201  |4 aut  |a Heaney, Maeve Louise  |d 1967- 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)122365995X  |0 (DE-627)1743132182  |4 aut  |a Brown, Teresa 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)105364700X  |0 (DE-627)790415445  |0 (DE-576)40846206X  |4 aut  |a Buchanan, Michael T. 
773 0 8 |i Enthalten in  |t International journal of practical theology  |d Berlin [u.a.] : De Gruyter, 1997  |g 24(2020), 2, Seite 231-251  |h Online-Ressource  |w (DE-627)37905177X  |w (DE-600)2135774-2  |w (DE-576)254902219  |x 1612-9768  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:24  |g year:2020  |g number:2  |g pages:231-251 
856 |u https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/664882/2/International%20Journal%20of%20Practical%20Theology%20-%20%20Openness%20to%20Faith.pdf  |x unpaywall  |z Vermutlich kostenfreier Zugang  |h repository [oa repository (via OAI-PMH doi match)] 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/view/journals/ijpt/24/2/article-p231.xml  |x Verlag 
856 |u https://doi.org/10.1515/ijpt-2019-0044  |x doi  |3 Volltext 
936 u w |d 24  |j 2020  |e 2  |h 231-251 
951 |a AR 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3826573668 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1743123787 
LOK |0 005 20201217121444 
LOK |0 008 201217||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo 
OAS |a 1 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw