Religionsunterricht planen: zum Verhältnis zwischen Kompetenzen und Lernzielen

This article discusses the task of lesson planning in RE in relationship to the recent approach of competence-oriented RE and the traditional concept of learning aims. First, the author describes a number of related difficulties experienced in teacher training concerning competence-oriented lesson p...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Schweitzer, Friedrich 1954- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter [2018]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2018, Volume: 70, Issue: 4, Pages: 360-371
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious instruction / Lesson planning / Competency-based teaching / Learning goal
IxTheo Classification:RF Christian education; catechetics
Further subjects:B Lernziele
B Teacher training
B Religious Education
B Lesson planning
B Religious instruction
B Kompetenzen
B learning aims
B Teacher Training
B Competences
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Volltext (lizenzpflichtig)
Rights Information:InC 1.0

MARC

LEADER 00000caa a2200000 4500
001 1735263109
003 DE-627
005 20240731112441.0
007 cr uuu---uuuuu
008 201009s2018 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.15496/publikation-96668  |2 doi 
024 7 |a 10.1515/zpt-2018-0053  |2 doi 
024 7 |a 10900/155335  |2 hdl 
035 |a (DE-627)1735263109 
035 |a (DE-599)KXP1735263109 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)124919332  |0 (DE-627)368074331  |0 (DE-576)163012210  |4 aut  |a Schweitzer, Friedrich  |d 1954- 
109 |a Schweitzer, Friedrich 1954-  |a Schweitzer, F. 1954-  |a Swibaich'yŏ, P'ŭrit'ŭrihi 1954-  |a Shuvaitsā, F. 1954- 
245 1 0 |a Religionsunterricht planen  |b zum Verhältnis zwischen Kompetenzen und Lernzielen  |c Friedrich Schweitzer 
264 1 |c [2018] 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a This article discusses the task of lesson planning in RE in relationship to the recent approach of competence-oriented RE and the traditional concept of learning aims. First, the author describes a number of related difficulties experienced in teacher training concerning competence-oriented lesson planning as the background which motivates the discussion in this article. Second, the author points out the different origins of the current understanding of competences which goes back to research programs like PISA, on the one hand and of learning aims in the actual planning of lessons on the other hand. In the final section, the article describes a number of steps which should be taken in lesson planning for RE and which draw upon both, the competence approach as well as the concept of learning aims. 
520 |a Dieser Beitrag diskutiert die Aufgabe der Unterrichtsplanung für den Religionsunterricht in Bezug auf den aktuellen Ansatz kompetenzorientierten Religionsunterrichts und den traditionellen Begriff der Lernziele. Zunächst wird eine Reihe von Schwierigkeiten beschrieben, die in der Lehrerbildung im Blick auf kompetenzorientierte Unterrichtsplanung erfahren werden und die als Hintergrund den vorliegenden Beitrag motivieren. Sodann wird auf die unterschiedliche Herkunft des gegenwärtigen Kompetenzverständnisses, das auf Forschungsprogramme wie PISA zurückgeht, einerseits und von Lernzielen in der Praxis der Unterrichtsplanung andererseits verwiesen. Am Ende werden verschiedene Schritte beschrieben, die bei der Planung von Religionsunterricht durchlaufen werden sollen und die sich sowohl auf den Kompetenzansatz wie auf den Begriff der Lernziele beziehen. 
540 |q DE-Tue135  |a Urheberrechtsschutz 1.0  |2 rs  |u http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ 
601 |a Kompetenz 
650 4 |a Kompetenzen 
650 4 |a Lehrerbildung 
650 4 |a Lernziele 
650 4 |a Religionsunterricht 
650 4 |a Religious Education 
650 4 |a Unterrichtsplanung 
650 4 |a Competences 
650 4 |a learning aims 
650 4 |a Lesson planning 
650 4 |a Teacher Training 
652 |a RF 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)4049422-6  |0 (DE-627)106187074  |0 (DE-576)209081996  |2 gnd  |a Religionsunterricht 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4117301-6  |0 (DE-627)105800317  |0 (DE-576)209508795  |2 gnd  |a Unterrichtsplanung 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)104776640X  |0 (DE-627)779184017  |0 (DE-576)401579301  |2 gnd  |a Kompetenzorientierter Unterricht 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4035421-0  |0 (DE-627)106247786  |0 (DE-576)209012560  |2 gnd  |a Lernziel 
689 0 |5 (DE-627) 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie  |d Berlin : De Gruyter, 2005  |g 70(2018), 4, Seite 360-371  |h Online-Ressource  |w (DE-627)786195606  |w (DE-600)2770480-4  |w (DE-576)406509247  |x 2366-7796  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:70  |g year:2018  |g number:4  |g pages:360-371 
856 4 0 |u http://hdl.handle.net/10900/155335  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u http://dx.doi.org/10.15496/publikation-96668  |x Resolving-System  |z kostenfrei  |3 Volltext 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/70/4/article-p360.xml  |x Verlag 
856 4 0 |u https://doi.org/10.1515/zpt-2018-0053  |x Resolving-System  |z lizenzpflichtig  |3 Volltext 
951 |a AR 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3773984405 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1735263109 
LOK |0 005 20231005115958 
LOK |0 008 201009||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 866   |x #966 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo  |a ixzw 
LOK |0 936ln  |0 1442053151  |a RF 
OAS |a 1 
ORI |a TA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Competency-based teaching,Learning goal,Educational objective,Lesson planning,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Teacher training 
STB 0 0 |a Enseignement axé sur les compétences,Approche par compétences (enseignement),Approche par compétences,Enseignement de la religion,Formation des enseignants,Objectif d'apprentissage,Planification du cours 
STC 0 0 |a Enseñanza orientado por la competencia,Enseñanza religiosa,Formación de profesores,Objetivo del aprendizaje,Planificación de una clase 
STD 0 0 |a Formazione degli insegnanti,Insegamento orientato alle competenze,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Obiettivo didattico,Pianificazione di una lezione 
STE 0 0 |a 学习目标,学习目的,宗教课程,宗教课,宗教教学,教师培训,教学训练 
STF 0 0 |a 學習目標,學習目的,宗教課程,宗教課,宗教教學,教師培訓,教學訓練 
STG 0 0 |a Ensino orientado pela competência,Ensino religioso,Formação de professores,Objetivo da aprendizagem,Planejamento de uma aula 
STH 0 0 |a Образование учителя,Обучение, ориентированное на компетенцию,Планирование уроков,Преподавание религии,Учебная цель 
STI 0 0 |a Διδασκαλία βασισμένη στις ικανότητες,Εκπαιδευτικός στόχος,Μαθησιακός στόχος,Θρησκευτικά (μάθημα),Κατάρτιση εκπαιδευτικών,Σχεδιασμός μαθήματος 
SYE 0 0 |a Lehrer,Lehrer,Lehrerausbildung,Lehrpersonenausbildung , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Lehrplanung,Unterricht 
SYG 0 0 |a Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Lehrplanung,Unterricht , Kompetenzbasierter Unterricht,Kompetenzorientiertes Lernen , Lehrziel,Unterrichtsziel,Lernziele