Religionsunterricht planen: zum Verhältnis zwischen Kompetenzen und Lernzielen
This article discusses the task of lesson planning in RE in relationship to the recent approach of competence-oriented RE and the traditional concept of learning aims. First, the author describes a number of related difficulties experienced in teacher training concerning competence-oriented lesson p...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
[2018]
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2018, Volume: 70, Issue: 4, Pages: 360-371 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Religious instruction
/ Lesson planning
/ Competency-based teaching
/ Learning goal
|
IxTheo Classification: | RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
Lernziele
B Teacher training B Religious Education B Lesson planning B Religious instruction B Kompetenzen B learning aims B Teacher Training B Competences |
Online Access: |
Volltext (Verlag) Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) Volltext (lizenzpflichtig) |
Rights Information: | InC 1.0 |
MARC
LEADER | 00000caa a2200000 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1735263109 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20240731112441.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 201009s2018 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.15496/publikation-96668 |2 doi | |
024 | 7 | |a 10.1515/zpt-2018-0053 |2 doi | |
024 | 7 | |a 10900/155335 |2 hdl | |
035 | |a (DE-627)1735263109 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1735263109 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)124919332 |0 (DE-627)368074331 |0 (DE-576)163012210 |4 aut |a Schweitzer, Friedrich |d 1954- | |
109 | |a Schweitzer, Friedrich 1954- |a Schweitzer, F. 1954- |a Swibaich'yŏ, P'ŭrit'ŭrihi 1954- |a Shuvaitsā, F. 1954- | ||
245 | 1 | 0 | |a Religionsunterricht planen |b zum Verhältnis zwischen Kompetenzen und Lernzielen |c Friedrich Schweitzer |
264 | 1 | |c [2018] | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a This article discusses the task of lesson planning in RE in relationship to the recent approach of competence-oriented RE and the traditional concept of learning aims. First, the author describes a number of related difficulties experienced in teacher training concerning competence-oriented lesson planning as the background which motivates the discussion in this article. Second, the author points out the different origins of the current understanding of competences which goes back to research programs like PISA, on the one hand and of learning aims in the actual planning of lessons on the other hand. In the final section, the article describes a number of steps which should be taken in lesson planning for RE and which draw upon both, the competence approach as well as the concept of learning aims. | ||
520 | |a Dieser Beitrag diskutiert die Aufgabe der Unterrichtsplanung für den Religionsunterricht in Bezug auf den aktuellen Ansatz kompetenzorientierten Religionsunterrichts und den traditionellen Begriff der Lernziele. Zunächst wird eine Reihe von Schwierigkeiten beschrieben, die in der Lehrerbildung im Blick auf kompetenzorientierte Unterrichtsplanung erfahren werden und die als Hintergrund den vorliegenden Beitrag motivieren. Sodann wird auf die unterschiedliche Herkunft des gegenwärtigen Kompetenzverständnisses, das auf Forschungsprogramme wie PISA zurückgeht, einerseits und von Lernzielen in der Praxis der Unterrichtsplanung andererseits verwiesen. Am Ende werden verschiedene Schritte beschrieben, die bei der Planung von Religionsunterricht durchlaufen werden sollen und die sich sowohl auf den Kompetenzansatz wie auf den Begriff der Lernziele beziehen. | ||
540 | |q DE-Tue135 |a Urheberrechtsschutz 1.0 |2 rs |u http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/ | ||
601 | |a Kompetenz | ||
650 | 4 | |a Kompetenzen | |
650 | 4 | |a Lehrerbildung | |
650 | 4 | |a Lernziele | |
650 | 4 | |a Religionsunterricht | |
650 | 4 | |a Religious Education | |
650 | 4 | |a Unterrichtsplanung | |
650 | 4 | |a Competences | |
650 | 4 | |a learning aims | |
650 | 4 | |a Lesson planning | |
650 | 4 | |a Teacher Training | |
652 | |a RF | ||
689 | 0 | 0 | |d s |0 (DE-588)4049422-6 |0 (DE-627)106187074 |0 (DE-576)209081996 |2 gnd |a Religionsunterricht |
689 | 0 | 1 | |d s |0 (DE-588)4117301-6 |0 (DE-627)105800317 |0 (DE-576)209508795 |2 gnd |a Unterrichtsplanung |
689 | 0 | 2 | |d s |0 (DE-588)104776640X |0 (DE-627)779184017 |0 (DE-576)401579301 |2 gnd |a Kompetenzorientierter Unterricht |
689 | 0 | 3 | |d s |0 (DE-588)4035421-0 |0 (DE-627)106247786 |0 (DE-576)209012560 |2 gnd |a Lernziel |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie |d Berlin : De Gruyter, 2005 |g 70(2018), 4, Seite 360-371 |h Online-Ressource |w (DE-627)786195606 |w (DE-600)2770480-4 |w (DE-576)406509247 |x 2366-7796 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:70 |g year:2018 |g number:4 |g pages:360-371 |
856 | 4 | 0 | |u http://hdl.handle.net/10900/155335 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext |
856 | 4 | 0 | |u http://dx.doi.org/10.15496/publikation-96668 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext |
856 | 4 | 0 | |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/70/4/article-p360.xml |x Verlag |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.1515/zpt-2018-0053 |x Resolving-System |z lizenzpflichtig |3 Volltext |
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
ITA | |a 1 |t 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3773984405 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1735263109 | ||
LOK | |0 005 20231005115958 | ||
LOK | |0 008 201009||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 866 |x #966 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a ixzo |a ixzw | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053151 |a RF | ||
OAS | |a 1 | ||
ORI | |a TA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
STA | 0 | 0 | |a Competency-based teaching,Learning goal,Educational objective,Lesson planning,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Teacher training |
STB | 0 | 0 | |a Enseignement axé sur les compétences,Approche par compétences (enseignement),Approche par compétences,Enseignement de la religion,Formation des enseignants,Objectif d'apprentissage,Planification du cours |
STC | 0 | 0 | |a Enseñanza orientado por la competencia,Enseñanza religiosa,Formación de profesores,Objetivo del aprendizaje,Planificación de una clase |
STD | 0 | 0 | |a Formazione degli insegnanti,Insegamento orientato alle competenze,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Obiettivo didattico,Pianificazione di una lezione |
STE | 0 | 0 | |a 学习目标,学习目的,宗教课程,宗教课,宗教教学,教师培训,教学训练 |
STF | 0 | 0 | |a 學習目標,學習目的,宗教課程,宗教課,宗教教學,教師培訓,教學訓練 |
STG | 0 | 0 | |a Ensino orientado pela competência,Ensino religioso,Formação de professores,Objetivo da aprendizagem,Planejamento de uma aula |
STH | 0 | 0 | |a Образование учителя,Обучение, ориентированное на компетенцию,Планирование уроков,Преподавание религии,Учебная цель |
STI | 0 | 0 | |a Διδασκαλία βασισμένη στις ικανότητες,Εκπαιδευτικός στόχος,Μαθησιακός στόχος,Θρησκευτικά (μάθημα),Κατάρτιση εκπαιδευτικών,Σχεδιασμός μαθήματος |
SYE | 0 | 0 | |a Lehrer,Lehrer,Lehrerausbildung,Lehrpersonenausbildung , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Lehrplanung,Unterricht |
SYG | 0 | 0 | |a Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Lehrplanung,Unterricht , Kompetenzbasierter Unterricht,Kompetenzorientiertes Lernen , Lehrziel,Unterrichtsziel,Lernziele |