Religionsunterricht planen: zum Verhältnis zwischen Kompetenzen und Lernzielen
This article discusses the task of lesson planning in RE in relationship to the recent approach of competence-oriented RE and the traditional concept of learning aims. First, the author describes a number of related difficulties experienced in teacher training concerning competence-oriented lesson p...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
[2018]
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In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2018, Volume: 70, Issue: 4, Pages: 360-371 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Religious instruction
/ Lesson planning
/ Competency-based teaching
/ Learning goal
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IxTheo Classification: | RF Christian education; catechetics |
Further subjects: | B
Lernziele
B Teacher training B Religious Education B Lesson planning B Religious instruction B Kompetenzen B learning aims B Teacher Training B Competences |
Online Access: |
Volltext (Verlag) Volltext (kostenfrei) Volltext (kostenfrei) Volltext (lizenzpflichtig) |
Rights Information: | InC 1.0 |
Summary: | This article discusses the task of lesson planning in RE in relationship to the recent approach of competence-oriented RE and the traditional concept of learning aims. First, the author describes a number of related difficulties experienced in teacher training concerning competence-oriented lesson planning as the background which motivates the discussion in this article. Second, the author points out the different origins of the current understanding of competences which goes back to research programs like PISA, on the one hand and of learning aims in the actual planning of lessons on the other hand. In the final section, the article describes a number of steps which should be taken in lesson planning for RE and which draw upon both, the competence approach as well as the concept of learning aims. Dieser Beitrag diskutiert die Aufgabe der Unterrichtsplanung für den Religionsunterricht in Bezug auf den aktuellen Ansatz kompetenzorientierten Religionsunterrichts und den traditionellen Begriff der Lernziele. Zunächst wird eine Reihe von Schwierigkeiten beschrieben, die in der Lehrerbildung im Blick auf kompetenzorientierte Unterrichtsplanung erfahren werden und die als Hintergrund den vorliegenden Beitrag motivieren. Sodann wird auf die unterschiedliche Herkunft des gegenwärtigen Kompetenzverständnisses, das auf Forschungsprogramme wie PISA zurückgeht, einerseits und von Lernzielen in der Praxis der Unterrichtsplanung andererseits verwiesen. Am Ende werden verschiedene Schritte beschrieben, die bei der Planung von Religionsunterricht durchlaufen werden sollen und die sich sowohl auf den Kompetenzansatz wie auf den Begriff der Lernziele beziehen. |
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ISSN: | 2366-7796 |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/zpt-2018-0053 DOI: 10.15496/publikation-96668 HDL: 10900/155335 |