The uninterrupted life is not worth living: On religious education and the public sphere

In this paper we explore the relationship between religious education and the public sphere, suggesting that religious education, if it takes its educational remit seriously, has to be orientated towards the public sphere where human beings exist together in and with the world. Rather than seeing re...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Biesta, Gert J. J. 1957- (Author) ; Hannam, Patricia (Author)
Format: Electronic Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: De Gruyter [2019]
In: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2019, Volume: 71, Issue: 2, Pages: 173-185
Standardized Subjects / Keyword chains:B Religious instruction / Religious education / Publicity / Democracy
IxTheo Classification:RF Christian education; catechetics
ZC Politics in general
Further subjects:B Public Sphere
B Interruption
B Education
B Publicity
B Religious Education
B Democracy
B interruption
B Religious instruction
B religious existence
B religiöse Existenz
Online Access: Volltext (Verlag)
Volltext (doi)

MARC

LEADER 00000caa a22000002 4500
001 173521762X
003 DE-627
005 20211108133455.0
007 cr uuu---uuuuu
008 201008s2019 xx |||||o 00| ||eng c
024 7 |a 10.1515/zpt-2019-0021  |2 doi 
035 |a (DE-627)173521762X 
035 |a (DE-599)KXP173521762X 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a eng 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)172697026  |0 (DE-627)673732177  |0 (DE-576)133554929  |4 aut  |a Biesta, Gert J. J.  |d 1957- 
109 |a Biesta, Gert J. J. 1957-  |a Biesta, Gert J.J. 1957-  |a Biesta, Gerardus Johannes Jozef 1957-  |a Biesta, G. J. J. 1957-  |a Biesta, G.J.J. 1957-  |a Biesta, Gert 1957-  |a Biesta, G. 1957- 
245 1 4 |a The uninterrupted life is not worth living  |b On religious education and the public sphere 
264 1 |c [2019] 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a In this paper we explore the relationship between religious education and the public sphere, suggesting that religious education, if it takes its educational remit seriously, has to be orientated towards the public sphere where human beings exist together in and with the world. Rather than seeing religion as propositional belief, we argue for an existential approach that focuses on the question as to what it means to exist religiously. We offer educational and theological arguments for our position and, along both lines, seek to (re)connect religion and religious education to the idea of democracy. 
520 |a In diesem Beitrag untersuchen wir die Beziehung zwischen Religionsunterricht und Öffentlichkeit und schlagen vor, dass sich der Religionsunterricht, wenn er seinen Bildungsauftrag ernst nimmt, an der Öffentlichkeit orientieren muss, in der Menschen in und mit der Welt zusammenleben. Anstatt Religion als propositionalen Glauben zu sehen, plädieren wir für einen existentiellen Ansatz, der sich auf die Frage konzentriert, was es bedeutet, religiös zu existieren. Wir bieten pädagogische und theologische Argumente für unsere Position und versuchen, Religion und Religionsunterricht mit der Idee der Demokratie in beiderlei Richtung (wieder)zu verbinden. 
650 4 |a Bildung 
650 4 |a Demokratie 
650 4 |a Erziehung 
650 4 |a Religionsunterricht 
650 4 |a Unterbrechung 
650 4 |a Öffentlichkeit 
650 4 |a Democracy 
650 4 |a interruption 
650 4 |a Public Sphere 
650 4 |a religiöse Existenz 
650 4 |a Religious Education 
650 4 |a religious existence 
652 |a RF:ZC 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)4049422-6  |0 (DE-627)106187074  |0 (DE-576)209081996  |2 gnd  |a Religionsunterricht 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4177707-4  |0 (DE-627)104417633  |0 (DE-576)209979593  |2 gnd  |a Religiöse Bildung 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4043183-6  |0 (DE-627)106210874  |0 (DE-576)209054581  |2 gnd  |a Öffentlichkeit 
689 0 3 |d s  |0 (DE-588)4011413-2  |0 (DE-627)106352873  |0 (DE-576)208893415  |2 gnd  |a Demokratie 
689 0 |5 (DE-627) 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1219258466  |0 (DE-627)1735218219  |4 aut  |a Hannam, Patricia 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie  |d Berlin : De Gruyter, 2005  |g 71(2019), 2, Seite 173-185  |h Online-Ressource  |w (DE-627)786195606  |w (DE-600)2770480-4  |w (DE-576)406509247  |x 2366-7796  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:71  |g year:2019  |g number:2  |g pages:173-185 
856 4 0 |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/71/2/article-p173.xml  |x Verlag 
856 |u https://doi.org/10.1515/zpt-2019-0021  |x doi  |3 Volltext 
951 |a AR 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3772807666 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 173521762X 
LOK |0 005 20211108133455 
LOK |0 008 201008||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo 
LOK |0 936ln  |0 1442053151  |a RF 
LOK |0 936ln  |0 1550736965  |a ZC 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
REL |a 1 
STA 0 0 |a Democracy,Democracy,Education,Education,Upbringing,Education,Learning,Culture,Education in art,Education in literature,Interruption,Suspension,Publicity,Public life,Religious education,Religious learning,Religious culture,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion 
STB 0 0 |a Démocratie,Démocratie,Enseignement de la religion,Interruption,Public,Espace public,Espace public,Éducation religieuse,Culture religieuse,Culture religieuse,Éducation,Culture,Culture,Éducation,Éducation 
STC 0 0 |a Democracia,Democracia,Educación,Educación,Educación,Enseñanza religiosa,Esfera pública,Formación religiosa,Interrupción 
STD 0 0 |a Democrazia,Democrazia,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Interruzione,Istruzione,Istruzione <motivo>,Istruzione,Educazione,Educazione,Educazione (motivo),Educazione,Istruzione religiosa,Cultura religiosa,Cultura religiosa,Sfera pubblica,Pubblico,Pubblico 
STE 0 0 |a 中断,打断,公共领域,宗教教育,宗教课程,宗教课,宗教教学,教育,修养,教育,教育,教养,教养,民主,民主,民主主义,民主制度,民主主义,民主制度 
STF 0 0 |a 中斷,打斷,公共領域,宗教教育,宗教課程,宗教課,宗教教學,教育,修養,教育,教育,教養,教養,民主,民主,民主主義,民主制度,民主主義,民主制度 
STG 0 0 |a Democracia,Democracia,Educação,Educação,Educação,Ensino religioso,Esfera pública,Formação religiosa,Interrupção 
STH 0 0 |a Воспитание (мотив),Воспитание,Демократия (мотив),Демократия,Образование,Общественность,Гласность,Преподавание религии,Прерывание,Религиозное образование 
STI 0 0 |a Δημοκρατία (μοτίβο),Δημοκρατία,Δημοσιότητα,Διακοπή,Εκπαίδευση <μοτίβο>,Εκπαίδευση,Διαπαιδαγώγηση,Διαπαιδαγώγηση (μοτίβο),Εκπαίδευση,Παιδεία,Θρησκευτικά (μάθημα),Θρησκευτική εκπαίδευση 
SUB |a REL 
SYE 0 0 |a Education , Volksherrschaft,Demokratischer Staat , Erziehungspraxis , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Öffentliches Leben 
SYG 0 0 |a Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Öffentliches Leben , Volksherrschaft,Demokratischer Staat