Die Religionspädagogik und das Grundgesetz. Sondierungen zu einem dynamisch-geistreichen Wechselverhältnis
By taking recourse to the conditions surrounding the origin of the specific content of Germany’s federal Constitution which is relevant for matters of religion, the essential constitutional foundations of the responsibility to offer religious education also come into view. At the same time, such an...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
[2019]
|
In: |
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
Year: 2019, Volume: 71, Issue: 2, Pages: 142-158 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Germany
/ Religious instruction
/ Religious pedagogy
|
IxTheo Classification: | KBB German language area RF Christian education; catechetics XA Law ZC Politics in general |
Further subjects: | B
Menschenrechte
B Religious Education B Human Rights B Democracy B Religious instruction B Constitution |
Online Access: |
Volltext (Verlag) Volltext (doi) Volltext (kostenfrei) |
MARC
LEADER | 00000caa a22000002 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1735217603 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20240716141855.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 201008s2019 xx |||||o 00| ||ger c | ||
024 | 7 | |a 10.1515/zpt-2019-0019 |2 doi | |
024 | 7 | |a 10.5167/uzh-171485 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)1735217603 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1735217603 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a ger | ||
084 | |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)118118234 |0 (DE-627)548750262 |0 (DE-576)170142884 |4 aut |a Schlag, Thomas |d 1965- | |
109 | |a Schlag, Thomas 1965- | ||
245 | 1 | 4 | |a Die Religionspädagogik und das Grundgesetz. Sondierungen zu einem dynamisch-geistreichen Wechselverhältnis |
264 | 1 | |c [2019] | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a By taking recourse to the conditions surrounding the origin of the specific content of Germany’s federal Constitution which is relevant for matters of religion, the essential constitutional foundations of the responsibility to offer religious education also come into view. At the same time, such an historical orientation allows to define more closely, in accordance with the “spirit” of the Constitution, what the current challenges for religious education are and to do it in such a way as to inform current and future discussions of it. The stipulations of the Constitution and of fundamental rights which are relevant for the topic of religion are, in the truest sense of the term, not carved in stone. They require, rather, an ongoing transformation which is appropriate to the current situation and which results in concrete processes of education which are oriented towards democracy and human rights. | ||
520 | |a Durch den Rekurs auf die Entstehungsbedingungen des religionsrelevanten Bedeutungsgehalts des bundesdeutschen Grundgesetzes kommen auch die wesentlichen verfassungsrechtlichen Grundlagen religiöser Bildungsverantwortung in den Blick. Zugleich lassen sich von der historischen Orientierung aus aktuelle Herausforderungen für die Religionspädagogik im Horizont des „Geistes“ des Grundgesetzes aktuell und prospektiv näher bestimmen. Die einschlägigen verfassungs- und grundrechtlichen Bestimmungen zur Religionsthematik sind im wahrsten Sinn des Wortes nicht in Stein gemeisselt, sondern bedürfen der immer wieder neuen situationsgemäßen Transformation in konkrete demokratie- und menschenrechtsbezogene Unterrichtsprozesse. | ||
650 | 4 | |a Demokratie | |
650 | 4 | |a Menschenrechte | |
650 | 4 | |a Religionsunterricht | |
650 | 4 | |a Religious Education | |
650 | 4 | |a Verfassung | |
650 | 4 | |a Constitution | |
650 | 4 | |a Democracy | |
650 | 4 | |a Human Rights | |
652 | |a KBB:RF:XA:ZC | ||
689 | 0 | 0 | |d u |0 (DE-588)4072133-4 |0 (DE-627)10422133X |0 (DE-576)209185945 |a Deutschland |2 gnd |
689 | 0 | 1 | |d s |0 (DE-588)4049422-6 |0 (DE-627)106187074 |0 (DE-576)209081996 |2 gnd |a Religionsunterricht |
689 | 0 | 2 | |d s |0 (DE-588)4049412-3 |0 (DE-627)10451681X |0 (DE-576)209081937 |2 gnd |a Religionspädagogik |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Zeitschrift für Pädagogik und Theologie |d Berlin : De Gruyter, 2005 |g 71(2019), 2, Seite 142-158 |h Online-Ressource |w (DE-627)786195606 |w (DE-600)2770480-4 |w (DE-576)406509247 |x 2366-7796 |7 nnns |
773 | 1 | 8 | |g volume:71 |g year:2019 |g number:2 |g pages:142-158 |
856 | |u https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/171485/1/10.1515_zpt-2019-0019.pdf |x unpaywall |z Vermutlich kostenfreier Zugang |h repository [oa repository (via OAI-PMH doi match)] | ||
856 | 4 | 0 | |u https://www.degruyter.com/view/journals/zpt/71/2/article-p142.xml |x Verlag |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.5167/uzh-171485 |x Resolving-System |z kostenfrei |3 Volltext |
856 | |u https://doi.org/10.1515/zpt-2019-0019 |x doi |3 Volltext | ||
951 | |a AR | ||
ELC | |a 1 | ||
ITA | |a 1 |t 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3772807623 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1735217603 | ||
LOK | |0 005 20240716141855 | ||
LOK | |0 008 201008||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 866 |x #233 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a ixzo |a ixzx | ||
LOK | |0 936ln |0 1442044721 |a KBB | ||
LOK | |0 936ln |0 1550736965 |a ZC | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053798 |a XA | ||
LOK | |0 936ln |0 1442053151 |a RF | ||
OAS | |a 1 | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
REL | |a 1 | ||
STA | 0 | 0 | |a Constitution,Democracy,Democracy,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,Germany,German Democratic Republic,Germany,Federal Republic of Germany,Germany,Germany,French Occupation Zone,Soviet Occupation Zone,Germany,Religious instruction,Religious didactics,Religion teaching,Religion,Religious pedagogy,Religious education |
STB | 0 | 0 | |a Allemagne,Allemagne,Constitution,Démocratie,Démocratie,Enseignement de la religion,Pédagogie des religions |
STC | 0 | 0 | |a Alemania,Alemania,Constitución,Democracia,Democracia,Enseñanza religiosa,Pedagogía de la religión |
STD | 0 | 0 | |a Costituzione,Democrazia,Democrazia,Germania,Germania,Insegnamento della religione,Lezione di religione,Religione (materia),Lezione di religione,Religione,Pedagogia della religione |
STE | 0 | 0 | |a 宗教教育,宗教课程,宗教课,宗教教学,宪法,德国,德国,民主,民主,民主主义,民主制度,民主主义,民主制度 |
STF | 0 | 0 | |a 宗教教育,宗教課程,宗教課,宗教教學,德國,德國,憲法,民主,民主,民主主義,民主制度,民主主義,民主制度 |
STG | 0 | 0 | |a Alemanha,Alemanha,Constituição,Democracia,Democracia,Ensino religioso,Pedagogia da religião |
STH | 0 | 0 | |a Германия (ГДР, мотив),Германия (мотив),Демократия (мотив),Демократия,Конституция,Педагогика религии,Преподавание религии |
STI | 0 | 0 | |a Γερμανία (ΛΔΓ, μοτίβο),Γερμανία (μοτίβο),Δημοκρατία (μοτίβο),Δημοκρατία,Θρησκευτικά (μάθημα),Θρησκευτική παιδαγωγική,Σύνταγμα |
SUB | |a REL | ||
SYE | 0 | 0 | |a Volksherrschaft,Demokratischer Staat , Human rights,Charta der Menschenrechte,Menschenrecht,Menschenrechts-Charta,Menschenrechtscharta,Menschenrechts-Konvention,Menschenrechtskonvention,Universal Declaration of Human Rights,Human rights,Human rights of specific groups,Grundrechte (Menschenrechte),droits de l'homme,Menschenrechte besonderer Gruppen , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre , Constitution,Constitutionalism,Grundgesetz,Staatliche Verfassung,Staatsverfassung,Verfassungstheorie,Staatsverfassung,Verfassungen |
SYG | 0 | 0 | |a BRD,Bundesrepublik Deutschland,DDR,Deutsche Demokratische Republik,Germany,Amerikanische Zone Deutschlands,BRD,Britische Zone Deutschlands,Bundesrepublik Deutschland,Französische Zone Deutschlands,Vereinigtes Wirtschaftsgebiet Deutschlands , Vereinigtes Wirtschaftsgebiet,Bizone,Verwaltung des Vereinigten Wirtschaftsgebietes,Westzonen,Westliche Besatzungszonen,Trizone,Länder,Westliche Bundesländer,Alte Bundesländer,Deutschland,Westdeutschland,Deutschland,Sowjetische Zone,Russische Zone,Sowjetische Besatzungszone,Russische Besatzungszone,Sowjetische Besatzungszone Deutschlands,Sowjetische Besatzungszone in Deutschland,Sowjetisch Besetzte Zone,Sowjetzone,Ostzone,SBZ,Französische Zone,Zone Française d'Occupation,Französische Besatzungszone,ZFO,Amerikanische Zone,American occupation zone,Amerikanische Besatzungszone,ABZ,United States Area of Control,Amerikanisches Kontrollgebiet,U.S. zone of occupation,United States Zone,U.S. Zone,US-Zone,Britische Zone,British occupation zone,Britische Besatzungszone,British Zone of Control,Britisches Kontrollgebiet,British Element,Britisches Element,Östliche Bundesländer,Neue Bundesländer,Länder,Deutschland,Ostdeutschland,Deutschland,Deutschland,Alemanha,Alemania,Allemagne,Almanija,Almāniyā,Bondsrepubliek Duitsland,BRD,BRD,Bundesrepublik Deutschland,Deutschland,Deutschland,Federal Republic of Germany,Förbundsrepubliken Tyskland,Förbundsrepublikken Tyskland,FRG,Germany,Németországi Szövetségi Kőztársaság,Niemiecka Republika Federalna Niemiecka Republika Federalna,NRF,Repubblica Federale di Germania,Republic of Germany,República Federal da Alemanha,República Federal de Alemania,Republik Federasi Djerman,Republika Federalna Niemiec,République Fédérale d'Allemagne,RFN,Saksan Liittotasavalta,Westdeutschland,Deutsche Demokratische Republik,DDR,Deutschland,German Democratic Republic,GDR,République Démocratique Allemande,RDA,Germanskaja Demokratičeskaja Respublika,Demokratičeskaja Respublika,Democratic Republic,Demokratische Republik,Niemiecka Republika Demokratyczna,NRD,Ǧumhūrīyat Almāniyā ad-Dīmuqrāṭīya,República Democrática Alemana,Saksan Demokraattisen Tasavallan,Repubblica Democratica Tedesca,Mitteldeutschland,Ostdeutschland,East Germany,Ostzone,Deutsche Länder,Germany,Heiliges Römisches Reich,Rheinbund,Deutscher Bund,Norddeutscher Bund,Deutsches Reich,Deutschland,Deutschland,BRD,Federal Republic of Germany,Republic of Germany,Allemagne,Ǧumhūrīyat Almāniyā al-Ittiḥādīya,Bundesrepublik Deutschland,BRD,Niemcy,République Fédérale d'Allemagne,Repubblica Federale di Germania,Germanija,Federativnaja Respublika Germanija,FRG,Deyizhi-Lianbang-Gongheguo , Glaubensunterweisung,Religionsdidaktik,Religionslehre |