Trauma and Its Ancient Literary Representation: Mark 5,1–20
This article revisits Mark 5,1-20 from the perspective of trauma theory, in light of historical contexts of Gerasa’s collective trauma and the cultural contexts of ancient perceptions of demons and their exorcism. The interplay between individual and collective levels of the story sheds light on sym...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Published: |
[2020]
|
In: |
Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2020, Volume: 111, Issue: 1, Pages: 1-32 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Mark
/ Demon
/ Exorcism
/ Trauma
/ Collective
/ Individual
/ Gerasa
/ Roman Empire
/ Historical criticism
|
IxTheo Classification: | HC New Testament |
Further subjects: | B
Trauma Theory
B Gerasene Demoniac B Gospel of Mark B Roman Gerasa B Mark B Exorcism |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) Volltext (lizenzpflichtig) |
MARC
LEADER | 00000caa a2200000 c 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | 1727747283 | ||
003 | DE-627 | ||
005 | 20210326095454.0 | ||
007 | cr uuu---uuuuu | ||
008 | 200825s2020 xx |||||o 00| ||eng c | ||
024 | 7 | |a 10.1515/znw-2020-0001 |2 doi | |
035 | |a (DE-627)1727747283 | ||
035 | |a (DE-599)KXP1727747283 | ||
040 | |a DE-627 |b ger |c DE-627 |e rda | ||
041 | |a eng | ||
084 | |a 1 |2 ssgn | ||
100 | 1 | |e VerfasserIn |0 (DE-588)138180857 |0 (DE-627)600287335 |0 (DE-576)306630338 |4 aut |a Hogeterp, Albert L. A. |d 1973- | |
109 | |a Hogeterp, Albert L. A. 1973- |a Hogeterp, Albert Livinus Augustinus 1973- |a Hogeterp, Albert 1973- | ||
245 | 1 | 0 | |a Trauma and Its Ancient Literary Representation |b Mark 5,1–20 |c Albert L. A. Hogeterp |
264 | 1 | |c [2020] | |
336 | |a Text |b txt |2 rdacontent | ||
337 | |a Computermedien |b c |2 rdamedia | ||
338 | |a Online-Ressource |b cr |2 rdacarrier | ||
520 | |a This article revisits Mark 5,1-20 from the perspective of trauma theory, in light of historical contexts of Gerasa’s collective trauma and the cultural contexts of ancient perceptions of demons and their exorcism. The interplay between individual and collective levels of the story sheds light on symbolic overtones of an unresolved trauma about Roman military presence in the country of the Gerasenes. The story represents this trauma through literary indirection, including not only the enigmatic relation between “Legion” and the drowning swine, but also the paradoxical contrasts between individual and collective requests to Jesus. Mark 5,1-20 evokes meanings not only as pre-Markan tradition, but also as Markan redaction which intersect in crucial ways with the prelude to Jerusalem’s destruction (68-70 C.E.). | ||
520 | |a Dieser Artikel untersucht Mk 5,1-20 erneut aus der Sicht von kulturellen Theorien des Traumas, angesichts der historischen Hintergründe des kollektiven Traumas von Gerasa und der kulturellen Zusammenhänge antiker Vorstellungen von Dämonen und Exorzismus. Die Wechselwirkung zwischen den individuellen und kollektiven Ebenen der Erzählung illustriert symbolische Obertöne des ungelösten Traumas hinsichtlich der römischen militärischen Präsenz im Land der Gerasener. Die Erzählung repräsentiert dieses Trauma durch „Indirektion“, einschließlich nicht nur der rätselhaften Beziehung zwischen „Legion“ und ertrinkenden Schweinen, sondern auch der paradoxen Kontraste zwischen individuellen und kollektiven Anfragen an Jesus. Mk 5,1-20 evoziert bestimmte Bedeutungen nicht nur als vormarkinische Tradition, sondern auch als markinische Redaktion, die sich in entscheidender Weise mit dem Auftakt zur Zerstörung Jerusalems (68-70 n. Chr.) überschneiden. | ||
630 | 0 | 7 | |0 (DE-588)4560300-5 |0 (DE-627)305109324 |0 (DE-576)213709619 |a Die Heilung des Besessenen von Gerasa |2 gnd |
650 | 4 | |a Gerasene Demoniac | |
650 | 4 | |a Gospel of Mark | |
650 | 4 | |a Roman Gerasa | |
650 | 4 | |a Exorcism | |
650 | 4 | |a Trauma Theory | |
652 | |a HC | ||
689 | 0 | 0 | |d u |0 (DE-588)4560300-5 |0 (DE-627)305109324 |0 (DE-576)213709619 |a Die Heilung des Besessenen von Gerasa |2 gnd |
689 | 0 | 1 | |d s |0 (DE-588)4010872-7 |0 (DE-627)106355465 |0 (DE-576)208890602 |2 gnd |a Dämon |
689 | 0 | 2 | |d s |0 (DE-588)4015991-7 |0 (DE-627)104452420 |0 (DE-576)208914455 |2 gnd |a Exorzismus |
689 | 0 | 3 | |d s |0 (DE-588)4060748-3 |0 (DE-627)106138537 |0 (DE-576)209136448 |2 gnd |a Trauma |
689 | 0 | 4 | |d s |0 (DE-588)4164672-1 |0 (DE-627)105445681 |0 (DE-576)209890029 |2 gnd |a Kollektiv |
689 | 0 | 5 | |d s |0 (DE-588)4026751-9 |0 (DE-627)106287184 |0 (DE-576)20896777X |2 gnd |a Individuum |
689 | 0 | 6 | |d g |0 (DE-588)4071743-4 |0 (DE-627)10475723X |0 (DE-576)209184760 |2 gnd |a Gerasa |
689 | 0 | 7 | |d g |0 (DE-588)4076778-4 |0 (DE-627)106082094 |0 (DE-576)209202882 |2 gnd |a Römisches Reich |
689 | 0 | 8 | |d s |0 (DE-588)4160007-1 |0 (DE-627)105480975 |0 (DE-576)209854510 |2 gnd |a Historische Kritik |
689 | 0 | |5 (DE-627) | |
773 | 0 | 8 | |i Enthalten in |t Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft |d Berlin [u.a.] : De Gruyter, 1900 |g 111(2020), 1, Seite 1-32 |h Online-Ressource |w (DE-627)33006309X |w (DE-600)2049651-5 |w (DE-576)094480885 |x 1613-009X |7 nnas |
773 | 1 | 8 | |g volume:111 |g year:2020 |g number:1 |g pages:1-32 |
856 | 4 | 0 | |u https://www.degruyter.com/view/journals/zntw/111/1/article-p1.xml |x Verlag |z lizenzpflichtig |3 Volltext |
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.1515/znw-2020-0001 |x Resolving-System |z lizenzpflichtig |3 Volltext |
935 | |a BIIN | ||
951 | |a AR | ||
BIB | |a 1 | ||
BIR | |a 01008028_01008034,02005001_02005020,03008026_03008039 |b biblesearch | ||
ELC | |a 1 | ||
ITA | |a 1 |t 1 | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3742511084 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1727747283 | ||
LOK | |0 005 20200825125516 | ||
LOK | |0 008 200825||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135 |c DE-627 |d DE-Tue135 | ||
LOK | |0 092 |o n | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135 | ||
LOK | |0 852 1 |9 00 | ||
LOK | |0 935 |a ixzs |a ixzo | ||
LOK | |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 | ||
LOK | |0 001 3848742756 | ||
LOK | |0 003 DE-627 | ||
LOK | |0 004 1727747283 | ||
LOK | |0 005 20210412085721 | ||
LOK | |0 008 210204||||||||||||||||ger||||||| | ||
LOK | |0 040 |a DE-Tue135-1 |c DE-627 |d DE-Tue135-1 | ||
LOK | |0 852 |a DE-Tue135-1 | ||
LOK | |0 852 1 |m p |9 00 | ||
LOK | |0 852 2 |b www |9 00 | ||
LOK | |0 85640 |u https://bibsearch.uibk.ac.at/permalink/f/1po5meu/UIB_alma51225386800003333 | ||
LOK | |0 935 |a inzs | ||
LOK | |0 936ln |0 1442044136 |a HC | ||
LOK | |0 938 |k p | ||
ORI | |a SA-MARC-ixtheoa001.raw | ||
STA | 0 | 0 | |a Collective,Demon,Demon,Demonology in literature,Evil spirit,Exorcism,Exorcism,Gerasa,Jerash,Gerash,Historical criticism,Historical-critical research,Individual,Individual,Mark,The Gerasene demoniac,Mark,Roman Empire,Roman Empire,Trauma |
STB | 0 | 0 | |a Collectif,Démon,Démon,Exorcisme,Exorcisme,Individu,Individu,Individu et société,Méthode historico-critique,Traumatisme,Trauma,Trauma,Lésions et blessures |
STC | 0 | 0 | |a Colectivo,Demonio,Demonio,Exorcismo,Exorcismo,Individuo,Individuo,Método histórico-crítico,Trauma |
STD | 0 | 0 | |a Collettivo,Demone,Demone,Esorcismo,Esorcismo,Individuo,Individuo,Metodo storico-critico,Trauma |
STE | 0 | 0 | |a 个体,个人,历史批判,高等批判,历史批判方法,邪灵,邪灵,恶魔,恶魔,驱魔 |
STF | 0 | 0 | |a 個體,個人,創傷,歷史批判,高等批判,歷史批判方法,邪靈,邪靈,惡魔,惡魔,集體,驅魔 |
STG | 0 | 0 | |a Coletivo,Demônio,Demônio,Exorcismo,Exorcismo,Indivíduo,Indivíduo,Método histórico-crítico,Trauma |
STH | 0 | 0 | |a Демон,Демон (мотив),Индивидуум,Индивидуум (мотив),Историко-критический метод,Коллектив,Травма,Экзорцизм (мотив),Экзорцизм |
STI | 0 | 0 | |a Άτομο,Άτομο (μοτίβο),Δαίμονας,Δαίμονας (μοτίβο),Εξορκισμός (μοτίβο),Εξορκισμός,Ιστορική κριτική,Κολεκτίβα,Τραύμα |
SUB | |a BIB | ||
SYD | 0 | 0 | |a Bibel,Markusevangelium,5,1-20,Bibel,Matthäusevangelium,8,28-34,Bibel,Lukasevangelium,8,26-39,Die Heilung der Besessenen von Gadara,Die Heilung der zwei besessenen Gadarener,Die Heilung zweier Besessener,Die Heilung des besessenen Geraseners,Der Besessene von Gerasa,Der besessene Gerasener |
SYG | 0 | 0 | |a Bibel,Markusevangelium,5,1-20,Bibel,Matthäusevangelium,8,28-34,Bibel,Lukasevangelium,8,26-39,Die Heilung der Besessenen von Gadara,Die Heilung der zwei besessenen Gadarener,Die Heilung zweier Besessener,Die Heilung des besessenen Geraseners,Der Besessene von Gerasa,Der besessene Gerasener , Dämonen,Böser Geist,Daimon,Dämonen,Demon , Dämonenaustreibung,Teufelsaustreibung , Sozialistisches Kollektiv,Sozialismus,Soziales Kollektiv , Einzelmensch,Individuen , Römer , Römisches Reich,Römisches Reich,Nord,Römisches Reich,Römisches Reich,West,Römisches Reich,Römisches Reich,Ost,Römisches Reich,Imperium Romanum,Reich Rom,Italien,Römisches Reich , Historisch-kritische Forschung,Historisch-literarische Kritik |
TIM | |a 099992470101_100005001231 |b v753 - 500 |