Evangelische Praxis in der Gesellschaft: Überlegungen zum Verhältnis von Kirche, Diakonie und evangelischen Bildungseinrichtungen

Es ist sinnvoll, den bisherigen Diskurs über das Verhältnis von Kirche und Diakonie um evangelische Bildungseinrichtungen zu erweitern. Angesichts ihrer strukturellen Ausdifferenzierung und Multirationalität scheint es theologisch angemessen, Diakonie und Bildungseinrichtungen von der verfassten Kir...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Liedke, Ulf 1961- (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Vandenhoeck & Ruprecht 2019
In: Pastoraltheologie
Year: 2019, Volume: 108, Issue: 6, Pages: 209-224
Standardized Subjects / Keyword chains:B Protestant Church / Society / Organizational form / Ecclesiology / Protestant school / Diaconia
IxTheo Classification:CH Christianity and Society
KDD Protestant Church
NBN Ecclesiology
RF Christian education; catechetics
RK Charity work
Online Access: Volltext (doi)
Volltext (kostenfrei)
Volltext (kostenfrei)
Volltext (lizenzpflichtig)
Description
Summary:Es ist sinnvoll, den bisherigen Diskurs über das Verhältnis von Kirche und Diakonie um evangelische Bildungseinrichtungen zu erweitern. Angesichts ihrer strukturellen Ausdifferenzierung und Multirationalität scheint es theologisch angemessen, Diakonie und Bildungseinrichtungen von der verfassten Kirche zu unterscheiden und als Organisationsformen evangelischer Praxis in der Gesellschaft zu beschreiben. Auf dieser Grundlage können Kooperationsbeziehungen unter Einbeziehung der jeweiligen Erfahrungen, Kompetenzen und Ressourcen gestaltet werden.
Protestant Practice in Society : On the Relation between Church, Christian Social Service, and Christian Educational Bodies. It makes sense to extend the familiar discourse about the relation between church and “diaconia” (meaning, Christian social service) to the phenomenon of Christian schools and other Christian educational organizations. In regards to their structural differentiation and multi-rationality, it seems theologically adequate to distinguish Christian social service and educational institutions from the institutional church and describe them as organizational forms of practiced Christianity in society. On this basis, relations of cooperation can be upheld which acknowledge specific experiences, competencies and resources on both sides.
ISSN:2197-0823
Contains:Enthalten in: Pastoraltheologie
Persistent identifiers:DOI: 0.13109/path.2019.108.6.209
DOI: 10.15496/publikation-63906
HDL: 10900/122542