Wer schreibt Geschichte? Ein kulturelles Trauma und seine Träger im Jeremiabuch

In a chorus of voices, the book of Jeremiah commemorates Jerusalem's destruction by the Babylonians as an event that generated traumatic responses. Jer 40-44 narrates the story of the Judean survivors who flee to Egypt after the murder of the Babylonian governor Gedaliah. This article uses the...

Ausführliche Beschreibung

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Bibliographische Detailangaben
1. VerfasserIn: Maier, Christl 1962- (VerfasserIn)
Medienart: Elektronisch Aufsatz
Sprache:Englisch
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Veröffentlicht: Brill [2020]
In: Vetus Testamentum
Jahr: 2020, Band: 70, Heft: 1, Seiten: 67-82
normierte Schlagwort(-folgen):B Bibel. Jeremia 40-44 / Flucht / Psychisches Trauma / Kollektives Gedächtnis / Geschichtsschreibung
IxTheo Notationen:HB Altes Testament
weitere Schlagwörter:B Gedaliah
B Babylonian Golah
B Jer 40-44
B Cultural Trauma
B refugees in Egypt
Online Zugang: Vermutlich kostenfreier Zugang
Volltext (lizenzpflichtig)
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Beschreibung
Zusammenfassung:In a chorus of voices, the book of Jeremiah commemorates Jerusalem's destruction by the Babylonians as an event that generated traumatic responses. Jer 40-44 narrates the story of the Judean survivors who flee to Egypt after the murder of the Babylonian governor Gedaliah. This article uses the theory of "cultural trauma", defined by an international group of sociologists around Jeffrey C. Alexander, as a heuristic tool for analyzing Jer 40-44, especially the description of perpetrators and victims, and the conflicting interpretations of history. It aims at demonstrating why and in what way the perspective of the Babylonian golah prevails in the book of Jeremiah, which as a whole presents a master narrative about Judah's cultural trauma.
ISSN:1568-5330
Enthält:Enthalten in: Vetus Testamentum
Persistent identifiers:DOI: 10.1163/15685330-12341431