Auslegungskunst: Sehepunkte zur Wundererzählung vom Besessenen aus Gerasa (Mk 5,1-20)
Employing the account of the healing of the Gerasene demoniac (Mk 5,1-20) as an example, this article describes exegesis as “the art of interpretation” in which three “points of view” (Chladenius) are brought together and intertwined, namely, historical, linguistic, and reception-aesthetic perspecti...
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Format: | Print Article |
Language: | German |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Herder
2012
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In: |
Biblische Notizen
Year: 2012, Volume: 152, Pages: 87-115 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Mark
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IxTheo Classification: | HC New Testament |
Further subjects: | B
Miracle
B Mark |
Summary: | Employing the account of the healing of the Gerasene demoniac (Mk 5,1-20) as an example, this article describes exegesis as “the art of interpretation” in which three “points of view” (Chladenius) are brought together and intertwined, namely, historical, linguistic, and reception-aesthetic perspectives on the text. In this way the “art” of exegesis is characterized by a variety of methods as well as by creativity and aesthetics. It aims at a subjective understanding that, in wrestling for truth, remains, and indeed must remain, intersubjectively communicable and embedded in the interpretive community. This hermeneutically theological exegesis explicitly seeks to be understood as a counterpoint to the attempt to achieve scholarly or scientific theology through greater objectivity. Over and against a rationalistic ideological narrowing of the concept of scholarship and “science,” it is precisely through such an interpretive “art” that exegesis and theology can be understood and retained as a discipline sui generis in the university which aims at providing orientation for living and meaning for life. Am Beispiel der Wundererzählung vom Besessenen aus Gerasa (Mk 5,1-20) wird Exegese als „Auslegungskunst“ beschrieben, bei der drei „Sehepunkte“ (Chladenius) verknüpft werden: die historische, sprachwissenschaftliche und rezeptionsästhetische Perspektive auf den Text. Auslegungskunst ist hierbei durch Vielfältigkeit der Methoden wie auch durch Kreativität und Ästhetik gekennzeichnet. Sie zielt auf subjektives Verstehen, das im Ringen um Wahrheit intersubjektiv vermittelbar und in die interpretierende Gemeinschaft eingebettet bleiben muss. Eine derart hermeneutisch-theologische Exegese möchte hierbei bewusst als Kontrapunkt gegenüber dem Versuch verstanden werden, Wissenschaftlichkeit in der Theologie durch mehr Verobjektivierung erreichen zu wollen. Gegenüber rationalistisch-ideologischen Verengungen des Wissenschaftsbegriffs kann gerade so die Eigenständigkeit von Exegese und Theologie als eine auf Lebenssinn zielende Orientierungswissenschaft unter den Disziplinen der Universität gewahrt werden. |
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ISSN: | 0178-2967 |
Contains: | In: Biblische Notizen
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