Er nicht! Der Gottesknecht als Verweigerer des Heiligen Kriegs: ein neues Verständnis von Jes 42,1-4

As mainly the Books of Joshua and Judges bear testimony to, during the early ages Israel has waged „Holy Wars“, not different from her neighboring countries. But precisely the Old Testament shows us a way out of the violence of „Holy Wars“. The breach with this philosophy was first constituted withi...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Grimm, Werner 1945- (Author)
Format: Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2008
In: Biblische Notizen
Year: 2008, Volume: 138, Pages: 47-61
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Jesaja 42,1-4 / Third Sacred War / Rejection of
B Servant of God / Non-violence
IxTheo Classification:HB Old Testament
Further subjects:B Servant of God
B Bible. Jesaja 42,1-4
B Third Sacred War
Parallel Edition:Electronic
Description
Summary:As mainly the Books of Joshua and Judges bear testimony to, during the early ages Israel has waged „Holy Wars“, not different from her neighboring countries. But precisely the Old Testament shows us a way out of the violence of „Holy Wars“. The breach with this philosophy was first constituted within a prophetic vision: Isaiah 42,1-4 portrays the Ebed JHWH as an antagonist versus the leaders of the „Holy Wars“. The alert by which Gideon in Judges 6-8 calls the conscripts together, and the other opening rituals of the „Holy War“, the raising and blowing of the ram cornet (Schofar) (Judges 7,19-22; Joshua 6,4-10) as well as the clamor of compaign of the warriors (Judges 7,20-21; Joshua 6,5-10), are negated directly and verbatim: The Ebed JHWH does not shout for the warriors; he does not raise the ram cornet; he does not allow to let his voice be heard, when all others break into war songs. And he does not pursue the aim of a „Holy War“ – the complete annihilation of enemies, as Isaiah 42,3 tells in two explicit metaphers. The non-violent Ebed JHWH of Isaiah 42,1-4 is one aspect of the Christology of the Gospel according to Matthew.
Israel hat, wie es vor allem die Bücher Josua und Richter bezeugen, in der Frühzeit, nicht anders als seine Nachbarvölker, „Heilige Kriege“ geführt. Aber gerade das AT weist den Weg aus der Gewalt der „Heiligen Kriege“. Der Bruch mit dieser Weltanschauung erfolgt erstmals in einer prophetischen Vision: Jes 42,1- 4 zeichnet den Ebed JHWH als eine Gegengestalt gegen die Führer der Heiligen Kriege, Josua und Gideon vor allem: Der Alarmruf, mit dem Gideon in Ri 6-8 die Wehrpflichtigen der Stämme zusammenruft, und die weiteren Eröffnungsrituale des Heiligen Kriegs, das Hochheben und Blasen des Widderhorns (Ri 7,19-22; Jos 6,4-10) sowie das Kampfgeschrei der Krieger (Ri 7,20-21; Jos 6,5.10), werden in Jes 42,2 direkt und wortwörtlich verneint: Der Ebed JHWH schreit nicht die Krieger herbei; er nimmt nicht das Widderhorn hoch; er lässt seine Stimme nicht hören, wenn alle die Kriegsgesänge anstimmen. Auch das Ziel eines Heiligen Krieges, die restlose Auslöschung der Gottesfeinde (Jos 10,22-27; Ri 8,20f), verfolgt er nicht, wie es Jes 42,3 in zwei eindeutigen Metaphern sagt. Der gewaltfreie Ebed JHWH von Jes 42,1-4 ist ein Aspekt der Christologie des Matthäusevangeliums.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen