Kain und Abel in der Bergpredigt (Mt 5,21-24)

The first passage of the Sermon on the Mount, wrongly called „antithesis“, gains in psychological clarity once it is realized that – and how – Jesus has worked the ancient topic of Cain and Abel (Gen 4,1-16) into his interpretation of the Sixth Commandment: “Thou shalt not kill!” From this reference...

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Bibliographic Details
Main Author: Grimm, Werner 1945- (Author)
Format: Print Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Herder 2012
In: Biblische Notizen
Year: 2012, Volume: 153, Pages: 113-125
Standardized Subjects / Keyword chains:B Bible. Matthäusevangelium 5,21-24 / Bible. Genesis 4,1-16 / Intertextuality
B Bible. Matthäusevangelium 5,21-24 / Love of enemies
IxTheo Classification:CB Christian life; spirituality
HB Old Testament
HC New Testament
Description
Summary:The first passage of the Sermon on the Mount, wrongly called „antithesis“, gains in psychological clarity once it is realized that – and how – Jesus has worked the ancient topic of Cain and Abel (Gen 4,1-16) into his interpretation of the Sixth Commandment: “Thou shalt not kill!” From this reference derives: the consistent addressing of the person that deserves protection as “brother” in Mt 5,21-24, the theme of hateful “wrath” (or: “resentment”) in Mt 5,22 (= Gen 4,5f), as well as the case assumed in Mt 5,23f that someone is about to “bring his gift to the altar” (=Gen 4,3-5). In Mt 5,21-24 Jesus successively turns to “Cain” (5,21f) and – remarkable – also to „Abel“ (5,23f); both sides, as those responsible, are called upon to solve their rivalry constructively and peacefully and carry the ancient story of Cain and Abel to a better end. From this point of view Mt 5,21-24 does not allow of decomposition.
Die erste fälschlich so genannte „Antithese“ der Bergpredigt gewinnt an psychologischer Tiefenschärfe, wenn man erkennt, dass und wie Jesus den urgeschichtlichen Erzählstoff von Kain und Abel (Gen 4,1-16) in seine Auslegung des sechsten Dekalogworts „Du sollst nicht töten!“ eingetragen hat. Von dieser Einblendung her erklärt sich die konsequente Bezeichnung der schützenswerten Person als „Bruder“ in Mt 5,21-24, das Thema des hasserfüllten „Zürnens“ in 5,22 (= Gen 4,5f) sowie der in 5,23f gesetzte Fall, dass einer gerade dabei ist, eine „Opfergabe“ zur Opferstätte „hinzubringen“ (= Gen 4,3-5). Jesus wendet sich in Mt 5,21-24 nacheinander an „Kain“ (5,21f) und – bemerkenswerter Weise – auch an „Abel“ (5,23f); beide Seiten sind als verantwortliche Personen gefragt, ihren Rivalitätskonflikt konstruktiv und gewaltfrei zu lösen und die alte Kain-Abel-Geschichte zu einem besseren Ende zu führen. Eine Dekomposition der kleinen Miniatur Mt 5,21-24 verbietet sich von daher.
ISSN:0178-2967
Contains:In: Biblische Notizen