Warum steht in Lk 18,38 eboēsen?

The story of the healing of the blind man by Jesus, entering Jericho in Luke 18,35-43, is proposed to be read in the light of the narrative of the conquest of Jericho (Josh 6 LXX), its vocabulary and attack strategy. Luke’s careful choice of the verb evbo,hsen in 18,38 emphasizes the importance of “...

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Détails bibliographiques
Auteur principal: Štrba, Blažej 1971- (Auteur)
Type de support: Imprimé Article
Langue:Allemand
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Interlibrary Loan:Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany)
Publié: 2006
Dans: Biblische Notizen
Année: 2006, Volume: 128, Pages: 43-59
Sujets / Chaînes de mots-clés standardisés:B Bibel. Lukasevangelium 18,38 / Allusion / Bibel. Josua 6
Classifications IxTheo:HB Ancien Testament
HC Nouveau Testament
Sujets non-standardisés:B Bibel. Lukasevangelium 18,38
B Bibel. Josua 6
Édition parallèle:Électronique
Description
Résumé:The story of the healing of the blind man by Jesus, entering Jericho in Luke 18,35-43, is proposed to be read in the light of the narrative of the conquest of Jericho (Josh 6 LXX), its vocabulary and attack strategy. Luke’s careful choice of the verb evbo,hsen in 18,38 emphasizes the importance of “shouting” in this story. The processional siege of Jericho gives a key how to understand the group specified as oi` proa,gontej (V.39), Jesus giving them a command (evke,leusen, V.40), the healed follower and all the people (pa/j o` lao,j, V.43) praising God. While the blind man at Jericho recognizes VIhsou/n to.n Nazwrai/on as a son of David. Though the blind man’s crying affirms that Jesus at Jericho evokes in the mind of the people Joshua conquerring this city, yet he differentiates Jesus from the conqueror Joshua and confesses him as the Lord.
Es wird vorgeschlagen, die Erzählung Lk 18,35-43 von der Blindenheilung bei Jericho, als Jesus in Jericho eintrat, vor dem Hintergrund der Erzählung von der Eroberung Jerichos (Jos 6 LXX) zu lesen. Die Haupthagrumente dafür sind der Wortschatz und die Angriffsstrategie. Die sorgfältige Auswahl des Verbs evbo,hsen in Lk 18,38 betont die Wichtigkeit des „Rufens“ in der Erzählung. Die Prozessionsbelagerung ist ein Schlüssel zum Verständnis: Die Gruppe der proa,gontej (V.39), Jesus, der einen Befehl (evke,leusen, V.40) gibt, der geheilte Nachfolger und das ganze Volk (pa/j o` lao,j, V.43), das Gott lobte. Dagegen erkennt der Blinde bei Jericho VIhsou/n to.n Nazwrai/on als Sohn Davids. Auch wenn das Schreien des Blinden bekräftigt, dass Jesus bei Jericho in dem Verständnis des Volkes Josua, den Eroberer der Stadt, evoziert, unterscheidet der Blinde Jesus von dem Eroberer Josua und bekennt ihn als den Herrn.
ISSN:0178-2967
Contient:In: Biblische Notizen