Versöhnung ohne Busse?

From the very beginning, the element of satisfaction was central to the institution of Christian atonement. Initially severe sanctions were inflicted on penitents who had committed grave sins and were asking for reconciliation with the church. Gradually these sanctions were usually replaced by compe...

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Pubblicato in:Internationale kirchliche Zeitschrift
Autore principale: Rohmann, Klaus 1939- (Autore)
Tipo di documento: Stampa Articolo
Lingua:Tedesco
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Pubblicazione: Stämpfli [2018]
In: Internationale kirchliche Zeitschrift
Anno: 2018, Volume: 108, Fascicolo: 1, Pagine: 28-47
Notazioni IxTheo:KDC Chiesa veterocattolica
NBP Sacramento
Edizione parallela:Elettronico
Descrizione
Riepilogo:From the very beginning, the element of satisfaction was central to the institution of Christian atonement. Initially severe sanctions were inflicted on penitents who had committed grave sins and were asking for reconciliation with the church. Gradually these sanctions were usually replaced by compensatory disciplines such as fasting. Since the High Middle Ages those sanctions were called punishments for sins. Today, the concept of punishment for sin seems incommensurate with the belief in a benign God. Nevertheless, the reality of satisfaction still remains relevant. Satisfaction has two aspects: the relationship to those people who have been hurt or offended by the sinner must be healed, and secondly, the sinner him- or herself has to do work to avoid committing further sins. Whereas the idea of satisfaction has vanished from the liturgical rites of our churches, it should be reintroduced as a means by which the sinner is confronted with the consequences of his or her trespasses, and not only with the sins as such.
Im christlichen Busswesen war das Element der Wiedergutmachung zentral. Ursprünglich wurden dem schweren Sünder harte Auflagen erteilt, die er erfüllen musste, bevor er die Rekonziliation mit der Kirche gewährt bekam. Solche Auflagen wurden aber mit der Zeit immer häufiger durch mildere Ersatzleistungen, wie Fasten, ersetzt. Da diese aber immer noch das Leben stark beeinträchtigten, bezeichnete man sie als Sündenstrafen im Gegensatz zur Sündenschuld. Wenn uns auch heute die Rede von Sündenstrafen als nicht angemessen erscheint, so sind die damit gemeinten Sündenfolgen ernstzunehmen. In zweifacher Hinsicht muss an den Sündenfolgen gearbeitet werden: Einmal muss das Verhältnis des Täters zum Opfer bereinigt werden; sodann bedarf es einer Arbeit des Sünders an sich selbst, um Tatwiederholungen zu vermeiden. Unsere liturgischen Texte haben mittlerweile bei einer Gewichtung des Moments der Versöhnung den Gedanken der Genugtuung bzw. Wiedergutmachung getilgt. Er muss wiedereingeführt werden, um den Sünder nicht nur mit seiner Sünde, sondern auch mit den Sündenfolgen zu konfrontieren.
ISSN:0020-9252
Comprende:Enthalten in: Internationale kirchliche Zeitschrift