Hoseas Botschaft als Prophetie: Targum Jonathan zu Hosea 1-3

The comparison of Hos 1-3 MT and TgJ results in the following: TgJ specifies Hosea’s mission as “prophecy”. TgJ refrains from speaking of Hosea’s marriage and refers to the idolatry of the people of God instead. Here, TgJ perceives everything as “idolatry” which is not worship of God. Even the menti...

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Библиографические подробности
Опубликовано в: :Biblische Notizen
Главные авторы: Böhme, David Christopher (Автор) ; Müller, Johannes (Автор) ; Neef, Heinz-Dieter 1955- (Автор)
Формат: Print Статья
Язык:Немецкий
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Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Опубликовано: Herder 2006
В: Biblische Notizen
Нормированные ключевые слова (последовательности):B Bibel. Hosea 1-3 / Targum Jonathan
Индексация IxTheo:HB Ветхий Завет
HD Ранний иудаизм
Другие ключевые слова:B Пророчество (мотив)
B Bibel. Hosea 1-3
B Targum
Описание
Итог:The comparison of Hos 1-3 MT and TgJ results in the following: TgJ specifies Hosea’s mission as “prophecy”. TgJ refrains from speaking of Hosea’s marriage and refers to the idolatry of the people of God instead. Here, TgJ perceives everything as “idolatry” which is not worship of God. Even the mentioning of God as “my husband” (2,18MT) is replaced in TgJ by remarking that Israel will one day be zealous for the worship of the Lord. The mentioning of “God’s engagement” is avoided as well and replaced by the phrase “I will hold you in front of me” (2,21). Central theological themes in TgJ are: God’s shekinah (2,5.25); memra (1,7 etc.); law (1,9); worship (2,4 etc.); prayer (2,4.23); messiah (3,5); repentance (1,3.5 etc.). Furthermore, one can see in TgJ an effort to update the text of the Book of Hosea, which is achieved by several references to Israel’s situation of diaspora.
Der Vergleich zwischen Hos 1-3 MT und TgJ ergibt Folgendes: TgJ bestimmt den Auftrag Hoseas als „Prophetie“. TgJ verzichtet auf die Rede von der Ehe Hoseas und ersetzt sie durch den Hinweis auf den Götzendienst des Gottesvolkes. TgJ versteht dabei unter „Götzendienst“ alles, was nicht Dienst für Gott ist. Auch die Rede von Gott als „mein Mann“ (2,18MT) ersetzt TgJ durch den Hinweis, dass Israel einst für den Gottesdienst des Herrn eifern werde. Ebenso wird die Rede von der „Verlobung Gottes“ vermieden und durch die Wendung „ich werde euch vor mir halten“ ersetzt (2,21). Zentrale theologische Topoi sind in TgJ: Gottes Einwohnen (2,5.25); Wort (1,7 u.ö.); Gesetz (1,9); Gottesdienst (2,4 u.ö.); Gebet (2,4.23); Messias (3,5); Umkehr (1,3.5 u.ö.) Zudem zeigt sich in TgJ das Bemühen um Aktualisierung des Hoseatextes, indem mehrfach auf die Diasporasituation Israels angespielt wird.
ISSN:0178-2967
Второстепенные работы:In: Biblische Notizen