Wirkung populistischer Kommunikation: Populismus in den Medien, Wirkungen und deren Randbedingungen

The success of populist movements is partly due to their communication and media presence. However, beyond simply providing populist players with a stage for their communication, [some] journalists also exclude these players from the public sphere or criticize them to a greater degree than other pol...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Authors: Schemer, Christian 1976- (Author) ; Wirth, Werner 1959- (Author) ; Wettstein, Martin 1980- (Author) ; Müller, Philipp (Author) ; Schulz, Anne (Author) ; Wirz, Dominique ca. 20./21. Jh. (Author)
Format: Electronic Article
Language:German
Check availability: HBZ Gateway
Journals Online & Print:
Drawer...
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Nomos [2018]
In: Communicatio socialis
Year: 2018, Volume: 51, Issue: 2, Pages: 118-130
Standardized Subjects / Keyword chains:B Populism / Media / Communication strategy
IxTheo Classification:CG Christianity and Politics
Online Access: Volltext (Verlag)

MARC

LEADER 00000naa a22000002 4500
001 1577249224
003 DE-627
005 20180704112654.0
007 cr uuu---uuuuu
008 180704s2018 xx |||||o 00| ||ger c
024 7 |a 10.5771/0010-3497-2018-2-118  |2 doi 
035 |a (DE-627)1577249224 
035 |a (DE-576)507249224 
035 |a (DE-599)BSZ507249224 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rda 
041 |a ger 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)141295058  |0 (DE-627)626541522  |0 (DE-576)311193013  |4 aut  |a Schemer, Christian  |d 1976- 
109 |a Schemer, Christian 1976- 
245 1 0 |a Wirkung populistischer Kommunikation  |b Populismus in den Medien, Wirkungen und deren Randbedingungen  |c von Christian Schemer, Werner Wirth, Martin Wettstein, Philipp Müller, Anne Schulz und Dominique Wirz 
264 1 |c [2018] 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a Computermedien  |b c  |2 rdamedia 
338 |a Online-Ressource  |b cr  |2 rdacarrier 
520 |a The success of populist movements is partly due to their communication and media presence. However, beyond simply providing populist players with a stage for their communication, [some] journalists also exclude these players from the public sphere or criticize them to a greater degree than other political players. By so doing, the mass media abet the furtherance of populist movements, insofar as they themselves then utilize populist communication strategies and styles, for example exaggerated down-to-earthiness and criticism of the elites, to which political populists also resort. 
520 |a Ein Teil des Erfolgs populistischer Bewegungen ist ihrer Kommunikation und Präsenz in den Medien geschuldet. Journalist_innen geben populistischen Akteuren nicht nur eine Bühne für ihre Themen, sondern schließen sie zum Teil vom politischen Diskurs aus oder kritisieren sie stärker als andere politische Akteure. Genauso können Massenmedien auch zu Erfüllungsgehilfen für populistische Bewegungen werden, weil sie selbst populistische Kommunikationsstrategien und -stile anwenden, z. B. übertriebene Volksnähe und Elitenkritik, auf die auch politische Populist_innen zurückgreifen. Populistische Kommunikation in den Medien kann Schuldzuschreibungen gegenüber der politischen Elite oder Migrant_innen für soziale Probleme erhöhen, und unter bestimmten Bedingungen populistische Einstellungen verstärken und das Wahlverhalten zugunsten populistischer Akteure beeinflussen. 
601 |a Wirkung 
601 |a Kommunikation 
652 |a CG 
689 0 0 |d s  |0 (DE-588)4129521-3  |0 (DE-627)104331216  |0 (DE-576)209611200  |2 gnd  |a Populismus 
689 0 1 |d s  |0 (DE-588)4169187-8  |0 (DE-627)105411868  |0 (DE-576)209921099  |2 gnd  |a Medien 
689 0 2 |d s  |0 (DE-588)4201794-4  |0 (DE-627)105163333  |0 (DE-576)210144335  |2 gnd  |a Kommunikationsstrategie 
689 0 |5 (DE-627) 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)121168263  |0 (DE-627)08113004X  |0 (DE-576)292567022  |4 aut  |a Wirth, Werner  |d 1959- 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1063077230  |0 (DE-627)809049236  |0 (DE-576)420415572  |4 aut  |a Wettstein, Martin  |d 1980- 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)142886947  |0 (DE-627)640345980  |0 (DE-576)333899555  |4 aut  |a Müller, Philipp 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)1034967932  |0 (DE-627)746580940  |0 (DE-576)382590104  |4 aut  |a Schulz, Anne 
700 1 |e VerfasserIn  |0 (DE-588)116215943X  |0 (DE-627)1025603370  |0 (DE-576)507231597  |4 aut  |a Wirz, Dominique  |d ca. 20./21. Jh. 
773 0 8 |i Enthalten in  |t Communicatio socialis  |d Baden-Baden : Nomos, 1968  |g 51(2018), 2, Seite 118-130  |h Online-Ressource  |w (DE-627)779395964  |w (DE-600)2758588-8  |w (DE-576)401716686  |x 2198-3852  |7 nnns 
773 1 8 |g volume:51  |g year:2018  |g number:2  |g pages:118-130 
856 4 0 |u https://doi.org/10.5771/0010-3497-2018-2-118  |x Verlag  |3 Volltext 
936 u w |d 51  |j 2018  |e 2  |h 118-130 
951 |a AR 
ELC |a 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 3016067447 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1577249224 
LOK |0 005 20180704112654 
LOK |0 008 180704||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs  |a ixzo 
LOK |0 936ln  |0 1442043911  |a CG 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw 
STA 0 0 |a Communication strategy,Media,Media,Means of communication,Mass media,Communication media,Populism 
STB 0 0 |a Médias,Médias,Populisme,Stratégie de communication 
STC 0 0 |a Estrategia de comunicación,Medios de comunicación,Medios de comunicación,Populismo 
STD 0 0 |a Mezzi di comunicazione <motivo>,Mezzi di comunicazione,Media,Media,Media (motivo),Media,Populismo,Strategia comunicativa 
STE 0 0 |a 媒体,媒体,传播媒体,传播媒体,民粹主义,民众主义,平民主义 
STF 0 0 |a 媒體,媒體,傳播媒體,傳播媒體,民粹主義,民眾主義,平民主義 
STG 0 0 |a Estratégia de comunicação,Meios de comunicação,Meios de comunicação,Populismo 
STH 0 0 |a Коммуникационная стратегия,Популизм,Средства массовой информации (мотив),Средства массовой информации,СМИ 
STI 0 0 |a Λαϊκισμός,Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης <μοτίβο>,Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης,ΜΜΕ,ΜΜΕ (μοτίβο),Στρατηγική επικοινωνίας,Επικοινωνιακή στρατηγική 
SYG 0 0 |a Kommunikationsmedium,Kommunikationsmittel,Medium <Kommunikation>,Mediengeschichte,Kommunikationsmedium,Kommunikationsmittel,Medium