The Position of Muslim Pupils in Discourses at German Schools: Two Accounts
The article analyses two interview extracts with the focus on the social and discursive position of Muslim students in German schools. With Pierre Bourdieu and Gayatri Chakravorty Spivak, the author asks if these Muslim students can “speak”. It can be demonstrated that the interviewed students do no...
Κύριος συγγραφέας: | |
---|---|
Τύπος μέσου: | Ηλεκτρονική πηγή Άρθρο |
Γλώσσα: | Αγγλικά |
Έλεγχος διαθεσιμότητας: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Interlibrary Loan: | Interlibrary Loan for the Fachinformationsdienste (Specialized Information Services in Germany) |
Έκδοση: |
2017
|
Στο/Στη: |
International journal of practical theology
Έτος: 2017, Τόμος: 21, Τεύχος: 2, Σελίδες: 194-214 |
Τυποποιημένες (ακολουθίες) λέξεων-κλειδιών: | B
Γερμανία (μοτίβο)
/ Μαθητής (μοτίβο)
/ Μουσουλμάνος (μοτίβο)
/ Κοινωνική ένταξη
/ Ανάλυση λόγου
/ Θρησκευτικός πλουραλισμός
|
Σημειογραφίες IxTheo: | AD Κοινωνιολογία της θρησκείας, Πολιτική της θρησκείας AH Θρησκευτική Παιδαγωγική ΑΧ Διαθρησκειακές Σχέσεις BJ Ισλάμ KBB Γερμανόφωνος χώρος |
Άλλες λέξεις-κλειδιά: | B
Muslimische Schüler und Schülerinnen
Ανάλυση λόγου
Religiöse Vielfalt in Deutschland
B Muslim Students Discourse Analysis Religious Diversity in Germany |
Διαθέσιμο Online: |
Volltext (Publisher) |
Σύνοψη: | The article analyses two interview extracts with the focus on the social and discursive position of Muslim students in German schools. With Pierre Bourdieu and Gayatri Chakravorty Spivak, the author asks if these Muslim students can “speak”. It can be demonstrated that the interviewed students do not have the opportunity to express in specific situations their perspectives and opinions within the hegemonic discourses in their school and in society, respectively. In his concluding remarks the author discusses consequences for schools as “safe spaces” and emphasises the duty of teachers to consider their position within hegemonic discourses and societal power relations. Der Beitrag analysiert zwei Interview-Ausschnitte unter der Fragestellung, wie muslimischen Schülerinnen und Schülern in deutschen Schulen sozial und diskursiv bestimmte Positionen zugewiesen werden. Mit Pierre Bourdieu und Gayatri Chakravorty Spivak wird gefragt, ob muslimische Schülerinnen und Schüler ‚sprechen‘ können. Dabei wird gezeigt, dass die Interviewten in bestimmten Situationen keine Möglichkeit haben, ihre Perspektiven und Meinungen innerhalb eines hegemonialen Diskurses zum Ausdruck zu bringen. Abschließend diskutiert der Verfasser Konsequenzen für die Gestaltung einer differenzsensiblen Schulkultur und unterstreicht die Notwendigkeit, dass Lehrkräfte reflektieren, inwiefern gesellschaftliche Machtverhältnisse in ihren Beziehungen zu muslimischen Schülerinnen und Schülern wirksam werden. |
---|---|
Φυσική περιγραφή: | Online-Ressource |
ISSN: | 1612-9768 |
Περιλαμβάνει: | In: International journal of practical theology
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/ijpt-2016-0019 |