The Transcendence and Visibility of the Father in the Gospel of John
This article examines five statements in John related to the visibility of the Father (1,18; 5,37; 6,46; 12,45; 14,7–11). Some of these seem to affirm that the Father can be seen, while others seem to deny it. The article argues that John ultimately holds that God can be seen, that the passages that...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2017
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In: |
Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
Year: 2017, Volume: 108, Issue: 1, Pages: 90-118 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
John
/ God Father
/ Visibility
/ Transcendence
/ Jesus Christus
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IxTheo Classification: | HC New Testament NBB Doctrine of Revelation NBC Doctrine of God NBF Christology |
Further subjects: | B
Bible. Johannesevangelium 5,37
B Bible. Johannesevangelium 1,18 B Bible. Johannesevangelium 14,7-11 B Bible. Johannesevangelium 12,45 B Vision of God Incarnation Transcendence Crucifixion B Bible. Johannesevangelium 6,46 |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) |
Summary: | This article examines five statements in John related to the visibility of the Father (1,18; 5,37; 6,46; 12,45; 14,7–11). Some of these seem to affirm that the Father can be seen, while others seem to deny it. The article argues that John ultimately holds that God can be seen, that the passages that seem to deny this only deny the possibility of unmediated access to the Father, apart from Jesus, and that John has developed three ways of securing God’s transcendence, despite his visibility: (i) the vision of God is only available through Jesus; (ii) the vision of God is climaxed precisely where God seems to be absent, namely in Jesus’ crucifixion; and (iii) the vision of God in Jesus’ crucifixion runs counter to human expectations, and is therefore only recognizable with hindsight. Thus, John is able to affirm both God’s visibility and transcendence. Dieser Artikel untersucht fünf Aussagen im Joh zum Aspekt der Sichtbarkeit des Vaters (1,18; 5,37; 6,46; 12,45; 14,7–11). Während einige von ihnen auszusagen scheinen, dass der Vater gesehen werden kann, scheinen andere dies zu bestreiten. Der Artikel begründet die Ansicht, dass Joh letzten Endes der Meinung ist, dass Gott gesehen werden kann, dass die Passagen, die dies zu bestreiten scheinen, allein die Möglichkeit eines unmittelbaren, von Jesus losgelösten Zugangs zum Vater bestreiten und dass Joh die Transzendenz Gottes, ungeachtet seiner Sichtbarkeit, auf dreierlei Art und Weise sicherstellt: (i) das Sehen Gottes ist nur zugänglich durch Jesus; (ii) das Sehen Gottes erreicht seinen Höhepunkt genau dort, wo Gott abwesend zu sein scheint, nämlich in Jesu Kreuzigung; und (iii) das Sehen Gottes in Jesu Kreuzigung steht im Widerspruch zu menschlichen Erwartungen und ist deshalb nur im Nachhinein erkennbar. Dadurch ist es Joh möglich, zugleich Gottes Sichtbarkeit wie auch seine Transzendenz zu vertreten. |
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ISSN: | 1613-009X |
Contains: | Enthalten in: Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft
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Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/znw-2017-0003 |