Jonathan Edwards on the Election of Christ
In this paper, I set out Jonathan Edwards’ doctrine of the divine decrees, specifically his supralapsarian doctrine of election, which I argue consists of two logical and necessary stages. First, I argue that the logic of Edwards’ view requires that God elects Christ and only then does he elect part...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2016
|
In: |
Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
Year: 2016, Volume: 58, Issue: 4, Pages: 525-548 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Edwards, Jonathan 1703-1758
/ Jesus Christus
/ Union
/ Election
/ Atoning death
|
IxTheo Classification: | KDD Protestant Church NBF Christology NBK Soteriology NBL Doctrine of Predestination |
Further subjects: | B
Edwards
Election
Hypothetical Universalism
Union with Christ
Atonement
|
Online Access: |
Volltext (Verlag) |
Summary: | In this paper, I set out Jonathan Edwards’ doctrine of the divine decrees, specifically his supralapsarian doctrine of election, which I argue consists of two logical and necessary stages. First, I argue that the logic of Edwards’ view requires that God elects Christ and only then does he elect particular individuals “in Christ” for salvation. Upon seeing the shape of Edwards’ doctrine of election, I then consider whether Edwards’ formulation fits within the recent revisionist historical narrative that suggests that his successors developed a species of hypothetical universalism. I go on argue that Edwards appears to deploy this doctrinal innovation in order to support the metaphysics underpinning his unique doctrine of union with Christ and atonement. Dieser Beitrag stellt Jonathan Edwards Gotteslehre vor, insbesondere seine supralapsarische Erwählungslehre, die aus zwei logischen und notwendigen Stufen besteht. Zuerst wird gezeigt, dass die Logik von Edwards Konzeption davon ausgeht, dass Gott Christus erwählt und erst dann einzelne Individuen „in Christus“ zum Heil erwählt. Danach wird geprüft, ob Edwards Verständnis sich mit dem jüngsten revisionistischen historischen Narrativ vereinbaren lässt, welches nahelegt, dass Edwards Nachfolger einen hypothetischen Universalismus entwickelt haben. Abschließend wird argumentiert, dass die innovative Lehre von Edwards seine einzigartige Lehre der Einheit mit Christus und der Sühne unterstützt. |
---|---|
ISSN: | 1612-9520 |
Contains: | In: Neue Zeitschrift für systematische Theologie und Religionsphilosophie
|
Persistent identifiers: | DOI: 10.1515/nzsth-2016-0030 |