The Dual Role of Historiography in Psalm 106: Justifying the Present Distress and Demonstrating the Individual’s Potential Contribution
Abstract: In its reference to the people’s sins in the wilderness, Psalm 106 connects the episode of the spies to the future exile. This idea, that the exile came as a result of the sins of the ancestors, is not found in the Pentateuch. We do find it in Ezekiel 20, in the prophet’s attempt to presen...
Main Author: | |
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Format: | Electronic Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Journals Online & Print: | |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
De Gruyter
2014
|
In: |
Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft
Year: 2014, Volume: 126, Issue: 4, Pages: 546-553 |
Standardized Subjects / Keyword chains: | B
Exile
/ Bible. Ezechiel 20
/ Bible. Psalmen 106
|
IxTheo Classification: | HB Old Testament |
Online Access: |
Volltext (lizenzpflichtig) |
Parallel Edition: | Electronic
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520 | |a Abstract: In its reference to the people’s sins in the wilderness, Psalm 106 connects the episode of the spies to the future exile. This idea, that the exile came as a result of the sins of the ancestors, is not found in the Pentateuch. We do find it in Ezekiel 20, in the prophet’s attempt to present the fate of Israel as foretold and deterministic. This paper asks why and in what way the psalmist adopts Ezekiel’s idea and terminology. The psalmist cites Ezekiel’s words almost entirely, acknowledging that the situation of the exile was predetermined. However, in its new context, this idea is altered as the psalmist highlights the people’s ability to influence and ease the severity of their situation. | ||
520 | |a Résumé: Dans sa référence aux péchés du peuple dans le désert, le Psaume 6 relie l’épisode des espions à l’exil futur. Cette idée que l’exil résulte des péchés des ancêtres ne se trouve pas dans le Pentateuque; on la trouve en Ez. 20, tentative du prophète de présenter le destin d’Israël comme annoncé et prédéterminé. Cette étude vise à comprendre pourquoi et de quelle manière le Psalmiste adopte l’idée et la terminologie d’Ezéchiel; il cite les paroles du prophète presqu’entièrement et reconnaît ainsi que la situation de l’exil était prédéterminée. Cette idée est cependant modifiée dans son nouveau contexte, dans la mesure où le Psalmiste relève la capacité du peuple à changer et à alléger la dureté de sa situation. | ||
520 | |a Zusammenfassung: Mit seinem Verweis auf die Sünden des Volkes in der Wüste verbindet Ps 106 die Kundschafterepisode mit dem zukünftigen Exil. Die Vorstellung, dass das Exil eine Folge der Sünden der Vorfahren war, findet sich so nicht im Pentateuch. Dagegen ist sie in Ez 20 belegt, wo der Prophet versucht, Israels Schicksal als vorhergesagt und vorherbestimmt zu präsentieren. In diesem Aufsatz wird gefragt, warum und in welcher Weise der Psalmist die Vorstellung und die Terminologie Ezechiels aufnimmt. Der Psalmist zitiert Ezechiels Worte fast vollständig und erkennt damit an, dass die Situation des Exils vorbestimmt war. Doch in ihrem neuen Kontext wird diese Vorstellung insofern verändert, als der Psalmist die Fähigkeit des Volkes, die Schwere seiner Situation zu beeinflussen und zu erleichtern, hervorhebt. | ||
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