Resistance and the radical social imaginary: a genealogy from Eastern European dissidence to new social movements: connecting the debates between activism and postcolonial, post-secular and queer epistemology and theology
Intersectional, feminist, gender-sensitive, queer, postcolonial and post-secular approaches are especially sensitive for the violence of societal or global political and symbolic orders and not least of theological and religious 'speaking' itself. Oversimplifying, one could say that postco...
Main Author: | |
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Format: | Electronic/Print Article |
Language: | English |
Check availability: | HBZ Gateway |
Fernleihe: | Fernleihe für die Fachinformationsdienste |
Published: |
Peeters
2014
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In: |
Resistance and visions
Year: 2014, Pages: 5-30 |
Online Access: |
Volltext (doi) |
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520 | |a Intersectional, feminist, gender-sensitive, queer, postcolonial and post-secular approaches are especially sensitive for the violence of societal or global political and symbolic orders and not least of theological and religious 'speaking' itself. Oversimplifying, one could say that postcolonial, post-secular and queer theology and critique of religion, together with historic contextual liberation theologies, underline the resistant, healing, visionary character of religious texts and practices. However they expand this sometimes violent, essentialist identitarian critique of ideology applying a poststructuralist epistemology and critique of science and shift from representation to agency. The text introduces these approaches to further a debate which might help to lead to new perspectives in feminist theology, critical theology and religious studies. Furthermore, connecting the debate with the situation of East Germany, this paper highlights the agency of eastern European dissidence which lead to the peaceful revolution in 1989 and which offered its idea of resistance to the Arab Spring in 2011, and then to the Occupy movement and the Pussy Riot protest. This paper asks how their urge for a more solidary society can inform the current search for a more just society. Many resistant political, religious, and artistic movements and mobilizations imagined an open, radical democratic and solidary society not only beyond the actually existing socialism but also beyond capitalism and its limited democracy. These mobilizations showed surprising performances and alliances between secular and religious women’s, peace and environmental movements and not least the ecumenical process. Because the experience and the concepts of eastern European dissidence are almost not present in postcolonial, post-secular and queer theoretical and theological debates as well as in applications, for instance the political and cultural self-imagination of Europe or in extended ideas of collectivity like new assemblages, they are elaborated here. | ||
520 | |a Intersektionale, feministische, genderbewusste, queere, postkoloniale und postsäkulare Ansätze zeigen eine besondere Sensibilität für die Gewaltförmigkeit gesellschaftlicher oder globaler politischer und symbolischer Ordnungen und nicht zuletzt auch des theologischen und religiösen 'Sprechens' selbst. Vereinfachend lässt sich sagen, postkoloniale, postsäkulare und queere Theologie und Religionskritik unterstreichen gemeinsam mit den historischen kontextuellen Befreiungstheologien den widerständigen, 'heilenden' und visionären Charakter religiöser Texte und Praktiken, erweitern jedoch deren bisweilen selbst gewaltvoll bleibende essentialistische identitäre Idelogiekritik um eine (poststrukturalistische) Wissens- und Wissenschaftskritik und bewegen sich von einer Repräsentationskritik zur Frage nach Handlungsfähigkeit (agency). In diese Ausrichtungen möchte der Text einführen, um auch mittels dieser Debatte zu einer breiteren Neujustierung feministischer theologischer Forschung und kritischer Theologie und Religionswissenschaft zu gelangen. Darüber hinaus soll mit dem lokalen Bezug zu Ostdeutschland die politische und theologische Wirkkraft der Dissidenz Osteuropas, die mit zu den friedlichen Revolutionen 1989 führte und die Gedankengeberin für den Arabischen Frühling 2011 war, für die gegenwärtige Suche nach solidarischem Zusammenleben in der einen Welt fruchtbar gemacht werden, deren Genealogie sich über Occupy Wall Street zu Pussy Riot fortsetzt. Zahlreiche widerständige politische, religiöse und künstlerische Mobilisierungen imaginierten eine offene, radikal demokratische und solidarische Gesellschaft, nicht nur jenseits des real existierenden Sozialismus, sondern auch jenseits des Kapitalismus und seiner begrenzten Demokratie. Diese Mobilisierungen wurden getragen von überraschenden Performanzen und Allianzen aus säkularen und religiösen Frauen-, Friedens- und Umweltbewegungen und nicht zuletzt vom ökumenischen Prozess. Da die Erfahrungen und Konzepte osteuropäischer Dissidenz sowohl in den postkolonialen, postsäkularen und queeren theoretischen und theologischen Debatten, als auch in Umsetzungen wie der politischen und kulturellen Selbstimagination Europas oder erweiterter neuer gemeinschaftlicher Assemblagen bisher nicht ausreichend diskutiert wurden, sollen sie hier zur Sprache kommen. | ||
520 | |a Los enfoques intersectorial, feminista, con perspectiva de género, queer, postcolonial y postsecular son visiones especialmente sensibles a la violencia de los órdenes políticos y simbó licos de la sociedad, también del hablar teológico y religioso de los mismos. Simplificando mucho, se podría decir que la teología y la crítica de la religión subrayan, en común con la histórica liberación de contexto post- secular y queer y las teologías postcoloniales, la resistencia, la curación de carácter visionario de los textos y las prácticas religiosas. Sin embargo, a veces se proyectan críticas agresivas identitarias y esencialistas de la ideología, que aplican una epistemología postestructuralista y crítica de la ciencia y el cambio de la representación a la acción. El texto pretende introducir estos enfoques para promover el debate que podría ayudar a conducir a nuevas perspectivas en la teología feminista, teología crítica y los estudios religiosos. Además, al conectar el debate con la ubicación de la Alemania Oriental (del congreso) el texto trata de poner de relieve la acción de la disidencia de Europa del Este que llevó a la revolución pacífica de 1989 y que influyó en la resistencia a la Primavera Árabe en 2011 y heredan el Movimiento Occupy y la protesta de Pussy Riot. El artículo se pregunta cómo un deseo de una sociedad más solidaria podría dar cuenta de la búsqueda actual de una sociedad más justa. Muchos movimientos y movilizaciones políticas, religiosas y artísticas resistentes imaginaron una sociedad democrática y solidaria abierta, radical, no sólo más allá del socialismo real, sino también más allá del capitalismo y su democracia limitada. Estas movilizaciones mostraron actuaciones sorprendentes como alianzas entre mujeres laicas y religiosas, la paz y los movimientos ambientales y no menos importante el proceso ecuménico. Debido a que la experiencia y los conceptos de la disidencia del Este europeo casi no están presentes en los debates teóricos y teológicos postcoloniales, post- seculares y queer, así como en sus aplicaciones como, por ejemplo, el autoimaginario político y cultural de Europa o en las ideas extendidas de colectividad como nuevos conjuntos, entonces pretendemos elaborarlas aquí. | ||
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