On playing with the boys: an argument for feminist theological engagement with 'radical orthodox' presentation of Christian doctrine

In Anglo-American theology the Radical Orthodoxy movement that began in the 1990’s asserts a potential in postmodernity to reconnect with theological themes, such as trinitarian thinking, that have been diminished in modern theology. However, radical orthodoxy attacks liberation theology and thus fe...

Full description

Saved in:  
Bibliographic Details
Main Author: Daggers, Jenny 1950- (Author)
Format: Electronic/Print Article
Language:English
Check availability: HBZ Gateway
Fernleihe:Fernleihe für die Fachinformationsdienste
Published: Peeters 2012
In: Feminist theology
Year: 2012, Pages: 113-123
Online Access: Volltext (doi)

MARC

LEADER 00000caa a2200000 4500
001 1461756472
003 DE-627
005 20220613150837.0
007 tu
008 130730s2012 xx ||||| 00| ||eng c
020 |a 9789042928909 
024 7 |a 10.2143/ESWTR.20.0.2959617  |2 doi 
035 |a (DE-627)1461756472 
035 |a (DE-576)391756478 
035 |a (DE-599)BSZ391756478 
040 |a DE-627  |b ger  |c DE-627  |e rakwb 
041 |a eng 
084 |a 1  |2 ssgn 
100 1 |0 (DE-588)131356607  |0 (DE-627)729199452  |0 (DE-576)186497008  |4 aut  |a Daggers, Jenny  |d 1950- 
109 |a Daggers, Jenny 1950-  |a Daggers, Jennifer 1950- 
245 1 0 |a On playing with the boys  |b an argument for feminist theological engagement with 'radical orthodox' presentation of Christian doctrine  |c Jenny Daggers 
264 1 |c 2012 
336 |a Text  |b txt  |2 rdacontent 
337 |a ohne Hilfsmittel zu benutzen  |b n  |2 rdamedia 
338 |a Band  |b nc  |2 rdacarrier 
520 |a In Anglo-American theology the Radical Orthodoxy movement that began in the 1990’s asserts a potential in postmodernity to reconnect with theological themes, such as trinitarian thinking, that have been diminished in modern theology. However, radical orthodoxy attacks liberation theology and thus feminist theology, and does not address the issues of kyriarchal power and the suffering of the poor. We may speak of a vertical and horizontal intersection by way of analogy with an intersection between feminist theology and radical orthodoxy, but the picture is more complicated than that. The author examines how the use of a vertical imaginary by feminist theology, in the form of a return to trinitarian thinking, could make an external reference point available to aid in countering kyriarchal thinking particularly from gender-troubling and postcolonial perspectives. 
520 |a In der englischen und amerikanischen Theologie stellt die Bewegung der Radical Orthodoxy, die in den 1990ern aufkam, das Potential fest, sich in der Postmoderne erneut mit theologischen Themen wie dem trinitarischen Denken zu befassen, die in der modernen Theologie vernachlässigt wurden. Die Radical Orthodoxy greift jedoch Befreiungs- und also auch die feministische Theologie an und befasst sich nicht mit Fragen der kyriarchalen Macht und dem Leiden der Armen. Wir können von einer vertikalen und horizontalen Intersektion sprechen, in einer Analogie mit der Intersektion zwischen feministischer Theologie und Radical Orthodoxy, aber die Sache ist doch noch komplizierter. Die Autorin untersucht, wie die Verwendung eines vertikalen Imaginären durch die feministische Theologie, in der Form einer Rückkehr zum trinitarischen Denken, einen externen Bezugspunkt darstellen könnte, der dazu beitragen kann, um kyriarchalem Denken insbesondere von gender-beunruhigten und postkolonialen Perspektiven zu begegnen. 
520 |a El movimiento teológico anglo-americano 'radical orthodoxy' que surgió a comienzos de los años 90 otorga a la posmodernidad el potencial de interrelacionarse con temas teológicos como por ejemplo con el pensamiento trinitario, un tema que se ha ido disminuyendo en la teología moderna. Sin embargo, el movimiento 'radical orthodoxy' ataca a la teología de la liberación y con ello a la teología feminista y no se dedica al poder kyriarchal y al sufrimiento de los pobres. En analogía podríamos hablar de una intersección vertical y horizontal de la teología feminista con el movimiento 'radical orthodoxy', pero el asunto es más complicado. La autora examina como el uso de un imaginario vertical, regresando al pensamiento trinitario, podría ser un punto de referencia externo para la teología feminista para involucrar el pensamiento kyriarchal partiendo sobre todo del 'género en disputa' y de perspectivas poscoloniales. 
601 |a Argumentation 
601 |a Feminist 
601 |a Theologe 
601 |a doctrina 
773 0 8 |i In  |t Feminist theology  |d Leuven [u.a.] : Peeters, 2012  |g (2012), Seite 113-123  |h 223 S.  |w (DE-627)739244353  |w (DE-576)38012582X  |z 9789042928909  |7 nnnm 
773 1 8 |g year:2012  |g pages:113-123 
856 |u https://doi.org/10.2143/ESWTR.20.0.2959617  |x doi  |3 Volltext 
951 |a AR 
ELC |a 1  |b 1 
ITA |a 1  |t 1 
LOK |0 000 xxxxxcx a22 zn 4500 
LOK |0 001 2764621337 
LOK |0 003 DE-627 
LOK |0 004 1461756472 
LOK |0 005 20130730075155 
LOK |0 008 130730||||||||||||||||ger||||||| 
LOK |0 040   |a DE-Tue135  |c DE-627  |d DE-Tue135 
LOK |0 092   |o n 
LOK |0 852   |a DE-Tue135 
LOK |0 852 1  |9 00 
LOK |0 935   |a ixzs 
ORI |a SA-MARC-ixtheoa001.raw